auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Seicento: Seicento start moeilijk; verminderde compressie op cilinder 2

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Beste,

Onze seicento start geregeld, of eigenlijk vaak, slecht. Sinds een week ongeveer. Startmotor draait wel rond, maar de motor slaat dan niet aan, of erg stoterig(blijft dan ook erg onrustig lopen voor ca 1 min) of alleen met vol gas bijgeven. Soms slaat ie (koud) ook wel goed aan. Warme start is altijd goed. Warme of koude start, zodra die netjes op 4 pootjes loopt, draait ie als een zonnetje.
4 weken geleden is de koppakking vervangen, dit heb ik zelf gedaan, volgens de vraagbaak, gebruikmakend van nieuwe pakkingen en bouten. Blok heeft sindsdien, totdat dit probleem ontstond, probleemloos gelopen/gestart etc..
Dit slechte starten is voor mij onverklaarbaar, dus naar mijn garage geweest. Compressie gemeten, cilinder 1,3 en 4 geven 14 bar, cilinder 2 geeft 12 bar. Bougie is helemaal zwart. Hier is dus iets mee, maar wat? Garage heeft e.e.a. onderzocht maar kan het zo snel niet vinden. Klepspeling is binnen toleranties.

Wie helpt?

Geplaatst door

doekoe (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk de bobine defect. komt vaker voor.

Peter bedankt voor je antwoord. Puur uit interesse, hoe kan het dat een defecte bobine zorgt voor verminderde compressie? Of is daar geen relatie tussen? Omdat er op 1 cilinder verminderde compressie is(en de bijbehorende bougie zwart), ga ik er vanuit dat daar het probleem zit, maar wellicht is dat onterecht?

doekoe 0

9 jaar

Het compressie verschil dat je opgeeft vind ik niet bijzonder schokkend, vandaar.

Heb je wel de kleppen opnieuw ingeslepen?

Is de kop ook gevlakt?

Nee, de kop is niet opnieuw gevlakt, de kleppen zijn ook niet opnieuw ingeslepen, de nokkenas is er ook niet afgeweest. De koppakking is vervangen omdat de radiateur lekte. Na het plaatsen van een nieuwe radiateur en thermostaat bleef hij koelvloeistof verbruiken, witte rook maar geen vermenging met olie. Wel starten op 3 poten. Koelvloeistof lekte van een kanaal naar een cilinder. Het leek mijn garage niet nodig om de kop te vlakken(al was dit natuurlijk een gokje). Zoals gezegd, na de nieuwe koppakking heeft ie drie weken(dagelijks 10 a 20 km) als een zonnetje gelopen...

Enige wat ik kan bedenken met het oog op kapotte bobine is daardoor geen of slechte vonk, daardoor slechte of geen verbranding en roetaanslag op bougie. Logisch?

doekoe 0

9 jaar

En als je zijn cilinderkop een klein beetje aanspant?
Gr.

Als je een kop loshaalt dient deze eigenlijk altijd gevlakt te worden, kleppen opnieuw inslijpen doe ik ook standaard bij een koppakking wissel, je kan er dan makkelijk bij. mocht je alles weer op zijn plaats hebben zitten dan kun je er niet meer bij.

Een ceicento is geen ingewikkeld karwei, maar als je een v6 of een dikke 20 klepper onder handen hebt is het erg zuur als de kop(pen) en opnieuw af moet (en)
En het is ook zonde van de nieuwe koppakking en bouten, want die kun je dan ook meteen weer weggooien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.