Hallo,
Ik heb vorige week een Punto gekocht voor mijn vriendin. Bij de aankoop had ik al gezien dat de kleppendekselpakking lekte dus heb ik een nieuwe gemonteerd. Omdat de motor vies was van de olie naar een afspuitplaats gereden om deze af te spuiten. Dit heb ik vervolgens met draaiende motor gedaan.
Na het afspuiten reed ik aan en hield de auto af en toe een beetje in en of stotterde wat. Dit werd daarna alleen maar erger diezelfde dag. Zo erg dat ie vaak afsloeg en als ie liep met moest ik volgas houden. Als ik dit deed in z'n vrij dan liep de motor heel pulserend. Dus toeren omhoog toeren omlaag enz enz tot een stuk of 20 keer en dan liep de motor ineens vol gas. Dan gas loslaten en de motor liep weer pulserend
Ik heb vervolgens gekeken of er ergens water in de bedrading of stekkers gekomen was maar dit was nergens te zien op 1 bougiedop na.
Ik heb de auto een dag of 2 laten staan en ben nu verder aan het kijken. Als ik de auto start dan start ie gelijk en loopt netjes voor een seconden of 3 en dan valt de motor stil. Het code lampje gaat ook uit van de startblokkering. Het lampje van de inspuiting gaat ook uit.
Aan de onteking lijkt het me niet te liggen want de hij start wel meteen.
Volgens mij is het een brandstof probleem en krijgt ie alleen bezine als het contact aangaat en de brondstofpomp het systeem onder druk zet. Als ie namelijk start dan toert ie een klein beetje op en slaat dan vervolgens af.
Wat ik gecontroleerd heb is hetvolgende:
de bdp sensor, door deze verder van de poeli af te zetten start ie helemaal niet.
de motortemperatuur sensor, doorgemeten en bij deze temperaturen (+/- 8 graden) rond de 7400 ohm
alle slangen cq vacuum slangen gecontroleerd
timing distributie
de accu heb ik ook al een tijdje los gehad om zo de ecu te resetten
ik heb ook nog de stekker van de brandstof drukregelaar losgehad maar dat maakte geen verschil. Al weet ik niet wat dat wil zeggen.
Groeten,
Ralph Visser.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ralph ;Ik neem aan dat deze motor mono -injectie heeft . Slangetje van de mapsensor bekijken ,rondom en aan beide kanten .Verder de rubber hoesjes op alle stekkers zijn van italiaanse kwaliteit er komt dus bij stomen overal water in . Loop ze stuk voor stuk na en let op de silicone afdichtingen. Blaas ze allemaal droog en probeer dan nog eens. Succes.
Hallo Punt,
Het probleem zit em inderdaad bij de mapsensor, en het klopt dat deze motor in mono-injectie heeft.
Ik had de stekker van de mapsensor afgehaald en zag dat daar een lichte vorm van corrosie opde mapsensor zat maar geen vocht. Daarna de auto gestart zonder de stekker op de mapsensor. Toen liep de motor wel stationair maar als ik het gas snel intrapte dan sloeg ie af. Trapte ik het gas heel langzaam in en liet dan het gas los dan toerde die wel wat op. Ik had de corrosie verwijderd met een mesje maar dit leverde geen verbetering op.
Ik heb net het slangetje van de mapsensor gecontroleerd en met het eraf trekken aan het spruitstuk kant bleef er brak de slang aldaar. Een nieuwe slang erop gezet maar ook dit hielp niet. Dus toen maar weer naar de stekker gekeken en zag dat de draden net na de uitvoer uit de stekker onder een hoek van 90 graden stond. Deze heb ik gecontroleerd op draadbreuk door een voor een aan de draden te trekken en te kijken of ik de draad makkelijk kapot kon trekken. Ditlaatste was niet het geval.
Omdat ik dus wat corrosie gezien had op de stekkeraansluiting van de mapsensor en verwijderd had bleef ik dit toch als verdacht zien. Dus heb ik de stekker een stuk of 20 keer eraf gehaald en erop gezet zodat de raakvlakken van de stekker en de mapsensor goed op elkaar passen. Hierna starte de auto en kan ik er ermee rijden.
Het enigste wat ie nou nog doet is dat ie niet lekker aan het gas hangt. Geef ik rustig gas dan volg ie netjes maar trap ik het gas in een keer in de duur het een halve seconde voordat het volle vermogen er is.
Kan dit liggen omdat de binnendiameter van de nieuwe slang die ik erop gezet heb wat kleiner is dan de originele?
Groeten,
Ralph Visser.
14 jaar
nu zie ik op een foto van een cinquintento dat de vacuumslang nog dunner is dan die ik heb met waarschijnlijk een vele hardere buitenmantel. Zou dit ook iets te maken kunnen hebben dat de auto nu niet fijn aan het gas hangt? Ook loopt de motor niet altijd even stabiel stationair.
Groeten,
Ralph Visser.
14 jaar
Waar de injectie op reageert bij acc. is de stand van de gasklep en de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Op te snelle pedaalbewegingen is dit niet berekend. Inwendige diameter en lengte van het slangetje kan van invloed zijn . De ontsteking wordt ook later gezet en er wordt misschien ook pingelen gemeld. Rij eerst proef en zijn ook de bougies top ??
het is weer allemaaal veel slechter geworden. auto rijd nu ongeveer 1 liter op 6 km. je ruikt de benzine achter uit de uitlaat. ik heb gekeken of de bougikabels nergens lekte dmv plantenspuit. ook alle 4 de bougikabels vonken ook. ik heb de bougies er niet uit gehad, omdat ik niet de juiste bougidopsleutel heb, maar boven de +/- 2500 toeren loopt ie goed. stationair verzuipt ie bijna. als ik in z'n vrij een stoot gas geef komt er een zwarte pluim rook uit de uitlaat die je vervolgens weer op de grond ziet.
ik heb nieuwe pakkingen tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk gemonteerd en ook die in het midden van de carburateur. bij de fiat garage hebben ze de auto uitgelezen en daar kwam naar boven dat de mapsensor niet goed werkte. met een nieuwe mapsensor was er geen verbetering.
de stekker die naar de mapsensor gaat heb ik nagemeten en daar staat 0v en 5v op en de 3e draad een pulserend signaal dus dat lijkt me inorde. ik heb het idee dat de motor meer weing lucht aanzuigt door de carburateur cq luchtfilter.
kan het zijn dat er op een verkeerd moment ingespoten wordt en de ontsteking ook op en verkeerde moment plaatsvindt?
groeten,
Ralph Visser.
14 jaar
Ralph , Die verstuiver moet voor 4 cilinders inspuiten en bij acc. doet hij er letterlijk nog een schepje boven op. De comp. verhoogt het inspuit -tempo. Kijk eens bij het inspuit- ventiel of er bij het contact aanzetten al benzine op de gasklep valt. Zo ja dan de O ''ring (en ) vervangen die om dat ventiel zitten. Bij montage gaan ze vaak stuk. Temp. sensor wel in orde.? Succes.
vandaag gekeken naar de verstuiver. ik zag niet dat er bij het contact aanzetten wat benzine om de gasklep viel maar bij het aan en afzetten maakte die wel een slurpend geluid. ik heb hierna de verstuiver gedemonteerd en zag op het eerste gezicht eigenlijk niets verkeerd aan de o-ringen. eentje zat op de verstuiver en de andere zat nog in de carb. ik had de o-ringen opgemeten en toen ik het zaakje toen weer in elkaar zette zag ik dat de kleine o-ring onderop de verstuiver heel ruim erop zat. Je kijkt zo tussen de o-ring en de vrstuiver door. deze is waarschijnlijk uitgezet door de bezine en of hitte van de carb? hierdoor zal de verstuiver dus niet meer goed afgesloten in de carb zitten.
morgen eens nieuwe o-ringen halen. weet iemand toevallig zo de juiste maten hiervoor?
Groeten,
Ralph Visser.
14 jaar
Gewoon bij opel halen. Ze gaan alleen stuk door lomp de verstuiver op zijn plaats drukken . Gebruik wat niet agressief smeermiddel. Ik ben benieuwd. Groeten.
het probleem is opgelost. het bleek een kapotte gasklepsensor te zijn. de weerstand over de potmeter van de sensor ging van +/-100ohm tot +/-200ohm. van de nieuwe gaat dit van +/-1.2kohm tot +/-2.2kohm. wel gaf de auto een storing van de mapsensor aan de computer maar dat zal wel een gevolgfout zijn geweest.
Groeten,
Ralph Visser.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar