Ik heb een camper met een probleem in het elektrisch circuit waardoor de motor niet wil starten. Als ik de startsleutel in de middenstand zet zou naast het acculampje het code-lampje aan en weer uit moeten gaan. De startmotor draait niet, de startblokkering werkt dus goed! Het ligt echter niet aan de startblokkering, maar aan de stroomvoorziening hiervan evenals de aanjager van de kachel, de remlichten en de noodknipperlichten. Volgens het elektrisch schema zouden op zekering 13 en 17 (de zekeringen van die circuits) gewoon 12 volt moeten staan als de sleutel in de middenstand staat (rijstand). Er staat op allebei echter maar 1,5 V op. Ze krijgen via dezelfde kabel hun voeding. Als ik nu via de accu 12V op deze zekeringen zet, start hij gewoon. Als ik dan de 12 V er weer af haal terwijl de motor draait, doen de remlichten en de aanjager het niet meer.
Wat zou dit kunnen zijn? Heeft iemand al eerder zo'n probleem gehad?
Alvast bedankt voor de reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
contactblokje van contactslot versleten ??????
Groeten Marcel
Beste Marcel,
Bedankt voor je reactie. Het contactslot is ongeveer een maand geleden vervangen omdat het in het stuurslot schoot tijdens het rijden! Gelukkig was het tijdens manouvreren. Ik zal het eens doormeten, je weet maar nooit.
bedankt,
Willem
15 jaar
Beste Marcel,
Het contactslot is ok. Ik verwacht eigenlijk ook dat de waarschuwingslichten en de remlichten moeten werken als de sleutel uit het slot is en dus het contactslot naar geen enkel komponent stroom doorlaat (behalve in de parkeerstand). Als ik de stekkers van het contactslot haal meet ik nog steeds 1.5 V op de zekeringen 13 en 17. Misschien nog andere oplossingen?
groetjes willem
15 jaar
Dan wordt hjet echt een zoekplaatje, Ik weet niet precies welk type ducato je hebt, maar een soortgelijk probleem heb ik gehad met de kabelboom die zowat onder de voorruit doorloopt. Dit betrof een 2.5 l diesel.met conventionele inspuiting.
Wellicht dat je daar zou kunnen zoeken, ik had daar toen een zwaar geoxideerde kabel/stekker die ik gerepareerd heb.
Groeten Marcel
Beste Marcel,
Het gaat om en ducato 230 uit 1997. Ook hier loopt inderdaad de kabelboom helemaal achterin het dashboard ter hoogte van de voorruit en dan ligt hij ook nog in een metalen goot zodat hij van de onderkant bijna niet te bereiken is. Ik heb nu diverse tests gedaan. Met alle zekeringen eruit meet ik nog steeds maar 1,5 V en er loopt dan geen lekstroom over de accu. Ik heb ook een nieuwe kabel gelegd van de accu naar deze zekeringen en de oude aansluitingen gewoon losgetrokken. Dan functioneert alles weer goed, ik weet alleen niet of dit zomaar mag, of ik geen andere problemen veroorzaak. Er moet ergens in de auto een verdeelblokje zitten (waarschijnlijk dus onder het dashboard bij die voorruit) waar de ongezekerde stroom verdeeld word over stuurslot en diverse zekeringen. Daar moet het fout zitten, kan het alleen nog niet gevonden krijgen. Misschien maar het dashboard eraf halen (helemaal weinig zin in).
In elk geval bedankt weer voor je reaktie.
willem
15 jaar
Heb het net even nagekeken, die van jouw is een type jonger dan degene waar ik aan gewerkt heb. ( Omslagjaar 94) Bij het oudere type loopt er een gedeelte van de kabelboom onder de motorkap, tegen het schutbord, DAAR had ik toen ook het probleem zitten, in een voedingsdraad. Deze was dermate dik dat ik hem op normale manier niet ( op locatie) gerepareerd kreeg. Na een noodreparatie heb ik hem toen in de werkplaats met een dikkere bus aan elkaar gesoldeerd.
Ik weet niet of bij jouw bus de lay-out van de electronica nog een beetje hetzelfde is gebleven als het oudere type. Daar zaten de zekeringen bijvoorbeeld onderin het dashboardkastje.
Groeten Marcel
Beste Marcel,
Ik heb het probleem gevonden. Het was inderdaad een voedingsdraad in de draadboom onder het dashboard. Moeilijk te vinden maar door systematisch meten en de draadboom per systeem te ontleden toch gevonden. Het bleek een contact dat geoxideerd was en door het slechte contact verbrand. Dit gaf blijkbaar de grote weerstand zodat bij de zekeringen nog 1.5 V overbleef. Contact vervangen en de auto start weer als vanouds.
bedankt voor de reactie(s).
groetjes,
Willem
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar