auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Ducato: Wegvallen vermogen.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD met Intercooler

Tijdens het rijden in derde versnelling bij ongeveer 60 Km en in de vierde versnelling bij ongeveer 80 Km valt de trekkracht stil en moet ik doorschakelen naar de volgende versnelling en hoor ik een resonerend geluid midden achter het dashbord ( alsof een blikken plaat sterk trilt). Bij het bergop rijden zakt het toerental (snelheid) zodat ik moet terug schakelen naar vierde en derde versnelling tot een snelheid van ca 60 Km.
Dit is niet altijd het geval indien de moter wel oppakt kan ik deze in de vier doortrekken tot ca 95 Km en rij ik met 85 Km bergop in de vijfde versnelling ook hoor ik dan het geluid niet.

Het gaat om een ducato bj 1995 met 1.9 TD met intercooler Type 230A3. 80.000 Km

Filters heb ik reeds vervangen, zelf denk ik aan brandstofpomp (moter rookt niet) of turbo.

Wie weet raad?

Gr Peter

Geplaatst door

Peter73 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Peter

Waarschijnlijk ben je niet de eerste,de motor heeft 82Pk en moet het hele gewicht mee trekken,Incl vrouw en kinderen en bagage etc..

Het rammelen wat je hoort kan zijn als je 'onder z'n toeren rijd' ofwel een te laag toerental in een te hoge versnelling.

Als Luchtfilter en brandstoffilter nieuw zijn,kun je wel nog eens de turbodruk meten.Is dit allemaal in orde,is er vrij weinig aan te doen denk ik.Alhoewel,ik denk dat met de turbo ook niet echt wat aan de hand is,als deze te weinig druk zou leveren,zou hij een teveel aan brandstof krijgen,wat meestal roken tot gevolg heeft.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik blijf het vreemd vinden dat ik de ene keer kan doortrekken in de vierde versnelling tot 95 km en de volgende keer er bij 80 km er de fut uit is.
Hetzelfde bij bergop rijden de ene keer moet ik terugschakelen van vijf naar vier en soms naar drie terwijl een andere keer het toerental en snelheid wel terug valt maar de moter wel blijt trekken en in vijfde versnelling met ongeveer 85 km bergop rij.

Gr Peter

Peter73 0

15 jaar

Peter

Je kan de turbodruk eens controleren,deze moet 0,8 Bar bedragen bij 4200 toeren.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Ga ik doen maar kan even duren voordat ik de apperatuur heb.
Laat de resulaten wel weten.

Gr Peter

Peter73 0

15 jaar

Komt je gas goed open?
Pedaal op de plank trappen en kijken of hendel op de pomp open komt.

@tim 0

15 jaar

Komt je gas goed open?
Pedaal op de plank trappen en kijken of hendel op de pomp open komt.

@tim 0

15 jaar

Ik heb een turbo drukmeter geplaatst en tijdens een korte vakantie ca 1200 Km gereden. De druk is 0,8 bar ook bij het bergop rijden indien het toerental niet te ver zakt. De gashendel op de pomp gaat tot tegen de aanslag bij het volledig intrappen van het gaspedaal.

Een bijkomend probleem is dat het lampje van de koelwatertemperatuur onder het rijden is gaan branden terwijl de temperatuurmeter nog geen 90 graden aangeeft. Na een korte stop en controle van het koelstof niveau (was tussen min en max) en het aanvullen van het oliepeil van bijna min. naar max. doorgereden.
Met een aangepaste snelheid van 80 Km en watertemperatuur van ongeveer 80 graden gaat na ongeveer 10 Km
het lampje weer aan vervolgens gestop voor controle en met stationair draaiende moter gaat het lampje vervolgens uit. Om zeker te zijn gewacht tot de temperatuur oploopt tot boven de 90 graden zodat de koelventilator aanslaat.
De volgende 75 Km naar huis ( met 80 Km ) is het lampje niet meer aan gegaan.

Is het verstandig om de thermostaat en of temperatuursensor te vervangen of kan er nog een andere oorzaak zijn?

Gr Peter

Peter73 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.