Fiat PUNTO: Startproblemen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 44

Hallo,

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Fiat Punto 1.2 uit 2003 met inmiddels bijna 133000 km.. Een superfijn autoke, rijd erg zuinig en is goedkoop in de wegenbelasting.

Nou zit ik al een tijdje met het onderstaand dingetje waar ik niet uitkom. Ik heb (op aanraden van mn garage) de bougies en de bougiekabels vervangen maar dat lost de storing niet op. Ook heb ik alle stekkers en connectors los gehad, schoongemaakt en met WD40 ingespoten. In de garage is ie al een paar keer uitgelezen maar hij geeft geen storing aan.....als ik daar ben laat ie het startprobleem niet meer zien.

Voordat ik meer dingen lukraak ga vervangen wil ik hier graag het probleem voorleggen...wellicht herkent iemand het probleem.....

Af en toe, direct na het starten loopt de motor een paar seconde onregelmatig stationair. Het lijkt of ie even op drie cilinders loopt. Hierbij blijft dan ook het managementlampje branden. Het is echt maar een 3 á 4 seconde en dan loopt ie uit zichzelf weer normaal stationair. Bij het wegrijden houd ie niet in en rijd ie perfect. Het managementlampje blijft echter branden totdat ik m voor de vijfde keer start, dan blijft het managementlampje uit. Over het algemeen steekt dit probleem de kop op bij wat kouder en vochtig weer. Afgelopen zomer had ik er geen last van.

Ik zit er nou aan te denken om de lambdasonde voor te vervangen maar wellicht lost dit ook niks op. Herkent iemand dit probleem en weet misschien een oplossing?

Alvast heel erg bedankt!!!

Twan7205

Geplaatst door Twan7205 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik snap niet dat er geen storing is uit te lezen.
So wie so moet je de storing kunnen uitlezen als het motor management lampje brandt.
Maar ook daarna zou die foutcode nog minstens 35 starts bewaard moeten worden.
Dus gewoon laten uitlezen direct als de storing optreedt en niet wachten totdat het lampje al weer uit is (ieder APK station kan dat).
Of zelf een EOBD/OBD2 scanner aanschaffen en direct ter plekke uitlezen.
N.B.: Het gedrag van het l;ampje en de tijd die een foutcode nog aanwezig blijft is wettelijk geregeld (EOBD ).

Lambdasonde voor wordt tijdens en vlak na het starten niet gebruikt, omdat deze dan nog koud is.

Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Dank je wel voor je bericht. Omdat ie vanochtend weer deze kuren liet zien ben ik toch maar weer even naar de garage gereden om m uit te laten lezen. Drie keer raden....bij het starten bij de garage bleef het managementlapje uit 🥴.

Na het uitlezen werd echter duidelijk dat een van de bobines een storing had gegeven.

Nou zijn deze niet erg duur en vrij eenvoudig te vervangen. Ik bestel vaak mn onderdelen online. Maar er zijn veel verschillende merken en de prijzen variëren 10 tot 30 euro. Ik twijfel aan NGK, HELLA of Bosch.

Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk....of maakt dat niet zo veel uit?

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Wat was de exacte fouttekst en/of het nummer van de code die werd uitgelezen?

Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Ik heb niet over zn schouder meegekeken.....ik zou het niet weten. Hij vertelde dat ik ze beter beide tegelijk kan vervangen.

Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Hij zei dat de tweede bobine de storing had gegeven....

Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Ik heb er twee besteld van NGK. In bijna elk forum dat ik lees over defecte of storing-gevende bobines staat dat het beter is om alle bobines tegelijk te vervangen en dan ook bij voorkeur van hetzelfde merk. Volgende week zijn ze binnen dus ik ben benieuwd.

Ik laat weten of het gelukt is en de storing wegblijft....

Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Het is ff geleden dat ik beloofd had iets te laten weten of het probleem was opgelost.......nou.....niet dus 🥴

Inmiddels heb ik alles wat met de ontsteking en de brandstofinjectie te maken heeft vervangen, schoongemaakt en ingespoten met contactsleutel maar de storing blijft bestaan. Uitlezen geeft aan dat de bobines een foutmelding even maar ik heb ondertussen het derde set vervangen. Het lijkt mij sterk dat de nieuwe steeds opnieuw kapot gaan .......

Wat opvalt is dat hoe kouder het weer wordt hoe erger het euvel wordt. Hoe warmer het weer hoe minder vaak de storing terug komt.

Ik heb de hoop maar opgeven en ga maar leven met deze storing.

    Contactsleutel.....😂😂😂 lastig sprayen.....dat moet contactspray zijn. - Twan7205 (0), 4 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.