Beste problemcar mensen,
Ik heb omtrent dit probleem al eens eerder een vraag gesteld maar daarop heb ik geen adviezen gehad:
Het probleem start met het oplopen van het stationair toerental naar 2000 toeren als je stopt. (dit alles bij een warme motor) en af een toe een hikje bij rijden op de snelweg. Misschien vermeldenswaardig dat het injectorlampje heel soms een paar seconden brand.
Ik heb zelf de auto van mijn schoondochter toen maar opgehaald en ben er zelf een poosje mee gaan rijden 3 weken 1100 Km en heb gedurende deze periode geen enkel probleem geconstateerd. Gisteravond draag ik hem weer aan haar over en het probleem is weer terug. na ongeveer 40 Km rijden loop het stationair toerental voor het stoplicht ineens op naar 2000 toeren. Thuisgekomen de auto uitgezet maar nog even geprobeerd te starten voor de vroege dienst de volgende dag. Nou niks meer doen natuurlijk. Ik ben er gelijk heen gereden en na ruim een half uur de auto gestart en hij starte wel weer. Maar het stationair toerental was ruim 2000 toeren dit hield hij ongeveer 5 minuten vol toen liep hij terug naar 900 toeren en na dit even vol gehouden te hebben liep het toerental ineens weer naar 3000 toeren. Ik denk ik neem hem maar mee naar huis en kijk daar verder maar de auto lijkt gewoon niet ter reageren op het gaspedaal en sloeg af. Niet meer aan de praat te krijgen de motor pakt wel op heel even maar je kunt met het gaspedaal geen leven in de motor krijgen.
Zo een heel verhaal en nu wat er tot nu toe aan gedaan is:
Onstekingsmoduul en bobine vervangen
Temperatuursensor vervangen
Injectorreiniger aan de benzine toegevoegd 2x
Alle connectortjes injectie ect gecontroleerd
Stukje blootliggende draad naar de injector opnieuw geïsoleerd
Benzinetoevoerslang ingekort ivm scheurtjes
Massakabel schoongemaakt en opnieuw vastgezet
Het probleem is verrekte lastig na te meten ofzo omdat ie het maar sporadisch doet. Gisteravond had ik het idee dat ie te weinig benzine kreeg bij het starten maar spoort dit ook met het oplopen van het toerental? zou misschien heel even kunnen maar geen 5 minuten denk ik.
Heeeeeeeelp ik weet het niet meer
Gr Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De stekkers van de TPS sensor en de stationairtoerentalactuator laat het soms wel eens afweten. Maar gaat het hier al om een Tipo met monopoint injectie van 1988???
Hij heeft inderdaad een monopoint injectie t zal wel een van de eerste zijn.
Overigens ik heb hem vanmorgen opgehaald wilde eerst niet starten maar na een paar pogingen aan de praat 3000 toeren stationair maar na 2 km rijden zakte toerental naar 900 en geen vuiltje meer aan de lucht loopt als een zonnetje. Iedere keer als ik hem nu start warm of koud loopt hij gewoon goed.
Jeroen waar vind ik die tt actuator en TPS sensor? bij dit type want ik begrijp dat de nieuwere Tipo's iets anders zijn uitgevoerd.
Gr Jaap
17 jaar
TPS sensor zit (als je in de wagen zit) aan de rechter kant van "injectietorhuis".
De toerentalactuator zicht aan de achterkant.
Aan de stekker zie je niets, maar als je ze beweegt en de motor gaat raar draaien of vlugger of trager, dan heb je prijs.
Ik denk zelfs dat die toerentalactuator soms durfde kapot gaan.
Okay Jeroen alvast bedankt, Sherlock gaat weer door met z'n onderzoek.
Gr Jaap
17 jaar
Nou met de adviezen van Jeroen aan het werk getogen en de stationair toerental actuator (wordt ook wel stappenmotor genoemd geloof ik) uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt. Hij zat inderdaad muurvast dus dat lijkt wel het onverklaarbare oplopen van het toerental te zijn.
Ik heb hem weer in elkaar gezet en gemonteerd waarbij bleek dat de afdichtingsring lek was dus misschien had dit ook nog invloed. Het autootje loopt nu weer lekker maar ik denk dat ik de stat. toerental actuator toch moet vervangen want hij is niet meer in erg goede staat vrees ik. (Da's wel vaker als ik iets uit elkaar haal mensen dus geen paniek daarom hebben ze ook professionele sleutelaars gelukkig ;-))Iemand enig idee wat dit kost?
Zou die slecht werkende actuator ook een negatieve invloed kunnen hebben op het brandstof verbruik? want ik vond hem behoorlijk zuipen.
Ik weet niet of de storing definitief is opgelost maar nu loopt de Fiat even lekker. Overigens ik zie bijna overal dat er afgeraden wordt aan de TPS sensor te knoeien als leek klopt dit prof. sleutelaars? Ik begrijp dat het lastig/onmogelijk is deze in te regelen zonder professionele apparatuur.
Jeroen enorm bedankt je hebt me een flink stuk op weg geholpen.
Gr Jaap
17 jaar
Iemand enig idee waar ik een TPS sensor en een stationair toerental actuator vandaan kan halen want de 1.6 is schijnbaar nogal zeldzaam. Ik heb een compleet gasklephuis op de sloop gescoord maar beiden waren beschadigd. Deze onderdelen zijn niet meer te krijgen bij Fiat en de automaterialen handel. Als iemand nog iets heeft liggen. Mag ook een compleet gasklephuis zijn.
Misschien nog iemand een alternatief adresje?
Gr Jaap
17 jaar
Deze 1.6 tipo is dit een tipo met twee nokkenassen
Want de 1600 typen met twee nokkenassen hebben een diagnose systeem door middel van een knipper code
als dat zo is zoek ik de codes voor je op en geef ik je de beschrijving hoe het werkt
Technico,
Hij heeft inderdaad een dubbele nokkenas.
Maar de TPS sensor van ouderdom uiteen gevallen en dus moet ik er daar een van hebben. Helaas kan ik deze niet meer nieuw krijgen in het reguliere circuit. Ook het stationair toerental regelaar zou ik graag vervangen want er is van de connector een stukje afgebroken van het exemplaar dat ik op de sloop heb bemachtigd. Lagen allemaal op een hoop in een bak dus beide kunstofhuisjes zijn kaduuk. Wel een perfect injector en gasklephuis dus het begin is er.
Gr Jaap
17 jaar
Dan zou ik alles wat ik hier gezegd heb beter terug nemen want ik wist begot niet dat er een tipo 1.6 16V bestaan heeft!
Oeps geen dubbele nokkenas begrijp ik Jeroen... ik dacht werkelijk dat ie dat wel had zoals het blok is opgebouwd.
16V zal ie zeker niet hebben nee. Misschien liggen er een paar in de kofferbak ;-)
Gr Jaap
17 jaar
Jeroen,
Ik heb nog eens gekeken maar ik zie toch echt twee nokkenassen op het tipo'tje 1.6 hij zal inderdaad geen 16 kleppen hebben maar wel 2 nokkenassen.
Gr Jaap
17 jaar
't kan zijn hoor (denk ik). Ik wist alleen niet van hun bestaan af! Dus zwijg ik beter even. Want ik ken er toch niets van.
Nou Jeroen op zoek naar de onderdelen heb ik enorm veel enkele nokkenasjes gezien in de Tipo's dus er zijn er denk ik niet zoveel van mijn type. Je hebt me op het juiste spoor gezet met je probleemstelling dus ik ben er mee geholpen en daar gaat het om hier op dit forum toch.
Okay mensen dit topic kan dicht ik heb eindelijk de onderdelen die ik nodig had gevonden op de sloop.
Misschien even voor de zoekfunctie een opsomming van de zaken die ik heb gedaan om de storing op te lossen:
- Bobine en onstekingmoduul vervangen
- temperatuursensor vervangen
- complete gasklephuis inclusief sensoren TPS en stationair toerental en injector vervangen
- Rotor, verdeelkapje en bougiekabels vervangen
- computer gereset
Terugkijkend denk ik dat Jeroen gelijk had en dat de stationair toerental actuator de uiteindelijke boosdoener is geweest.
Iedereen die bijgedragen heeft enorm bedankt en bijkomend voordeel is dat ik uit het carburateur tijdperk stammend enig inzicht heb gekregen in de nieuwere injectie systemen.
Gr Jaap
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar