Ik kamp met een stijgende motortemperatuur, stationair loopt die behoorlijk op, en al rijdende zakt die weer, en dat is begrijpelijk.
Inmiddels zijn de voeler, en de thermostaat vernieuwd, en is het koelsysyteem ontlucht, maar dit gaf geen resultaat.
Nu zou het de koppakking kunnen zijn, wat ik dus niet hoop i.v.m. de kosten.
Navraag hierover gaf ontzettend veel verschillende meningen, maar niemand kon het mij voor de volle 100% garanderen dat het werkelijk de koppakking zou kunnen zijn.
Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik nu testen of het zeker de koppakking is, of toch iets anders.
Wel bemertkte ik, (en of dat normaal is weet ik niet) dat als de motor warm is, dus op een iets meer dan normale bedrijfstemperatuur, en ik de dop van de vulopening van het koelvloeistof tankje open, het vloeistof omhoog komt, om daarna weer wat weg te zakken.
De fan slaat wel degelijk aan bij overschrijdende temperatuur, stopt dan na enige tijd, maar dat je dan kan zeggen dat de stand op de meter behoorlijk is gezakt gaat niet op, althans niet tot normale waarden.
Vreemd was ook, dat als ik meer gas geef om sneller te motor te verwarmen, te temperatuur niet boven de normale waarde uitkomt, ( uiteraard draait de fan nu ook niet).
En laat ik hem hierna dan stationair lopen, zie je de temperatuur omhoog gaan, en start de fan weer op.
Gaarne indien mogelijk uw hulp hierin.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het meeste van wat je vertelt kan als normaal worden beschouwd. (Tenzij het bij -20 graden Celsius gebeurt.)
Hoe warm wordt de motor op het metertje? Loopt deze het rood in of niet?
Verlies je koelvloeistof? En hoe warm of koud was het buiten op het moment dat je het merkte?
Testen op een lekke koppakking kan m.b.v. een CO-snuffelaar. Die meet of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten.
Oldford,
het metertje loopt 3/4 op, dus wat boven het gemiddelde (middenlijn) maar zeker niet in het rode.
Ik verlies wel wat koelvloeistof, maar niet merkbaar op de grond of elders, de temperatuur was afgelopen zaterdag aangenaam, aardig warm dus.
Ga straks even langs de dealer, voor een check.
Laat straks wel weten wat deze te melden heeft.
[quote=oldford]Het meeste van wat je vertelt kan als normaal worden beschouwd. (Tenzij het bij -20 graden Celsius gebeurt.)
Hoe warm wordt de motor op het metertje? Loopt deze het rood in of niet?
Verlies je koelvloeistof? En hoe warm of koud was het buiten op het moment dat je het merkte?
Testen op een lekke koppakking kan m.b.v. een CO-snuffelaar. Die meet of er verbrandingsgassen in de koelvloeistof zitten.[/quote]
13 jaar
Net bij de dealer getest met een CO-snuffelaar, en deze gaf ietwat verbrandingsgas aan in de koelvloeistof.
Ook de motor liep wat onrustig.
Moest de auto maar laten staan, voor verdere check.
Men gaat bekijken of de kopbouten wellicht nog wat aangetrokken kunnen worden.
Morgen aan het eind van de middag verneem ik meer.
Uitslag volgt.
13 jaar
een garage die de kopbouten na gaat trekken om een pakking lekkage te verhelpen!! deze gelooft nog in sprookje's
maar ik geloof daar echt niet meer in, daar loop ik te lang voor mee, of zouden er nog wonderen bestaan
Gewoon koppakking vervangen. Dit is een veel voorkomende fout bij Fire motoren.
En inderdaad, kopbouten aantrekken had geen enkele nut blijkt.
Resultaat is dan ook gewoonweg de koppakking vernieuwen, ook al zijn de problemen nu nog minimaal, maar deze zullen zeker verergeren.
Dus op naar de reparateur.
[quote=Hendrik4290]Gewoon koppakking vervangen. Dit is een veel voorkomende fout bij Fire motoren.[/quote]
13 jaar
Is een heel gemakkelijke om te vervangen maar vraag dat ze ineens uw waterpomp, distributieriem en de rollen v/d distributie vervangen dan ben je weer voor jaren gerust.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar