close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Panda: storings code P0172

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 automaat

Hallo foremgebruikers

De Panda van mijn schoondochter geeft een foutmelding, bij uitlezen de code P0172
System to ritch (bank 1)
dit opgezocht met als resultaat : Samenstelling lucht brandstofmengsel te rijk.

Heeft er iemand ervaring met deze storings melding, de motor loopt goed en met rijden merk je ook weinig,
hooguit een wat schokkerig schakelen van de automaatbak bij gebruik van de economic stand, in de normale stand schakeld de bak schokvrij,
Dit staat volgens mij los van de storingsmelding.

Zelf denk ik richtingde lambda sonde of de luchtmassa meter.

groet, Gerty

Geplaatst door

gerty (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De melding is een gevolg van een continue (te) hoog signaal van de lambdasonde.
In 1e instantie probeert de ecu het mengsel te verminderen, maar daar is een limiet aan gesteld.
Die limiet is nu bereikt en dat levert de genoemde foutcode op. Overigens die limiet is behoorlijk ruim - iets van 25 - 35%.

Stel dat de lambdasonde een foutief signaal geeft, dan wordt het mengsel zo'n 25% te arm, wat stotteren en inhouden zou moeten opleveren.
Die klacht heb je niet, dus ik denk dat de lambdasonde de waarheid verteld. Overigens een 4-gas test kan dat bevestigen of ontkennen.

Gesteld dat het mengsel in de basis veel te rijk is, dan zijn daar verschillende oorzaken voor mogelijk.
B.v. een te hoge brandstofdruk of een defecte of verkeerd aangevende sensor (koelvloeistof temperatuur, inlaat lucht temperatuur, map-sensor).
Zoals hier uit volgt heb je geen luchtmassa meter, maar een map-sensor (onderdruk-sensor).
De map-sensor zit rechtstreeks op het inlaatspruitstuk, dus het ouderwetse probleem met het slangetje valt ook al af.
De map-sensor heeft 4 aansluitingen, dus de lucht temperatuur kan daar bij ingebouwd zitten.
Misschien maar eens de auto laten uitlezen en dan de sensor waardes goed kontroleren.

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo Oldford
Bedankt voor je tips en snelle reactie, hier ga ik mee aan het werk, de afloop laat ik nog weten.
vr.gr. Gerty

gerty 0

12 jaar

Hallo Oldford
Nog even over de storing,
vandaag een 4 gastest gedaan, hieruit blijkt dat het inderdaad de lambdasonde is die de storing veroorzaakt,
nu zitten er 2 op weet je uit ervaring welke het doorgaans opgeeft, of moeten beide worden vervangen ?

vr.gr. Gerty

gerty 0

12 jaar

Waariom ben je zo zeker van die lambdasonde?
Weet je alle waardes nog van de 4-gas test? Post die dan.

oldford 0
badge

12 jaar

hoi de waardes heb ik niet opgeschreven, stationar klopte deze niet bij een hogere toeren gaf die wel de juiste waarde aan

gerty 0

12 jaar

hierbij de achterhaalde waarden van de 4-gas test

te rijk co begin 7% bij hoog toerental goed .verder schommelen 3%, 4%, 5%.
lambda 0,95

groet, Gert

gerty 0

12 jaar

4-gas tester is het volledig met je lambdasonde eens, dus die is niet defect. Mengsel is veel te rijk (bij stationair).
Beetje zonde van die dure brandstof. Misschien toch maar eens de auto laten uitlezen en dan de sensor waardes goed kontroleren?

oldford 0
badge

12 jaar

Hoi Oldford

Hartelijkdank voor je waardevolle adviezen, ga de auto uit laten lezen, nader bericht volgt nog.
groet, Gerty

gerty 0

12 jaar

Hallo,
Het heeft even op zich laten wachten, maar de fiat is nu pas bij de garage geweest en daar uitgelezen, de lambda sonde voor en achter de kat zijn omgewisseld, die voor de kat schijnt vaak het meeste problemen te geven en het gevoeligst te zijn.
Hopelijk is het hiermee opgelost.

groet, Gerty

gerty 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.