close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat SEICENTO: Te hoge emissie voor APK en inhoudende motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1108, Vermogen (kw): 40

Hallo,

Ik heb een Seicento bouwjaar 2000 met een kilometerstand van 74000. Alleszins een autootje om nog even mee door te gaan. Echter het CO is met 7 veel te hoog, net als lambda van 1,4. Daarnaast houdt de auto soms in na het overschakelen of wegrijden. Maar niet altijd. Ook stationair loopt ie soms heel verrot en slaat bijna af. Maar niet altijd. Ken de historie van de auto niet.
Wat is er tot nu toe vervangen:
Lambdasonde en mapsensor: maakt geen verschil
Daarna complete gasklepblok inclusief injector (alles gebruikt): maakt geen verschil
Toen vonden we iets duidelijks: de bougiekabels sloegen soms naar elkaar door. Vervangen door nieuwe: maakt geen verschil.

Bougies zijn niet vervangen; ogen nieuw en hebben alle dezelfde wit/beige kleur. Zuigerkoppen hebben alle dezelfde zwarte kleur, dus koppakking lijkt heel te zijn.

Timing moet ik nog checken, maar als die verkeerd staat, dan zou de motor continu slecht moeten lopen en dat is niet het geval.

Iemand nog opties?

Groet, John

Geplaatst door

Zjonny (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 ding is wel duidelijk, de motor staat veel te rijk.
Normaal als de motor rijk staat zit er geen zuurstof meer in de uitlaatgassen.
Hier echter zit heel veel zuurstof in de uitlaatgassen (lambda 1,4), ondanks dat de motor veel te rijk staat.
Ik denk dan aan een lek in de uitlaat/uitlaatspruitstuk/uitlaatspruitstuk pakkingen.
Door dat lek komt lucht de uitlaat in en daar zit zuurstof in, die het signaal van de lambdasonde beinvloedt.

oldford 0
badge

6 jaar

@ oldford
Inlaatspruitstuk is gecheckt met remmenreiniger: lijkt dicht. Uitlaat heeft geen hoorbaar lek. Zou overigens een lek niet voor een continu slecht lopen zorgen?

Nog vergeten te melden: injectielampje gaat 2 seconden na het starten uit. zoals het hoort. Auto start prima. Koud rijden gaat ook prima. Pas als de motor door en door warm is, gaat deze inhouden na opschakelen of tijdens wegrijden. Motor houdt dan ongeveer een seconde in, om daarna normaal op te pikken. Hetzelfde bij de onregelmatige stationairloop: treedt pas op als de motortemperatuur zo hoog is, dat de fan inkomt. Overigens gaat het CO getal na enkele minuten terug naar 0 maar blijft de lambda te hoog.

Misschien een mogelijk uitlaatlek dat pas optreedt als de boel heet is?

Groet, John

Zjonny 0

6 jaar

Trek de stekker van de koelvloeistoftemperatuurzender er eens af en kijk of dit uit maakt.

Oorzaak nog steeds niet gevonden. Wat is inmiddels gedaan:
-Bougiekabels vervangen, sloegen door.
-Inlaatspruitstuk en alle vacuumslangen gecontroleerd op lekkage. Rembekrachtingsmembraam sluit ik uit, want het ding remt alsof een anker uitgegooid wordt.
-Uitlaat afgeperst, lekt niet.
-Lambdasonde vervangen.
-Gasklepblok vervangen door een gebruikte, maar werd eerder slechter, dus oude weer teruggezet: lambda is nu 0,8; CO is 8. Auto houdt nu niet meer in en loopt heel mooi, maar lijkt warm minder vermogen te hebben
-Timing staat goed.
-Stekker koelwatersensor lostrekken leidt tot hoger CO getal.
-Benzinedruk is constant 1,1 bar. Gemeten net voor gasklepblok.

Ik ga nog controleren op draadbreuk, maar daarna ben ik door m'n opties heen. Suggesties, iemand?

Zjonny 0

6 jaar

Doe tussen de aansluiting van de temperatuursensor een paperclip Dit wil zeggen voor de ECU een motor temp. van 140 graden .

Als dit een verschil geeft is de sensor verdacht . Uitlezen kan natuurlijk ook . Geen foutcodes lezen maar meet waardes vergelijken met de werkelijkheid.

Ook de onderrdruk in de inlaatbuis meten lopende motor 0,4 bar , lekkage van de aansluiting kan ook een CO afwijking geven. Kwaliteit van die rubberslangetjes , waardeloos !! Vernieuwen voor zekerheid.

Wat zijn de gasklep waardes? Je kunt bij twijfel even de koolbaantjes bekijken en meten met de ohmmeter of er onderbrekingen zijn.
De werking van de kat . heeft hier niets mee van doen CO waarde hoger dan 0,5 a 0,7 % daar kan hij niets mee.

Als het mengsel is hersteld moet de katalysator eerst schoon gebrand worden om weer zijn werk te doen .

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Nog geen oplossing. Doorverbinden van de tempsensoraansluiting laat de motor onregelmatig verhoogd stationair draaien en de motor reageert hortend op het gaspedaal. Bovendien gaat het storingslampje van de injectie branden.

Ik kan nog geen exacte spruitstukonderdruk meten, omdat ik geen gecalibreerde vacuummeter heb, maar aansluiten en het dichtknijpen van de diverse vacuumslangen aan het spruitstuk geven geen verandering in de waarde die de provisorische meter geeft.

Ik heb met een ohmmeter de weerstand van de gasklepsensor gemeten en vergeleken met die van het andere gasklepblok. Exact hetzelfde en geen haperingen in het verloop.

Ik ben nu de bedrading aan het doormeten, maar kom erachter dat sommige draden in de kabelboom aan andere geknoopt moeten zijn, omdat de betreffende kleur niet aankomt bij de ECU. Sommige draden komen qua verbinding op meerdere aansluitingen op de ECU stekker aan. Kan zo horen, maar kan ook een kortsluiting zijn. Heeft iemand een (link naar) het bedradingsschema?

Bij voorbaat dank,
John

Zjonny 0

6 jaar

Achterop het injectiehuis zitten 2 vacuumaansluitingen . Een voor de carterontluchting en de ander het inlaat-vacuum, MAP sensor.

Omdat de diameter BIJNA gelijk is worden de slangetjes wel eens verwisseld . Die 7 % waarde komt mij bekend voor ook bij renault .
Als de EGR klep niet goed af dicht bij stationaire loop wordt het mengsel verrijkt , !!!! Heeft fiat die ook ??

Lees eens wat over de lambda-waardes en wat daarmee bedoeld wordt. Wat jouw motor laat zien is zo tegenstrijdig als maar mogelijk is.

Kijk daarom goed of het uitlaatspruitstuk niet lekt of gescheurd is , dit is ook te horen met een slangetje van een meter aan het goede oor en de andere kant bij het spruitstuk. Zwarte aftekening is al verdacht.

Aan de mapsensor zitten 3 aansluitingen . 1 geeft 5 volt aanvoer contact aan en stekker los genomen. Een draad is massa (zwart/paars ) De overige geeft bij lopende motor een variabele spanning 1,5 tot 2,5 volt .

NIET in de draden prikken maar steek een afgeschuinde paperclip langs de isolatie bij de aansluiting in de stekker .

Je kunt ook met een pompje (vacuum) of er een waarde te zien is van een 0,5 tot 4,5 volt het totale bereik .!!

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Opgelost. Een defect in de ECU.

Zjonny 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.