Hi,
Ik zit met het volgende probleem. Bij stilstaan van de auto in de file loopt de motortemperatuur op. Indien er gereden wordt zakt deze weer mooi naar het midden. Ongeveer een halve liter Koelvloeistof bijgevuld. Kachel wordt tijdens het rijden warm maar tijdens stilstaan blaast deze koude lucht. Ik denk zelf dat er misschien lucht in de leidingen zit. Er moeten 2 ontluchtingsventielen zitten bij de motor. Ik weet niet welke dat zijn. Ook viel mij op dat er aardig wat schoepjes missen van de radiateur. Kan dat kwaad?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Om te beginnen de info over de auto is te weinig , aan de foto s te zien gaat het om een wat ouder type .
De foto met de dopjes , hebben niets met je koelsysteem te maken , 2 stuks zijn van het airco systeem en 1 zit er op het uiteinde van je brandstofgalerij.
Lamellen zijn van je aircoradiateur , deze is ter ziele.
Ontluchting van je koelsysteem zit op je radiateur en 1 op de kachelslang bij het schutbord , ontluchten doe je met koude draaiende motor en de dop op het systeem , nippels voorzichtig los draaien tot er vloeistof uit komt.
Werkt je koelventilator wel die achter je radiateur zit als de motor goed warm is ?
Koelsysteem kan ook ernstig vervuild zijn , komt veel voor bij fiat met slecht onderhoud ,
Thermostaat en waterpomp of zelfs koppakking kan defect zijn met dit soort klachten , is de kennis wel aanwezig om dit zonder ongelukken tot een goed einde te brengen ?
Dank voor uw antwoord. De echte kennis is er niet vandaar de vraag op dit forum. Ik probeer even met mijn portemonnee mee te denken. Het gaat om een Fiat Panda uit 2010. Inmiddels de ontluchtingsventielen gevonden. Degene bij de radiateur geeft een straaltje. De andere pruttelt. Dat klopt ook met mijn vermoeden. Als ik de auto start hoor ik achter het dashboard vloeistof lopen. Dat duidt op lucht in de leiding. Kachel wordt tijdens het rijden van warm naar koud naar heet. De koelventilator werkt en als de motor boven de 90 graden uitkomt gaat de koelventilator een tandje harder. Koelvloeistof wordt rond gepompt. Onderste en bovenste leiding zijn heet en tijdens ontluchten pruttelt hij dus bij het ontluchtingsventiel van de kachel. Kan het de thermostaat zijn die verkeerde waardes afgeeft en dus gewoon stuk is?
5 jaar
Het pruttelen moet op een gegeven moment stoppen , als hij continue lucht blijft produceren blijft er lucht in het systeem komen.
Er zit voldoende koelvloeistof in het systeem?
Dan zou ik haast gaan denken aan een slechte koppakking.
Laat het koelsysteem eens testen op aanwezigheid van verbrandinggassen.
Zaterdag moest ik iemand afzetten. Precies op het afzetpunt liep de temperatuur op en kwam deze in het rood. Na ongeveer 1 minuut zette ik mijn contact even aan en de meter stond weer in het midden. Op de terugweg naar huis bleef deze steeds schommelen tussen midden en driekwart. Vandaag naar de garage geweest. Mijn vermoeden werd wel een beetje bevestigd. De man zei gelijk thermostaat of sensor. Na nadere inspectie lekte er iets bij het thermostaathuis. Vandaar waarschijnlijk steeds de valse lucht. Thermostaathuis en temperatuursensor maar gelijk laten vervangen. Kosten in totaal 145 euro. Na ophalen een flink stuk gereden en voor de deur stationair laten draaien en de temperatuur blijft mooi in het midden. Dus het probleem lijkt opgelost. Dank voor het meedenken.
5 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar