Deze Cinquecento is toe aan een buurtje.
De km-stand is nu 106.000 km
Het probleem is dat deze tikt bij een koude start.
Hoewel het een klein beetje bij de 900 cc hoort volgens mij, duurt het mij net wat te lang voordat hij hiermee stopt.
Het lijkt of het filter leeg raakt door de plaatsing schuin omhoog en het te lang duurt voordat er voldoende olie aanwezig is in de stoters.
Als hij een tijdje gelopen heeft en je bijvoorkeur kort gas geeft is het tikken volledig verdwenen
Mijn vraag is nu welke olie ik het beste kan gebruiken en welk filter en eventueel een toevoeging. Is een filter voor deze auto standaard voorzien van een klep tegen leeglopen of is deze misschien te verkrijgen?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tikken zijn waarschijnlijk de klepstoters. Die gaan wel eens stuk. Meestal moet je ze dan vervangen. Je kunt eventueel voor het olie verversen een motorflusch bij de olie doen. Dan wordt de motor inwendig gereinigd. Daarna olie (10w40) en filter vervangen. Deze onderdelen kun je bij een dealer of een automaterialenzaak halen.
Het is een boodschappenautootje, een budget auto dus vervangen van de stooters zit er niet in (a 19,- bruto per stuk)
10w40 staat voorgeschreven boven 100.000 km ik dacht misschien aan een andere meer geschikte viscositeit wat betreft de stoters.
Het filter is vrij groot dus deze moet hij telkens volpompen vandaar mijn vraag over een filter met klep.
Wat voor een filter zit er op? De org. is niet erg groot en kost ook maar +/- 10,--.
[quote=joep5513]Wat voor een filter zit er op? De org. is niet erg groot en kost ook maar +/- 10,--.[/quote]
Een Micro star van Mahle OE 136 Diameter ongeveer 92 mm hoogte ongeveer 89 mm
De diameter van het filter is groter dan de aansluiting op het blok.
Vooral na een beetje gasgeven heeft hij blijkbaar voldoende olie. Een 10w40 zal dan juist zijn?
In het begin zat er als ik mij niet vergis een grote filter op. Maar dit onderdeel is ondertussen al lang vervangen door een klein filtertje
[quote=jeroenmonteyne]In het begin zat er als ik mij niet vergis een grote filter op. Maar dit onderdeel is ondertussen al lang vervangen door een klein filtertje[/quote]
Dan is dit waarschijnlijk nog een grote, wat diameter betreft.
die dingen tikken allemaal, als je er echt vanaf wil nieuwe stoters monteren
Tja Hans, dan worden de kosten wat te hoog in dit geval dus wil proberen het tikken zo goed mog. te verhelpen met de juiste olie enz.
Oliefilter laten komen van de dealer, is zeker kleiner 80mm doorsnee bij 90mm hoog. (46805828)
10w40 geeft h-base ook aan boven 100.000 dus zal dat maar opvolgen.
Weet niet of een flush zinvol is en of dat zal helpen, dat goedje zal ook wel het nodige kosten.
flush kost ook +/- 10,--
Olie moet 10w40 zijn
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar