Fiat Tipo: Tipo 1.6 SX IE 1993 loopt stationair in toeren omhoog als hij ko

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6ie

Hoi, ik heb een vraag over mijn Fiat Tipo 1.6 SX uit 1993.

De auto loopt als hij koud is statonair regelmatig in toerental omhoog van 1000 naar 2000 en dan weer terug. Als de motor warm is doet hij dit niet meer. Lijkt wel alsof hij zelf gas geeft en weer terug neemt.

Nu heb ik zelf gekeken omdat ik een motorfiets monteur ben en nu blijkt dat de automatische stationair regeling(die stappenmotor) de gasschuif ietsje verder opendraait en weer terug laat komen.
Naar mijn mening ligt het probleem dan waarschijnlijk bij de koudestart temperatuur sensor of een sensor zoals deze of heb ik het dan mis?

Het probleem is storend maar de auto is nog gewoon bruikbaar en loopt verder gewoon. Heeft u ervaring hiermee en kunt u me makkelijk vertellen wat ik hieraan moet doen? Sensor vervangen of schoonmaken?
Of moet de computer uitgelezen worden? Maar ik neem aan dat dit weinig zin zal hebben omdat er voor het idee van de computer geen storing aanwezig is en gewoon doet wat de sensor aangeeft.

Als ik de stekker van de stappen motor los maak dan blijft de auto gewoon netjes stabiel lopen dus.

Welke sensor moet ik hiervoor evenueel vervangen en wat kost deze? Ik neem aan dat ik dit zelf kan doen of moet hier iets bij afgesteld worden?

Ik hoor graag van jullie.
Vriendelijke groet Tipootje

tipootje

Geplaatst door tipootje (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Tipo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik gok op de water temperatuur sensor. Maar dan zou je mengsel koud ook niet goed zijn.
Meet eens het voltage op de signaaldraad koud en warm.
Sensor heeft een 2-polige stekker en kan een zwarte of blauwe kop hebben. Vermeldt welke kleur je hebt.

tipootje (0), 13 jaar geleden

Hoi, sinds dinsdag is dit niet meer nodig, ik heb maandag de 2 slangetjes die vanuit de luchtfilter naar 2 verschillende plekken gaan vervangen, zijn origineel 2 van die hele dunne slangetjes die snel afbreken bij de dikke rubbers waarmee ze op het andere onderdeel vas zitten.
Sinds dinsdagmiddag blijft de auto ineens mooi stationair lopen op 900 rpm. Maar nu het volgende verhaal...........

Als ik hem nu 's morgens start dan is er niets aan de hand, ik rij de 15 km naar mijn werk en zet hem daar uit. Dan 9,5 uur later als ik naar huis ga start ik hem weer, begin te rijden e dan gebeurd het, het lampje van de injectie gaat branden..................maar de autoo rijd netjes probleemloos verder. Na 2 km zet ik de auto van contact af en start hem weer...dan is en blijft het lampje uit. Dit vind ik een beetje raar......jullie niet? Wat moet ik hiermee? Heeft het zin om hem te laten resetten? Wat gaat me dit kosten etc???

Vriendelijke groetjes Tipootje

tipootje (0), 13 jaar geleden

Zoals in een ander topic van mij mbt het injectie lampje, het probleem is verholpen door alle stekkers goed te bekijken van binnen, een ervan had een kabel/connectortje iets naar achteren in de stekker zitten. Deze opnieuw goed gemonteerd en nu blijft het lampje netjes uit!!!

Verder is dit topic wat mij betreft dan ook gesloten. Bedankt voor de moeite allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.