Hoi, ik heb een Tipo 1.6 SX uit 1993.
De accu wordt niet bijgeladen, als ik meet op de accu en de motor loopt en ik geef gas blijft de spanning 12v.
De dynamo is al vervangen maar hij laadt nog steeds niet. Het vreemde is dat het dynamo-waarschuwingslampje op het dashbord ook niet brand, maar dit brand ook niet als ter controlle als ik het contact erop zet.
De 2 kabels naar de dynamo waren nogal slecht beide, bij de dikke heb ik de connector er opnieuw aan moeten maken(nieuwe stekker) en de dunne kabel had slechte stukken isolatie onder de rubber hoes die erover zit. Dit heb ik alleen geissoleerd.
Kent iemand dit probleem? En waar moet ik het precies in zoeken?
Werkt de dynamo met een spanningsveld om stroom op te wekken(dus met een veldwikkeling), en is die dunne kabel daarvoor??
Waarvoor is anders de dunne kabel die naar de dynamo gaat?
Kan ik de dynamo doormeten? Zo ja welke waardes moeten het zijn?
Ben blij met elke hulp die ik kan krijgen.
Vriendelijke groet Marc.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je hem op contact zet moet je op de dunne kabel tov massa 12volt meten,meet je dioe niet dan kan een zekering kapot zijn of de verbinding tussen tussen het contactslot en de dynamo onderbroken zijn(die dunne draad dus)
Kan dus ook de (ingebouwde) spanningsregelaar zijn die (2x dan ) kapot is,dit is het gedeelte welke met 2 M4 schroeven achter op de dynamo vastzit en samen met de (misschien te korte) koolborstels,maar dat zie je wel als je de boel uitgebouwd hebt,eerst maar eens kijken bij de orginele dynamo.
Brand het lampje wel als je de auto op contact zet?het lampje kan ook kapot zijn
Hoi bedankt voor de reactie.
Om onderaan te beginnen met antwoorden op jouw bericht. Het lampje is niet stuk, heb ik vanavond nog even gemeten, dashbord even eraf gehad.
Als ik de dunne draad naar de massa geleid en het contact aanzet doet het laadcontrole lampje het wel!! Als ik hem op de plus aansluit brand constant het olie lampje, maar deze zal dan via het lampje de stroom naar de massa terug leiden, en dist is dus zowieso niet de bedoeling.
De dikke kabel heb ik nog in zijn geheel uit de auto gehaald en goed doorgemeten, deze was ook 100%, ook geen beschadigingen meer te bekenen.
Heb ook rechtstreeks op de dynamo gemeten, geen druppeltje stroom te bekennen...... Dus de 2e is ook kapot lijkt me. Ze draaien beide ook zo losjes dat het lijkt alsof de borstels er niet overheen lopen.
De 1e dynamo heb ik ook gemeten, de wikkelingen en de contacten waar de koolborstels over lopen zijn allen oke.....de gelijkrichter en de reegelaar zijn dus blijkbaar bij beiden kapot ja. Hoe en wat ik ook meet aan de elektronica, geen enkel leven te bespeuren, ook niet op die witte blok met de 3 aansluitingen(lijkt op een weerstand, maar is neem ik aan de gelijkrichter.)
Iemand enig idee of ik de elektronica los kan krijgen ergens? of een goedkope plek voor een nieuwe dynamo? Zit nu op 125 euro met 1 jaar garantie voor een nieuwe.
Alvast bedankt voor de moeite zover.
14 jaar
die spanningsregelaar kun je toch los kopen
14 jaar
Meet dan van de 2e dynamo of de diodes nog goed zijn,gebruik je die als dynamo.
de koolborstels met de spanningsregelaar is één geheel en kost +/- 30 euro.
Let ook op de sleepringen waar de borstelss op lopren,als die meer dan een 2mm zijn ingelopen moet je die (laten) afdraaien.
Als ze minder of niet ingesleten zijn moet je er verder niets aan doen,die zwarte laag wat op de sleepringen zit is een patinalaag,deze dan gewoon laten zitten,dan slijten de nieuwe koolborstels minder snel.
14 jaar
Nou allemaal bedankt voor de moeite. De dunne kabel was aan de zijde van de dynamo over ongeveer 10 cm in zeer slechte staat.
Maar als ik deze naar de massa verbond ging het lampje op het dashbord wel aan...........maar niet als alles normaal aangesloten was en het contact aangezet werd.
Nu heb ik de kabel 10cm ingekort(nog steeds lang genoeg) en er een nieuwe stekker aan gesoldeerd en vast geknepen.
En voila het lampje op het dashbord ging ineens wel branden als ik het contact aanzette. En nog beter eerst even twijfel 12.8 volt en toen langzaam oplopend naar 14 volt, ook bij stationair draaien. Wel zie je het verschil als het licht aanstaat en de motor stationair loopt en je een beetje gas geeft, je ziet het licht een beetje feller worden en door de spanningsregelaar begrensd worden.
Met andere woorden probleem opgelost. Alle kabels goed inorde gemaakt en het werkt weer. Thks allemaal.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar