close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Trekt bij beginnend remmen fors naar rechts

Bouwjaar: 1998

Mensen,

Ik heb hier een Punto 1.2 8V Cabrio die vreemd reageert bij het beginnen met remmen. Als je de rem aanraakt trekt en duikt de auto naar rechtsvoor. Indien je blijft remmen komt hij weer terug in z'n spoor dus écht alleen op het moment dat de remmen aangrijpen.Bijkomend geval is dat de rem lV aanloopt indien je het stuur tot aan de uitslag naar rechts draait. Wiellagerspeling is er niet en de remmen lopen onbelast niet aan. De zuigers in de remklauwen bewegen moeilijk maar zijn 'gangbaar'. Op de rollenbank kun je 't een heel klein beetje zien, bij lage pedaalkracht en bij 't eerste aangrijpen ontwikkeld de RVrem meer remkracht waarna de linkse er vlak achteraan komt en dan gelijkmatig oplopen naarmate je meer pedaalkracht ontwikkeld.

Persoonlijk zie ik 't toch in de LVremklauw zitten maar ik ben nog niet overtuigd, ik blijf daarbij zo'n hoofdremcilindergevoel hebben. Hebben deze Fiatjes meer problemen met de remmen?

Geplaatst door

geismi (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het een REM-probleem is dat zit het LV (remklauw of remblokken vast).

Heb je niet gewoon speling op de wielophanging? Draagarmrubber of fuseekogel? Dit probleem zit dan rechts.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Als het speling zou zijn dan zou het verschil (hoe klein dan het dan ook is) niet op de rollenbank te zien zijn denk ik. Daarop zie ik het minimale verschil in remkracht op 't moment van aangrijpen waarna beide remmen identiek verder remmen. Remklauw dacht ik zelf ook maar de reactie van de auto is heel vreemd, ook omdat de klauwen gangbaar zijn. Ik zal beide remklauwen toch maar reviseren en dan verder kijken hoe 't loopt.

Thx

geismi 0

19 jaar

Je zegt dat er weinig verschil is op de rollenbank. Versleten draagarmrubbers kunnen grote stuurreakties geven.

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Maar dan zou je 't toch veel vaker moeten merken? Ik bedoel op verschillende wegen, oneffenheden, aflopende weghelft naar de berm enz? Je voelt dit ook niet in het stuur, dit is enkel bij het aanraken van de rem met je dikke teen en je moet dan heel snel corrigeren. Het voelt heel vreemd en écht levensgevaarlijk om mee te rijden. Ik heb de rubbers in de ophanging proberen te belasten zover als het gaat en ze zien er goed uit.

geismi 0

19 jaar

Verwissel de remblokken eens van links naar rechts. Daar kunnen ook je ook problemen mee hebben. Misschien is het dan net andersom.

Als je 1 voor 1 de ontluchtingsnippels voor losdraait en iemand anders trapt de rem in kun je zien of er aan beide kanten genoeg (gelijk) olie komt. met een eleckrtische remsysteem ontluchter kun je het ook wel mooi bekijken

gr peter

pee8655 0

19 jaar

remslangen zijn ook een kwaal bij die fiatjes, braampjes binnen in de slang waardoor de remolie niet goed terugloopt en de rem blijft hangen, succes

Wat was het nou?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Je schrijft dat de zuigers in de remklauwen moeilijk bewegen maar gangbaar zijn. Wat is moeilijk? Je kunt de zijkanten van de remblokjes (waar ze tegen de klauw en geleider aankomen) dun insmeren met kopervet. Daarmee zijn ze misschien al een stuk gangbaarder.
Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

19 jaar

Sorry heren dat 't zo lang duurde maar dat kwam door onvoorziene omstandigheden.

Nu, gisteren is de auto terug geweest. Eerst rechts de remblokken + remslang vervangen, alles oke. Daarna links en de remzuiger was moeilijker te bewegen maar toch met terugduwen redelijk gangbaar. Toch nog eens rustig de remzuiger met de rempedaal naar buiten willen drukken en dat ging zo goed als niet, ik moest al behoorlijk hard trappen om de zuiger te laten bewegen. Nieuwe remslang erop en probleem opgelost. Klinkt logisch, begrijpelijk naar de klacht toe omdat de rem bleef hangen en zelf remde in de bochten maar toch sterk dat dit op de rollenbank niet meer te herkennen viel.

Kortom, bedankt voor de hulp en @ universeel; bedankt voor de tip!!

geismi 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.