close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Seicento: Trilling tijdens optrekken; balansmassa aandrijfas?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

De seicento van mijn vriendin trilt bij het optrekken. Het is merkbaar wanneer je bijv vanaf een oprit de snelweg op gaat. Zo tussen de 60 en 90km/u trilt ie, of eigenlijk voelt het als 'bibberen'. Wanneer je deze snelheid constant rijdt heb je er geen last van en bij uitrollen ook niet.

Hoewel speling in het differentieel nog wel eens voor lijkt te komen, vermoed ik toch iets anders: de balansmassa op de aandrijf as. Deze hoort op een bepaalde plek te zitten, maar in dit geval zit ie helemaal tegen het wiel aan. Hier hoort ie volgens mij niet.

Volgens de vraagbaak moet ie 489mm vanaf het begin van de as zitten. Maar, het begin zit natuurlijk in het differentieelhuis dus dat kan ik niet zien. Wie kan me vertellen waar ie hoort te zitten, of heeft er toevallig een foto van?

Auto heeft nog geen 50.000km op de klok staan.

Geplaatst door

doekoe (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doeke als dat gewicht nog vast zit lekkert laten zitten. Door het type aandrijving bij de binnenste koppelingen krijg je dit effect en het wordt erger als ze versleten raken. Bij een ton komt het voor. dus wen er maar aan. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

Bedankt Punt. Je schrijft alleen dat dit voorkomt bij een ton. Onze seicento heeft echter nog geen 50.000km achter de kiezen, is dus nog niet eens op de helft....
Is het probleem op een redelijke manier op de lossen, of moet er dan een hele nieuwe bak onder?

Verkeerd geplaatste balansmassa kan dit dus niet veroorzaken?

doekoe 0

14 jaar

Die trillingsdemper zit gevulcaniseerd ,dus als hij verschuifbaar is dan maar verwijderen. Lees maar eens bij andere topics over trillen bij acceleratie. Die binnenkoppeling (tripoide ) wordt bij veel auto's gebruikt omdat hij goedkoop te fabriceren is. Hij werkt met een 3poot met kogelwielen badend in een hoogwaardig vet. Door de zijdelingse beweging van het motorblok en de op- en neergaande beweging van de wielen schuiven de rollen heen en weer in de geleiding. Dit alles gaat trillingsvrij zolang de aandrijfas in een rechte lijn met de as staat die uit de bak komt. Bij acc. richt de wagen zich op en als de geleidebanen ook al stootranden krijgen dan is het trillen het effect. Ga eens proefrijden met een jongere en je zal zien dat het er vanaf nieuw er al in zit, maar bij nieuw doe je het rustig aan en dan voel je niets. Je kunt je vriendin trakteren met een paar nieuwe aandrijfassen maar of het veel uithaalt??? met de auto. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

De dealer heeft de omschrijving van Punt bevestigd. De onderdelen hiervoor kosten echter ca 250 euro, dus dat is nogal wat. Tenminste, dat vinden we op het moment wat teveel. Tevens is het natuurlijk geen garantie dat het probleem is opgelost.

Voor nu is de oplossing: niets doen.

doekoe 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.