Fiat Punto 1.3 JTD: Vanaf 3e versnelling problemen turbo? (P02358 foutcode)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 JTD

Hoi, zou iemand me kunnen helpen of hier al iets zinnigs over te zeggen is?

Als ik in m'n Fiat Punto 1.3 JTD (188) uit 2004, alleen in 3e, 4e of 5e versnelling een beetje sportief op trek, dan rond de 3000 toeren gaat hij in de noodloop en ben ik heel mijn vermogen kwijt.
Als ik de auto 4x aan / uit zet heb ik mijn vermogen weer terug.

Ik heb zo'n bluetooth ding geplaats, deze geeft aan: "P0238 DTC: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High"
Via OGD Car Doctor Free krijg ik bij de fout:
Calculated engene load value 98,03%
Engine coolant temperature (ECT) 83 C
Enine RPM 2893 rpm
intake air temperature (IAT) 23 C
MAF airflow rate (MAF) 74.16 g/s

Ik heb zo'n turbo cleaner gebruikt, deze bij stationair toeren in de turbo spuiten zeg maar. Dit werkte zeker, echter maar even.

Het rare is dat dit pas vanaf de 3e versnelling is, in de 1e en 2e versnelling kan ik hem vol intrappen, dan gebeurt er niks!

Wat ik lees kan het zijn:
- De hogedruk sensor (dacht MAP sensor?)
- vast zittend stangetje vacuumpomp
- Turbo defect (met name de waste gate schijnt vaak de boosdoener te zijn - ook wel op te lossen door deze goed met WD40 even in te vetten van onderaf)
http://www.fiatforum.com/panda/354492-1-...


Nu lekt de turbo olie, er zit toch wel wat olie rondom de turbo, dus ik denk er toch aan om de turbo te vervangen. (ik heb al een niet te dure nieuwe gevonden)
Nu vind ik het alleen raar dat het alleen vanaf de 3e versnelling is, zou dit het probleem denk je op lossen?

maurits82

Geplaatst door maurits82 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat het pas vanaf de 3e versnelling voorkomt heeft te maken met de benodigde tijd om de fout te constateren.
Voordat je iets vervangt in ieder geval de verstelling controleren.
Met welk product heb je de turbo gereinigd?

maurits82 (0), 9 jaar geleden

[quote=arjenhofstra]Dat het pas vanaf de 3e versnelling voorkomt heeft te maken met de benodigde tijd om de fout te constateren.
Voordat je iets vervangt in ieder geval de verstelling controleren.
Met welk product heb je de turbo gereinigd?[/quote]
5in1 heet dat spul dacht ik, bij Brezan gekocht. Zo'n spuitbus met lang slangetje een aan voor in de luchttoevoer. Einde van het slangetje zit een vernevelen dopje.

Merci voor de tip, ik heb alleen geen ervaring met het sleutelen aan auto's, alleen motoren. Verstelling bedoel je het metalen handeltje voor de waste gate denk ik?

Groet

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja dat stangetje, alleen zal dit geen wastegate zijn maar een variabele turbo. Die is met een vacuumpompje goed te testen.
Verder, zoals je zelf al aangeeft, ook de sensor controleren.
Mocht je dit zelf niet kunnen dan zou ik de turbo regeling eens volledig na laten kijken bij een autobedrijf.
Een niet te dure nieuwe turbo is nog steeds weggegooid geld als het probleem er niet mee opgelost wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.