Beste mensen,
Afgelopen week heb ik voor mijn vrouw een Punto gekocht, een 1.2 ELX uit 2000 met stuurbekrachtiging.
Ik hoorde een rateltje/rammeltje links onder het dashboard maar gezien dat ongeveer het enige probleem was wilde ik hem voor het geld niet laten staan.
Nu heb ik er even naar kunnen kijken en ben toch wat minder vrolijk......
Het komt uit de elektromotor, danwel complete stuurinstallatie (ik hoor het uiteraard bij de motor).
Het is een naar rateltje en ik wil het wel weg hebben, maar een complete installatie kopen is nu ook weer zo wat (en duur voornamelijk!).
Mijn vraag dus; is er ergens een soort oplossing bekend?
Ik heb hier een ander topic gevonden over een rammel, maar daar stond geen oplossing in.
Ik kan me zo voorstellen dat er een soort rondsel/pignon of wormwiel overbrenging in zit en als je dan één ding vervangt.......heeft het geen nut, of komt het snel weer terug.
Maar misschien zie ik het wel fout, is er een fix, zijn er losse onderdelen te koop, is er wat anders........ik weet het niet; ik heb weinig met Fiat wat dat soort dingen betreft. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij Fiat, maar dat is 31 jaar terug; toen hadden we heel weinig elektrische dingen ;)
Alle suggesties/ideeën/links zijn welkom en zeer gewaardeerd!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet hoe het bedrijf heet maar je kunt ze laten reviseren. Ik denk als je google het wel vind.
Hallo Highway,
Dat is een goede tip; ik ga het even zoeken!
Dankjewel.
http://www.stuurbekrachtigingspecialist.... of had je het al gevonden?
Helemaal goed Highway; dat issum! ;)
Ik heb vandaag de beste man gesproken zelfs door de telefoon en wilde hier het verhaaltje gaan plaatsen wat hij vertelde; lijkt mij nuttige info voor een ieder die met dit probleem zit.
- Fiat gebruikt voor de stuurhoeksensor ipv een optische sensor gewoon koolborstels over een sleepring.......flinterdun volgens hem ook en dat slijt natuurlijk als een gek.
- Rond de 150.000 km komen vaak de problemen; de sensor én de elektromotor gaan vaak heen.
- Een defecte sensor kan de motor stuk maken of in ieder geval anders/zwaarder belasten dan normaal omdat de sensor niet goed aangeeft wat er nu gebeurd en de motor laat "flipperen".
- Als de stuurbekrachtiging uitvalt, is het niet verstandig door de rijden, ook al doet deze het weer als de motor opnieuw gestart is; de elektromotor gaat door het sturen als een dynamo werken en de ecu kan dit niet aan.
Ik heb een goed gesprek gehad en de beste man is zeer ter zake kundig voor zover ik degene ben die dat kan of mag bepalen.
Hij raadde mij aan om direct de sensor én de motor te vervangen; een klusje wat hij doet voor 279 euro.........
Ik vind dat een goed idee eigenlijk; beter in één keer goed.
Dat is het eigenlijk; sensor en motor........helaas kost het geld :(
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar