Fiat Tipo: Vliegwiel los gekomen van krukas

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 ie

De laatste tijd hoorde ik af en toe tijdens het rijden gerammel aan de kant van de versnellingsbak.
Gerammel is bij een auto van deze leeftijd geen raar fenomeen dus ik dacht er niet veel van.
Ook leek het alsof de koppeling af en toe een heel klein beetje slipte.
Dit ging zo totdat ik een schok voelde en geen aandrijving meer had na het terugschakelen, ook viel de motor uit (bdp sensor?).
Na het weer op laten komen van de koppeling hoorde ik een zoemgeluid, ditzelfde geluid hoorde ik ook bij het starten later.

Uiteindelijk heeft de auto wel aandrijving via de startmotor (het motorblok zelf dus niet), met het starten in eerste versnelling schokt de auto naar voren, dat is normaal dacht ik zo en is de koppeling dus nog intact.
Dus mijn conclusie is dus dat het vliegwiel is losgekomen en dat het gerammel de hele tijd een paar boutjes waren die al los zaten.
Het vliegwiel is er nog nooit af geweest, wel is de koppeling een keer vervangen bij een garage (230 000).

Mijn vraag is de volgende; is het normaal dat een fiat bij 250 000 km zijn vliegwiel kan verliezen door loszittende bouten?
En zo ja wat kan ik aantreffen wat betreft schade en is het zinvol om dit te repareren?
Een nieuw vliegwiel is erg duur begreep ik zo.

Heeft iemand ooit zoiets gezien bij een auto bij normaal gebruik want ik ben zeker geen racer.

Jgerre

Geplaatst door Jgerre (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Tipo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Voordat er iets te zeggen is: bak eronder vandaan en kijken wat je aantreft.
Normaal is het zeker niet, dat zo een vliegwiel loskomt. Maar hoeveel km is het geleden dat die koppeling vernieuwd werd? Is hier toen het vliegwiel verwijderd (keerring vernieuwd oid) ?
Het vliegwiel moet op moment worden vastgezet. Wellicht vergeten?

Jgerre (0), 10 jaar geleden

Ik denk dat het eigenlijk niet zinvol is om de bak er af te halen want ik verwacht een enorme puinhoop aan te treffen.
Ook al zijn de boutgaten nog in orde dan is het maar afwachten of het vliegwiel nog bruikbaar is. Als de boutgaten niet in orde zijn dan moet ik de boel uitboren enz.
Kortom denk ik dat het risico te groot is dat ik de auto niet meer in orde krijg zonder veel geld kwijt te zijn.

Het is ongeveer 20 000 km geleden dat de koppeling vervangen is, de auto heeft vervolgens zonder problemen gereden tot ongeveer een maand geleden het gerammel begon.
Vliegwiel is naar mijn weten nog nooit los geweest, toch ga ik nog even de factuur bij langs om te kijken of de keerring vervangen is.
Ik had er geen opdracht toe gegeven dat weet ik weer wel.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Ik ben eigenlijk alleen nieuwsgierig of iemand dit ook heeft meegemaakt, dan weet ik dat ik bij de volgende auto er ook op moet gaan letten.

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Bovenop de versnellingsbak zit een kunstof dekseltje. Via dat kleine gaatje moet het mogelijk zijn om te controleren of je vliegwiel nog vast zit.
Een vliegwiel dat los zit is wel héél raar hoor.

thei11316 (0), 10 jaar geleden

Je gaat er nu zomaar vanuit dat je vliegwiel loszit,eerst controleren,persoonlijk verdenk ik eerder de drukgroep

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

Aan wat je verteld zou ik eerder je distributie verdenken.
Als je vliegwiel los zou liggen heeft je startmotor er ook geen vat meer op...

kaleido 1 (1320) PRO, 10 jaar geleden

Als jij zegt dat als je hem start in de versnelling en de auto naar voren schokt , zit je vliegwiel nog vast , kracht van de startmotor wordt via het vliegwiel overgebracht op de krukas waar het vliegwiel aan vast zit.
Vermoed dat er iets anders aan de hand is , laat er eens iemand naar kijken met verstand van zaken , zoals jeroen zrgt is de distributie ook een optie , spanrol / waterpomp defect en nu de snaar eraf/defect.

Jgerre (0), 10 jaar geleden

Als de startmotor wel de hele auto in beweging kan krijgen maar niet de motor hoe kan het dan de drukgroep zijn?
De starterkrans zit toch op het vliegwiel, als de koppeling en de drukgroep gewoon zouden werken dan kan de startmotor de versnellingsbak en dus de auto in beweging kunnen krijgen.
Of maak ik hier een denkfout?

Ik heb mijn vrouw even de sleutel om laten draaien met de versnelling in zijn vrije stand en inderdaad zie ik de hele boel draaien via het kijkgat dat in de bak zit.
De motor draait gewoon niet meer mee, wel hoor ik een zoemend geluid, misschien wel van de startmotor zelf ik heb het in ieder geval zo nog nooit gehoord.

Ik heb nog even in de facturen gekeken en heb er niet uit kunnen opmaken dat er een keerring vervangen is waardoor ze het vliegwiel los hebben moeten halen.
Verder lekt de auto nog gewoon een beetje olie aan de kant van de versnellingsbak dus is er volgens mij nooit iets mee gedaan.

Morgen ga ik kijken of ik nog wat losse bouten of onderdelen kan vinden via dat kijkgat, ook kijk ik nog keer naar de distributie dat klinkt ook logisch.
Ik dacht dat de riem er nog op zat maar dat heb ik gecontroleerd via de bovenkant, misschien heb ik niet goed gekeken.

Ralf_Jensen (0) PRO, 10 jaar geleden

Je maakt id een denkfout. Als de startmotor de hele auto laat ´rollen´, dan draait het vliegwiel en drijft de bak aan. Dan draait óók de krukas mee!!
Controleer tijdens het starten, ofdat de nokkenas mee draait (het leed is toch al geleden.) Ik geef je wel gelijk vwbt de drukgroep. Als de drukgroep defect zou zijn, zou de auto niet van zijn plek komen.

Als je onder de distributiedeksel kijkt zie je wel de riem liggen, maar je kunt niet zien ofdat er enkele tanden van de riem af zijn. Of dat de riem zelfs gebroken is.

Jgerre (0), 10 jaar geleden

Update: Ik heb even gekeken en inderdaad zijn er tanden van de riem af, krukas kan vrij draaien ten opzichte van de andere assen.
Blijkbaar was de riem niet meer goed, er missen een hele boel tanden en ook zat er veel olie op.

Nu begrijp ik wat er gebeurd is, daarom zag ik de motor niet meer ronddraaien tijdens het starten. De krukas zit dus nog aan het vliegwiel.
Dat geluid zoemende geluid tijdens het starten was het dus het tandwiel van de krukas die langs de distributieriem liep.

En ik maar denken dat het vliegwiel los was gekomen, klopt dus absoluut niet.
Ook weet ik nu dat dit eigenlijk niet voor kan komen.
Dat gerammel met de slippende koppeling heeft me denk ik op een dwaalspoor gebracht.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken, ik heb er veel van geleerd.

R.I.P. Fiat Tipo

Jgerre (0), 10 jaar geleden

Ik ga nog even kijken of de kleppen goed zijn, zo niet dan is de motor afgeschreven.

kaleido 1 (1320) PRO, 10 jaar geleden

Zou even een riempje organiseren , alles op tijd zetten , riempje erop en kijken of je geluk hebt .

jeroenmonteyne (0) PRO, 10 jaar geleden

bij deze motor en na zoveel proberen zal je helaas geen geluk hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.