Fiat Panda: Voorgloeien Panda 1.3 Mjet Diesel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1300 Multijet 75 Pk

Graag had ik eens wat mensen van het forum hier geraadpleegd voor een subjectieve kijk op het probleem.

We hebben hier een Fiat Panda (bj 2004, diesel 1300 multijet 75 pk) en een Fiat Grande Punto (bj 2008, diesel 1300 multijet 75 pk) en
het volgende vind ik zo raar:

als we beiden willen starten, gaat het voorgloeilampje veel sneller uit bij de Panda (+_ 2 seconden) dan bij de Grande (+- 4-5 seconden)
ook al is het hetzelfde blok in "principe".
Zou dit normaal zijn of zou er een onderdeel niet 100% werken bij de Panda?

Graag jullie raad,
Groeten,
Kristof

KrIkKeL

Geplaatst door KrIkKeL (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

het zal kunnen zijn dat bij de punto de temperatuursensor te koud aangeeft waardoor het langer duurt je zal hem eens kunnen uitlezen en kijken wat voor temperatuur de sensor in koude toestand aangeeft

jeroenmonteyne (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit kan gerust zo zijn. Het is niet omdat het motorblok hetzelfde is dat het stuur apparaat helemaal hetzelfde is. Zeker als er 4 jaar tussen zit zal er wel een en ander veranderd zijn. De sturing van het lampje zelf kan ook anders zijn.
Het mag dan al hetzelfde motorblok zijn, de Panda heeft ook minder koppel dan de Punto, het verschil zit hem in de programmatie.
Niets om je zorgen om te maken.

KrIkKeL (0), 14 jaar geleden

Dank je Jeroenmonteyne, ik had al wel zowat een vermoeden dat er waarschijnlijk wat veranderingen aan het blok en componenten zouden gebeurd zijn, alleen
was het zo dat als je de Panda start, hij wel onrustiger start voor een 1-2 maar daarna mooi op toeren blijft.

@ Poppekast: ik denk dat aan de Punto niet echt een probleem is, want in de zomer gaat het lampje ook veel sneller doven (voorgloeien). Eens gestart draait deze als een mooi zonnetje en qua vermogen of dergerlijke kan ik helemaal niets zeggen.
Het enigste wat soms echt ergerlijk is aan de Panda, blijft waarschijnlijk de EGR-klep (volgens de garage) of de turbo. Het probleem hangt er ook vanaf wie er mee rijdt.
Als je optrekt naar hogere toeren (4000 bv) dan blaast de turbo wel maar gaat hij eigenlijk in verhouding niets meer voorruit, tot je gas loslaat en opnieuw probeert.

Als ik er een tijdje mee rij (en ik trek al wat is makkelijker op naar 4000 toeren dan mijn vrouw), heb ik er eigenlijk vrij weinig last van.

KrIkKeL (0), 13 jaar geleden

Na al die tijd hebben we het uiteindelijk gevonden,
er was niets mis met de wagen zelf, maar door een testrit te laten doen door technici van onze nieuwe garage (die dichter is en ons veel menselijker benadert)
kwam er uit als een bus dat de koppelingsplaat e.d. tot op de draad versleten is, waardoor die plaat vaak slipte.

Ondertussen hebben we de Panda terug, en start hij mooi stationair (zoals bij onze GP) en is veel vlotter en te vertrouwen om in te halen.
Toch bedankt voor alle forumpeopz voor de help!

Groetjes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.