Ford USA Mustang 1969: blijft niet draaien in DRIVE

Bouwjaar: 1969

hello,

ik heb een probleem met mijn 69 mustang met 302 V8 blok.
de blok en bak zijn volledig gereviseerd, nieuwe en iets zwaardere nokkenas erin (280H van comp cams), en een holley 600 carb met sproeiers van maatje 70. nu, in PARK doet de motor het uitstekend, maar van zodra ik de bak in versnelling zet valt de motor stil. in PARK heb ik 0.7 bar vacuum, maar in DRIVE nog maar 0.3 bar vacuum, met dus ten gevolge dat mss de vacuum vervroeging ook niet meer genoeg geeft? heb de motor dan draaiende gehouden in DRIVE, en dan naar stationair toerental afgeregeld en de voorontsteking terug afgeregeld naar 6° voor, maar als ik dan de bak terug in PARK zet, dan schiet het toerental naar een dikke 2500 tr/min.

hulp is meeeeer dan welkom, ben beetje ten einde mogelijkheden..

alvast bedankt,


harald

harald4112

Geplaatst door harald4112 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Mustang? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

EKUIJTEN (0) PRO, 18 jaar geleden

is de juiste automaat atf olie gebruikt is maar een sugestie want het lijkt er op dat de automaat veel vermogen vraagt ,
slaat hij ook nog af als de automaat bak warm is

Mekaniko (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou zijn niet alle specs bekend bij mij maar hierbij een poging. De nokkenas die genoemd wordt is bedoeld voor hogere toeren en de motor heeft als het goed is een zeer onregelmatige stationair (laag) toerental. Als er hier een goed regelmatig stationair toerental van onder de 1000 toeren bestaat moet de nokkenas mogelijk opnieuw geklokt worden. Verder is het de bedoeling dat er een koppelomvormer gebruikt wordt die pas bij 2500 of meer toeren een vaste koppel vormt. Een andere vereiste voor de gebruikte nokkenas is een lagere eindoverbrenging (diferentieel) Dit alles, samen met de andere modificaties die hier staan geven gewoon aan dat wat nu de ervaring is, ook te verwachten is. Je geeft niet aan dat je de juiste koppelomvormer gebruikt hebt en verder schreeuwt deze configuratie dat hij voor hogere toeren bedoeld is. (hint : lagere eindoverbrenging, High stall converter etc. zoals aangegeven door CompCams) Het is gewoon mogelijk dat de motor te vroeg (bij een te laag toerental) een belasting krijgt die hij niet kan hebben, hij begint pas bij een veel hogere toerental als normaal enige vermogen van betekenis op te bouwen.

Verder enkele tips
1 er moet opgepast worden met "overcarburation". Is een term die in de drag en hotrod wereld gebruikt wordt om een te grote carburateur aan te duiden. Er ontstaat vaak een "flat spot" een bereik vlak boven het stationair toerental dat de motor doet alsof hij niet reageert op het gas of alsof hij wil afslaan. Als je alleen maar gaat racen en dus alleen plankgas gaat rijden heb je hier minder merkbare problemen mee, maar.....let op als er naar verhouding te weinig luchtstroom door de carburateur gaat bestaat er ook een probleem die vaak alleen bij vergelijking of op de vermogens testbank boven water komt.
Het gevaar bestaat 'm dat qua carburateur zowat alles op deze relatief kleine motoren geplaatst kan worden omdat ze gewoon passen.

2 Heb in jou verhaal ook niets over klepveren gezien. Het is ook belangrijk dat de juiste gebruikt worden. Er zijn veren nodig die, bij de hogere toeren die mogelijk zijn met de gebruikte nokkenas, de kleppen ook op deze hogere toerentallen dichtkrijgen. Als er geen goede veren gebruikt worden krijg je (valve float) dat de kleppen gaan zweven, ze worden weer opengeduwd voordat ze dicht zijn met toerenbeperking en subsequente vermogensverlies als gevolg en ze kunnen door de zuigers geraakt worden. Zijn je kleppen niet goed of geschikt voor zwaardere veren dan kunnen de stelen met catastrofale gevolgen afbreken, (ja dit is een dure sport, erg duur) Laat de kleppen dus als je standaard kleppen gaat gebruiken eerst controleren op haar scheurtjes of andere gebreken. (beslist niet krom, is al met een boormachine te achterhalen) Denk in het kader van de kleppen en veren verder ook aan de "pushrods" (ken de nederlandse benaming niet) deze mogen ook beslist niet krom zijn, ook geen klein beetje!!! Kom je hoger of wil je verder dan krijg je o.a. ook met zuigers en drijfstangen te maken maar we laten het hierbij.

3 Versnellingsbak moet zo bewerkt zijn dat de hogere toeren ook in de lagere versnellingen benut kunnen worden door ervoor te zorgen dat schakelen op hogere toeren mogelijk is. Een aantal automatische bakken laten in lagere versnellingen geen al te hoge toeren (hoger dan standaard) toe. Laat als het in dit geval nodig is de versnellingsbak ook modificeren (een shift kit)

4 Dit is m'n laatste en hopelijk overbodig, je hebt veel (meer) aan betere "handling" bestuurbaarheid van je auto, betere wegligging vooral in bochten etc. en betere remmen etc. Een stel geschikte moderne banden doen al heel wat, samen met betere stabilizers, schokdempers etc. is er een wereld van verschil mogelijk en zal de geliefde Ford Mustang qua wegligging niet onderdoen aan de modernere auto. Voor deze auto is gewoon van alles te krijgen om er een "veilige" roadmonster van te maken.

Hoop dat je hier wat aan hebt, mijn all time favoriet is de Mach1 uit '69
Heb je zo'n model, laat dan even weten waar een foto gezien kan worden.

Chanmaster (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is inderdaad belangrijk dat je de juiste carburateur bij de juist motor hebt.
Toch klinkt het verhaal meer naar een onjuiste afregeling of verwisselde connectoren of vacuumslangen.
Het is de moete waard dit goed te controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Mustang of stel zelf een nieuwe vraag.