close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford USA Mustang: kruiskoppeling iets speling?

Bouwjaar: 1965, Brandstof: LPG, Motorcode: V6 2.8 liter

Mijn type auto staat er niet bij maar het gaat om een Ford country sedan uit '65 met een 9"achteras en de motor uit een mustang 2 uit '76 in het vooronder (volgen jullie het nog?) hahaha

Het volgende probleem :

Bij het rijden trilt mijn auto behoorlijk,dit neemt toe als ik harder ga,ook is er een soort geluid te horen vanaf de achterkant wat ook toeneemt met snelheid maken......
De hendel van de automaatbak schud ook echt en dat is natuurlijk niet de bedoeling....wat ie ook doet is een tik geven als ik flink optrek vanuit stilstand.
Harder als 80 ga ik nu niet want ik tril er bijna uit!
Voor ik nu actie onderneem en allerlei dingen ga vervangen......

Heb de auto op de brug gezet en alles gevoeld op speling....de achterste kruiskoppeiling heeft "iets" speling, mag dit of moet dit echt spelingvrij zijn? kan zo'n onderdeel dit veroorzaken?

Verder ga ik iedergeval de olie in het differentieel vervangen, is nu pikzwart en waarschijnlijk nooit vervangen.
Als ik aan de achterwielen draai hoor je het diffentieel wel draaien.....is dit ook normaal? het klinkt wel als een fris mechanisch geluid maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal......

Bedankt voor de tips!

Geplaatst door

ford'65 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

op een kruiskoppeling mag inderdaad geen spelling op zitten
dit zul je constant merken bij acceleren en deacelleren

weet niet goed als ik het helemaal begrijp met de diff
als je aan de linker wiel draait
dan zijn er twee mogelijkheden
of the rechter wiel gaat de tegen overgestelde richting draaien
of de aandrijfas naar achteren gaat draaien (lukt alleen als hij in zijn vrij staat)

voor zover ik het begrijp hoor je tijdens het draaien een extra geluid vanuit de diff, toch?
je zult het altijd wel een klein beetje horen maar hoe het klinkt kan ik moeilijk horen
je zegt dat je de diff de olie gaat vervangen
je zult dan ook moeten kijken hoe de olie eruit ziet
als er veel ijzervijzel in zit dan zal de diff niet meer heel goed zijn
(denk hardt op) dacht dat er een magneet op de carterplug zat waar alle ijzer vijzel op terecht komt (als ik het goed heb)

ik ga iedergeval die kruiskoppeling vervangen.
Bij het draaien aan een achterwiel draait de andere de andere kant op inderdaad.
het is geen vreselijk geluid maar je hoort "de klok" wel draaien.

ik zal eens een magneetje in de vulopening steken of er vijlsel of ergere zaken aan blijven plakken...de olie vervang ik zowiezo want die is pik zwart

bedankt iedergeval voor het meedenken...!

Wat zijn de normale symtomen die je merkt bij een versleten kruiskoppeling trouwens?

ford'65 0

16 jaar

precies wat jij hebt gemerkt
bij optrekken en deacceleren hoor je een "klonk" en voel je een soort van een klap
dit is al in later stadium (en zal steeds erger worden)
in het begin zul je een kleine spelling voelen op de kruiskoppeling

durf het niet te zeggen maar dacht dat bij apk altijd gecontroleerd moet worden
de auto komt uit 65 dus sinds 95 hoefd hij geen apk meer te hebben of was het om de 2 (5) jaar dan (als ik dit goed zeg)

kruiskoppeling met speling veroorzaakt soms irritante trillingen, toch heb ik nog een paar opmerkingen mede ivm de rest van je verhaal.
een 2.8 v6 van een mustang in een country sedan?? Ik heb al heel veel motor ombouw gedaan maar dit is een omgekeerde!!! meestal bouw je een dikkere v8 in of een v8 in een 6cilinder, maar gaan ondermotoriseren? een country sedan weegt nogal wat meer dan zo'n mustang.
nou vond ik je auto op de amerikaanse autopagina en daar zie ik deze foto:[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]

ook daar werd al gewezen op flowrichting van een demper, dit kan nooit goed gaan!!! komt daar het rare schudden niet van?
nog even een opmerking/tip:
check of de motor goed recht is ingebouwd! omdat er een 2.8 v6 is gebruikt zijn er ook andere motorsteunen geplaatst, als deze niet goed zijn geplaatst staat je motor er niet recht in , met als gevolg rare krachten op je aandrijving. Check ook ff of je koppelomvormer goed vast zit, door dit soort ombouwen (sorry, niet om op je auto af te geven, want je doet er echt een hoop aan heb ik gezien en hij is verder in best een goede staat) wordt een auto behoorlijk in waarde vermindert en het zijn vaak noodgrepen of het wordt gedaan door gasten die snel geld willen verdienen aan een ander zijn pech (ellende) Aangezien je er best veel geld en energie insteekt zou ik serieus overwegen om er weer een goede 289 of een 302 cub inch in te leggen. Dan nog even ee vraag mbt tot verkeersveiligheid/verzekeringtechnisch is de auto bij de rdw gekeurd met de v6 erin? dit type auto is nl nooit met zo'n motor geleverd, wel met een lijn 6 (alleen dan niet in de stationcar grappig trouwens een stationcar die country sedan heet)

dan nog even@ truckerowner: voertuigen van voor 1960 worden door de overheid sinds 2008 beschouwd als een voertuig waar de eigenaar zo weinig mee rijdt dat men het niet meer noodzakelijk vindt dat deze nog apk gekeurd worden.
voertuigen van 30 jaar of ouder dus tussen 1961 en 1978 moeten 1 x per 2 jaar apk gekeurd worden.

greetz

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

en die achterasolie pikzwart zou wel eens kunnen,als jij een sperdiff. hebt zit er olie met toevoeging in,en misschien ligt je sperkoppeling wel eruit

@ mercury
thanks ik was het ff kwijt
het is dus tegenwoordig 4,2,2,1 en dan na totaal 30 jaar is het om de 2 jaar

jep. en auto's met een toelating/aangetoond bouwjaar van voor 1961 zijn vrij van apk

Mercury 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Mustang of stel zelf een nieuwe vraag.