Ford USA 0: ford bronco 4wd

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Benzine

hoi, ik zit met een probleem ,ik wil de remschijven vervangen van een bronco { 4 wheel drive } voor alle duidelijkheid de voorsten. maar ik krijg de oude er niet vanaf, niet met hameren en of geweld. heeft het soms iets te maken met de voor wielaandrijving? als er iemand een oplossing heeft of een goede tip , dan alvast bedankt.

Art-52

Geplaatst door Art-52 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

41 Reacties

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

je hebt al wel de remklauw verwijderd? Dan moet het zo los kunnen, schijf zit verder niet vast, soms wel erg vastgeroest aan de naaf, goed inspuiten en ff slaan met hamer, dan komen ze er wel af.

suc 6
Peco Power

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zit er niet een verzonken borg boutje in de schijf om te voorkomen dat ze draaien met wiel wisselen

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]zit er niet een verzonken borg boutje in de schijf om te voorkomen dat ze draaien met wiel wisselen[/quote]
nee, amerikaanse schijven hangen gewoon los op de naaf, de wielen zitten nl altijd vast met moeren op draadeinden en niet met bouten, de remklauw en blokken houdt de zooi op zijn plek.

gr
Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hallo professionals, de remklauw is er vanaf.van een verborgen borg boutje kan misschien wel sprake zijn .er zit n.l aan het einde van de draad in de gaten van de schijf een verdikking met inkepingen. deze heb ik geprobeerd los te tikken{slaan} maar ook hier zit ook geen beweging in. het lijkt wel of je een speciaal stuk gereedschap nodig zou hebben voor deze borgmoertjes los te draaien. voor alle duidelijkheid de einddop van de naaf waar de verstelling in zit voor de fourwheeldrive is er ook vanaf. heb het vanmiddag weer geprobeerd na alles goed te hebben ingespoten , met een 2 kg hamer tegen de achterkant van de schijf geslagen,terwijl ik deze ronddraaide, maar nog geen milimeter vooruitgang. alvast voor juliie heel erg bedankt voor de sugesties . by the way hoe hard mag je tegen de remschijf slaan,kan ik hierdoor eventueel andere dingen beschadigen? groet frans.

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Kijk eens bij www.autopartsonline.nl
bij remschijven
maar volgens mij moet je het hele lagerhuis ook vervangen(een geheel met schijf)

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Zit er een gat in van 12mm misschien zitten hier boutjes achter die losgedraaid moeten worden
dit gat is ook voor het doorsmeren van je wiellagers

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

ik ben ook ff aan het zoeken geweest en in de states zeggen ze dat de naven losgehaald moeten worden (automatic hubs) oftewel de vrijloopnaven, dan kan de schijf er zo af. Zit nog te wachten op een foto, maar die moeten ze eerst maken van een bronco die op het terrein op de sloop ligt.
@jan/dodge, volgens mij hoeft het lager bij de oudere types niet vervangen worden, maar nu blijkt dat de schijf (in tegenstelling tot bijna alle andere amerikanen) dus geborgt wordt door de steekas. Ik heb d'r gelukkig nog nooit 1tje uit elkaar hoeven hebben dus wist ik het ook niet..
Mijn enigste ervaring was een 83'er 2 wheeldrive en die is mij lang bijgebleven.... alleen het rijden erin al. ;-)
gr

Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

jan dodge, er zitten geen gaten in waar boutjes in zitten. op diverse sites staat dat de remschijven los te bestellen zijn . is ook reeds gebeurd aan de hand van het chassisnummer. wat ik wel gezien heb op een site met fotos , ik denk van een w200, dat er zgn beschermplaten voor zitten , die er dan met en poelietrekker vanaf moeten. misschien datjou dat wat meer zegt dan mij. mvg frans

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hoi mercury, te gek man ik ben benieuwd. allemaal bedankt voor jullie meedenken .mvg frans

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

ja ,deze hebben dat ook de w200
dus, je heb ze al besteld,als je ze binnen heb, kan je zien hoe ze vastzitten.

Art-52 (0), 15 jaar geleden

jan dodge, dat dacht ik ookmaar heb dus alleen maar een schijf met 5 gaten. vandaar ook mijn idee van die beschermplaten, maar dat systeem kende ik niet tot op heden, zo zie je maar weer je leert altyd nog wat bij. ben maar een hobbyist.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

frans, post ff een foto van je schijf en de naaf van je bronco, in Californie zijn ze alweer stoned of dronken of allebei..... dus die foto maken wordt niks daar. maar miss dat ik het vanaf een foto kan zien.
gr
Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Kijk anders ff op www.ford-trucks.com daar heb je forums, registreer ff en dan heb je een heleboel enthousiaste ford mensen die je willen helpen
onder bronco II staat zelfs hoe je de rotors (zo heten remschijven in amerika) kunt vervangen, alleen wil het bij mij niet openen, maar ik heb de computershit wel vaker in de war, miss dat jou het wel lukt Ik ben meer sleutelaar dan ICT man.
anders je vraag ff in het engels stellen, je krijgt er massa gegevens weg (ik wel in elk geval).

suc6

Peco Power

Nog een aanrader bronco graveyard. com hebben ze ook alles voor je.

Art-52 (0), 15 jaar geleden

Hoi Mercury
Ik maak morgen even een foto van beide, is nu te donker waar de Bronco staat. Alvast bedankt, ben er morgen weer rond 4 uur, dan heb ik ook de foto's.
Thanks Frans

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hallo peter bij deze de foto van de bewuste schijf, het duurde even voor ik deze kon versturen . snap de ballen van computers. mvg frans

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Liever had ik een foto van de naaf gehad, maar ik zie het al, draai de moer op de naaf los, dus die waar de steekas (aandrijfas) mee vast zit. waarschijnlijk is dat dop 28 of 32, eerst de splitpen (borgpen) er wel even uit halen, dat draait makkelijker en vermindert de kans op beschadiging van het schroefdraad. Dan moet de schijf er wel afwillen, wel even de borgringen opvangen.
suc6

peco power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

bedankt peter voor de goede raad en je advies , ga morgen gelijk aan de slag en laat het dan even weten.mvg frans

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

t lijkt dat de tapeinden door de schijf/naaf lopen en aan de achterzijde zoals sommige jap hebben met moeren vast zitten

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

als je een beetje engels (technisch) kunt lezen dan heb je hier misschien wat aan.
http://broncozone.com/forums/index.php?s...

hier staat hoe het moet... en dat valt dus tegen, er zitten borgveren in...
hoop dat je er wat aan hebt
gr
peco power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

en hier heb je een hele hoop plaatjes en videos, miss dat dat helpt, op de plaatjes klikken voor grotere
mazzel
http://www.supermotors.net/vehicles/regi...


Peco Power

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Ga alle plaatjes even langs, vergeet mijn gezwam over die dop 28 en 32 maar kijk goed alle plaatjes af, hier zitten van die automatische vrijloopnaven in en dat zit iets gecompliceerder in elkaar. meer aanwijzingingen kan ik je niet geven, ik heb dit ook nog nooit los gehad. ik zou het dus ook van de plaatjes moeten hebben (en wat eigen inzicht)

gr
Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

Peter, Oef Effe Slikken , Heb Fotos Bekeken En Dat Is Andere Koek, Heb Voor Alle Zekerheid Toch Maar Een Handboek Besteld . Als Alles Goed Is Duurt Dit Ongeveer Een Week . Probeer Eerst Aan De Hand Van De Foto;s.vertrouw Ik Het Niet Dan Wacht Ik Op Het Boek. Dus Mocht Jij Of Iemaand Anders Straks Behoefte Hebben Aan Verdere Info Uit Het Boek Laat Het Even Weten, Ben Altijd Bereid Tot Een Wederdienst. Allemaal Bedankt . Frans

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Het is zeker een DANA 44 of een DANA 60 as,?
De vrijloopnaaf zit met 8 boutjes vast,deze losdraaien en hem verwijderen samen met het pakket.
Nu de moer losdraaien en de hele naaf met schijf en lagers van de as afhalen.

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=JAN/DODGE]Het is zeker een DANA 44 of een DANA 60 as,?
De vrijloopnaaf zit met 8 boutjes vast,deze losdraaien en hem verwijderen samen met het pakket.
Nu de moer losdraaien en de hele naaf met schijf en lagers van de as afhalen.[/quote]
klopt, dana 44 zit er onder, maar de naaf zit er heel tricky in, wss trek je de rubber seals kapot bij het uit elkaar halen....
gelukkig hebben ze het jaren lang doorgebruikt en zijn d'r zat delen voor te krijgen, maar het is geen klusje om ff te zeggen van zo dat doen we vanmiddag ff.
mazzel

Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hoi peter en jan, just for fun stuur ik toch nog een foto van de naaf, zoals jullie zien zit het wiel er weer op, nl voor andere werkzaamheden. ik laat jullie tzt wel weten hoe het afgelopen is. groet frans

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hallo peter en jan, ik laat jullie even weten hoe het is afgelopen . nou, het handboek was gisteren binnen en ik gelijk kijken........ zegge en schrijven 4 regels over het loshalen van de hub. geen foto"s geen tekening, over de rotor wordt met geen woord gerept, wel 4 volledige página''s met foto's en detailbeschrijving van de 2 wheel drive.daar was ik dus effe vet mee. Uiteindelijk toch weer gekeken op internet en jawel hoor op:www.greatlakes4x4.com/showthread.php.t=58134 staat het hele zaakje beschreven met foto's. alleen nog even een snapring tang halen en het moet lukken. mvg frans

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

maak ff pic's alsjeblieft, dat is best interessant nl. enne suc6

mazzrl

Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hoi peter, op onderstaande link staan de foto's, -ik heb het vandaag geprobeerd maar kreeg het binnenwerk niet los, welliswaar een paar mm, maar niet eruit. wordt vervolgd. gr frans



http://www.greatlakes4x4.com/showthread....

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hallo peter, het gevecht met de schijven heb ik gestaakt. De rechteras zit nl. muurvast terwijl de linker lekker soepel beweegt :, als je dan alles los haalt kun je de as naar binnen duwen en valt als het ware de rest er vanaf, dan een klap op de hub en het zaakje zit los. aangezien dit dus maar aan 1 kant werkt durf ik rechts niet meer verder en laat het hele gedoe over aan een vakman. dus heb alles weer gemonteerd en ben even gaan proefrijden met de barrel. de auto stuurt vooruit en achteruit prima geen gekraak of gepiep loopt prima rechtuit , de wielen staan als je vooruit riijdt mooi recht { zie foto} maar als je achteruit rijdt gaan de wielen verkanten ( zie foto} Is dit normaal ? rijdt je weer vooruit gaat alles weer keurig recht staan . De auto is niet van mij weet dus ook niet of dit voorheen al was of dat dit iets te maken heeft met mijn werkzaamheden. heb jij een idee... groet frans

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Frans,

ik was er al bang voor, een rotklus, ik heb het ook nog nooit los gehad. Een 4wd specialist kent zich hier meestal veel beter mee uit.
Je wielen lijken wat vreemd, maar heb net ff een 4x4 dodge geserviced en dus ff gekeken en ook deze doet dat. achteruit staan de wielen d'r anders onder. wel minder drastisch dan bij de ford, maar zal wel zo horen dus, heeft te maken met toe en uitspoor denk ik.

greetz

Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

hoi peter, bedankt voor je snelle reactie , wilde even checken , thanks voor je meedenken en je oplossingen. tot de volgende keer ..... frans

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Gek, bij mij doen ze het niet.
eerste foto acheruit?
tweede foto vooruit?

Art-52 (0), 15 jaar geleden

ja jan eerste achteruit en tweede vooruit. ter verdere info: recentelijk is er een nieuwe pitmanarm eronder gezet . dit is niet door mij gebeurd.

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Frans

Is het wel dezelfde pitmanarm die ze hebben vervangen?
ik heb jaren dezelfde gehad in Canada en deze had deze afwijking niet,je krijgt wel een raar geheel als het de verkeerde arm is
en hem ook niet afsteld.
dus daar zou ik eerst maar eens naar kijken,want dit is toch niet vertrouwd of wel soms.

Art-52 (0), 15 jaar geleden

jan of het de zelfde is weet ik niet. kijk morgen even in het handboek hoe deze aftestellen. Ik moet er bij zeggen dat ik ooit een chevy blazer heb gehad en daarbij is het me nooit zo duidelijk opgevallen. zal het dus effe checken voor alle zekerheid.

Art-52 (0), 15 jaar geleden

jan, je had gelijk de pitmanarm is vermoedelijk wel de goede maar was er gewoon onder gefrot , heb hem opnieuw afgesteld en alles ziet er weer gewoon uit. thanks. mvg frans

JAN/DODGE (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Frans

Gelukkig dat je het gevonden heb,wel even de banden in de gaten houden met het afslijten.
.
gr Jan

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zal die dodge ram ook nog ff checken, zitten ook van die onwijze brede en hoge banden onder.

gr Peco Power

Art-52 (0), 15 jaar geleden

peco en jan : ben zelf ook blij dat alles weer zo zit als hoort ; en Jan wat die banden betreft deze waren aan de binnenkant al heel erg afgesleten. maarja dat is het probleem van mijn schoonzoon { de eigenaar van de bronco} mijn dank voor jullie tips en meedenken , heb er weer wat bijgeleerd. het handboek staat tot jullie beschikking. mvg frans

DERD00 (0), 15 jaar geleden

He PP,
Ik ga morgen een fuseehoes vervangen van mijn voorwielophanging (Bronco 79). Daar moet ik dus mijn gehele wiel voor uit elkaar halen.
Als je daar foto's van wil hebben maak ik ze wel.

Laterrrr

D.bronc

[quote=Mercury]maak ff pic's alsjeblieft, dat is best interessant nl. enne suc6

mazzrl

Peco Power[/quote]

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=DERD00]He PP,
Ik ga morgen een fuseehoes vervangen van mijn voorwielophanging (Bronco 79). Daar moet ik dus mijn gehele wiel voor uit elkaar halen.
Als je daar foto's van wil hebben maak ik ze wel.

Laterrrr

D.bronc

[quote=Mercury]maak ff pic's alsjeblieft, dat is best interessant nl. enne suc6

mazzrl

Peco Power[/quote]
[/quote]
Voor mij hoef je d'r geen pic's van te maken, ik neem aan dat je niet je hele naaf uit elkaar gat halen voor een fuseehoes, bovendien heb je een 4 wiel aangedreven bronco?
Maar een stofhoesje, dat weet ik wel, bedankt.

gr

Peco Power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA 0 of stel zelf een nieuwe vraag.