Haai all,
Vandaag kreeg ik een belletje van de autoparts. Het kastje ( duraspark ) was binnen. Vanmiddag na het werk meteen opgehaald, omkleden en monteren maar. Hij zat erin en heb als eerste gecontroleerd of ie vonkte, en verdomd een vette vonk.
Bougie er weer ingedraaid en starten maar..........
Volle accu, alle contactjes schoongemaakt, gemeten etc draaid mooi rond maar wil niet starten... Todat ik dus het contact losliet.
Even concreet het probleem:
Sleutel in het contactslot, draaien tot vlak voor de startaanslag, draai de spul door en de motor begint te starten maar slaat niet aan. Na een keer of 10 starten, niet langer dan ongeveer 5 sec per keer laat ik uit frustratie tijdens het starten de sleutel abrupt los. En ineens slaat de motor aan. Dit was dus de eerste keer in iets van 8 maanden dat hij aansloeg. Ik hield de motor aan de praat met een beetje gas bij tot de ergste rook weg was. Liet het gas los en de motor snorde al nieuw in de rondte.
Toen vroeg ik me dus af, wat heb ik nou gedaan. Ik zette de motor uit en probeerde opnieuw te starten. Motor draaide weer mooi rond maar aanslaan ho maar. Tot ik dat weer deed met starten, sleutel helemaal doordraaien en ineens loslaten. Op een of andere manier krijgt de motor dan ineens heel even een goede puls oid.
Waar moet ik nou zoeken? In het contactslot? In het startrelais? Ik heb niet en en kloe waar nu te beginnen omdat ik eigenlijk niet goed weet wat er nou voor zorgt dat het signaal wordt afgegeven dat hij dus aanslaat, wat dus af en toe heel even gebeurd als je de sleutel ineens tijdens het starten loslaat.
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen,
Met vriendelijke groet,
Archy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je geen vonk hebt bij de bobine kabel heeft het schoonmaken van verdeelkap en rotor geen zin.
Maar waarom er nu geen vonk meer is zou ik zo ook niet weten zal eens goed nadenken misschien schiet mij nog iets te binnen.
Hans
Heb via internet nu ook het schakelblokje aan de stuurkolom besteld.
19 jaar
Je moet even op de bobine meten of daar plus op komt tijdens het starten
Als dat niet zo is kijk dan of er wel plus op komt als je de sleutel los laat zo ja dan zit het in het contactslot.
Zit er misschien ook nog een voorschakel weerstans tussen?
Hans
De bobine krijgt gewoon plus als ie start. Ik weet n iet of er een voorschakel weerstand tussen zit. Kan ik dat zien?
19 jaar
Ik denk even hardop:
Tijdens starten gebruikt de startmotor veel stroom, dus weinig over voor bougies om te vonken. Op het moment dat je de sleutel los laat stopt de startmotor met draaien en is er weer genoeg voorhanden voor de bougies en draait de motor misschien nog net genoeg om een slag te kunnen maken en te blijven draaien??
Tijdens het starten komt alle stroom van de accu (die moet dus zeker goed zijn). De dynamo doet pas mee als de motor draait.
Zijn de bougie-kabels in orde, slaan ze niet door tijdens het starten?
Als je nu eens een extra accu gewoon om te proberen parallel op je eigen accu zet en dan starten? Ben ik wel benieuwd...
Suc6
Jvr
19 jaar
Ok, dat ga ik vanavond dan proberen. Ik moet wel zeggen dat ik er een nieuwe 65 amp accu in heb staan hoor, zou op zich genoeg moeten zijn wat de motor gaat mooi en snel rond. Maar je weet maar nooit natuurlijk. Ik heb ook wel eens iets gehoord van een ignition switch. Schijnt een klein blokje te zijn die ervoor zorgt dat alles op tijd stroom krijgt...
19 jaar
Archy,
Meet eens met een voltmeter hoeveel volt er op de plus van de bobine staat tijdens het starten.
Hans
Ga ik proberen morgen. Maar ik heb er al een goede wissel bobine op gehad. Ik zal morgen ook eens langs de dealer rijden voor een nieuwe. Ik weet namelijk niet zeker of de condensator het doet. Die zit op de bobine.
19 jaar
Ik heb vandaag een nieuwe voltmeter gekocht waar ik veel meer mee kan meten. Ik had al gemeten dat er ongeveer 4,5 ohm weerstand op de bobine zat. Als ik vanmiddag uit mijn werk kom zal ik de volts meten op de bobine tijdens het starten. Dat zal denk ik wel skyhi moeten zijn. Heb wel vandaag een nieuwe bobine besteld, hoop dat ik hem morgen heb.
Heb gister ook de ignition switch aan de stuurkolom uitgeboord, uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Maakte geen verschil en ik heb geen defecten kunnen ontdekken. Veertjes etc allemaal goed en op alle punten goed contact.
Ik sta uiteraard open voor alle hulp......
Allamaal bedankt voor de reacties tot nu toe
Groeten,
Archy
19 jaar
Archy,
Je moet niet de hoogspanning van de bobine proberen te gaan meten dat gaat niet met een voltmetertje.
Waar ik in een eerder bericht al op doelde is meet eens de plus op de bobine tijdens het starten.
Het zou kunnen dat die veel te laag word en de motor daardoor niet wil aanslaan.
Op de plus van de bobine moet tijdens het starten de zelfde spanning staan als de accuklemspanning.
Je hebt wel de bobine gewisselt maar die is wel goed dus een nieuwe heeft ook weinig zin denk ik.
Hans
Ja dat dacht ik zelf ook, maar je ben een beetje wanhopig aan het worden. De spanning tijdens het starten op de bobine is dezelfde als de accuspanning. Hij stort niet in of zo..
Ik heb ook gelezen dat de hall sensor belangrijk is voor de ontsteking. Maar is het nu ook zo dat als die het niet zou doen ik ook geen vonk zou hebben. Het feit dat ie het wel heeft gedaan zou betekenen dat hij het wel doet maar misschien erg vervuild is. Ik weet eigenlijk niet of een cvervuilde hall sensor ( als ik die heb natuurlijk ) voor dit storingsbeeld zorgt.
Overigens, dat hij liep sloeg hij wel ineens af en sindsdien doet hij het dus helemaal niet meer. Maar dat hij het wel deed kwam ik er dus achter dat er iets vreemds was met het starten zoals in het begin vermeldt.
19 jaar
Heb je nu ook geen vonk meer? een hall sensor vervuild eigenlijk nooit in iedergeval niet zo zodat het problemen gaat geven.
Kijk eens of je wel vonk hebt aan de bobine kabel het zal toch niet zo zijn dat de rotor de boosdoener is.
Hans
Heb ik getest hans. Heb op de bobinekabel ook geen vonk. Heb het de hele verdelerkap en rotor geod schoongemaakt. Ik denk niet dat daar het probleem ligt. Toen hij het namelijk wel deed liep hij zonder problemen.
19 jaar
Ok Hans, alvast heel erg bedankt voor de moeite. Wellicht schiet je nog iets te binnen als je leest hoe hij wel startte aan het begin van de topic.
Groetjes,
Archy
19 jaar
Opgelost!!!!
Was, omdat ik toch moest wachten op de ignition switch uit de us maar draadjes van de onsteking gaan volgen en schoonmaken. Bleek uiteindelijk dat er vlak voor de verdeler twee draadjes verkeerdom zaten.
In ieder geval bedankt voor al jullie adviezen
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Mercury of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar