Ford USA Mercury : warmlopen

Ik rijdt al een aantal jaren een Sable,ik loop echter tegen het volgende probleem aan als ik op vakantie ga naar de alpen, loopt de motor warm bij het klimmen, dit gaat erg snel, maar hellingen van 12 of meer % moeten met tussenpozen worden genomen. Na de eerste ervaring hiermee,heb ik de fan dorverbonden, zodat deze continue doordraait, ook dit had geen resultaat. Na terugkomst in Nederland, alles onderzocht, geen lekke koppakking, thermostaat werking oke, wat wel opviel was dat de vloeistof vrij snel begon te koken bij stationair draaien en zonder fan. Daarop een andere radiateur geinstalleerd, de oude zat onderin dicht. Dit jaar weer op vakantie, probleemloos tot die pas van 12% in beeld kwam. Weer temperatuur te hoog! Thermostaat eruit gehaald, fan weer doorverbonden en toch nog niet te doen als het boven de 20 graden is . Rijdt je gewoon normaal met 130/140 over de autobahn, is er de hele reis niets aan de hand. Automaatbakolie en motorolie zijn prima op peil, de problemen doen zich voor zowel op benzine als op LPG. Wie weet wat hier aan de hand is????? (Mercury Sable is gelijk aan Ford Taurus, vandaar vraag onder Ford, rubriek Mercury is er (nog) niet

Mercury

Geplaatst door Mercury (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford USA Mercury? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 21 jaar geleden

Klant van mij rijdt in een Scorpio automaat, bj 1991 die op vakantie in de bergen problemen krijgt met een oververhitte automaatbak.Hij heeft er nu een extra oliekoeler tussen gemonteerd omdat de warmte-ontwikkeling tijdens het klimmen gigantisch is en wellicht dat hier ook jouw probleem ligt, want als de automaatbak oververhit raakt, krijgt je radiateur het natuurlijk ook voor zijn kiezen. Tijdens rijden op de snelweg heb je nl. te maken met rijwind koeling en die mis je natuurlijk in de bergen.

Mijn advies is dan ook ook om een extra oliekoeler voor de automaatbak in te (laten) bouwen.

Je spreekt ook over een andere radiateur, is dit wel een nieuwe? en ook met de juiste inhoud?

Mercury (0) PRO, 21 jaar geleden

Er is inderdaad geen nieuse radiateur ingekomen maar 1 uit 1 van de 3 sloopsables die ik tot mijn beschikking heb (gelukkig) standaard heeft Ford al een extra koeler voor zowel de automaatbak als wel een extra koeler voor de motorolie aangebracht. De temperatuur van de automaatbakolie is wel heet maar ik dacht toch niet echt veel extremer dan normaal, de kleur is altijd goed, er is geen verdachte geur aan en het peil is altijd in orde. (Ik besteed hier erg veel aandacht aan omdat ik al 2 maal een bak heb vervangen onder deze auto!!)
Wel heb ik den fout gemaakt om dit maal geen koelvloeistof maar enkel water in de radiateur te hebben gehad, koelvloeistof heeft een iets hoger kookpunt, maar eigenlijk zou de temperatuur natuurlijk nooit zo hoog mogen oplopen. Er was dit jaar trouwens wel steeds sprake van een hoge buitentemperatuur, steeds boven de 30 graden. Ik zal er nog eens een andere koeler voorzetten, misschien helpt dat,

alexander242 (0) PRO, 21 jaar geleden

Heb je wel eens een andere radiateurdop gebruikt,misschien werkt ie niet goed meer.Een vloeistof onder druk heeft namelijk een hoger kookpunt.

Peter8872 (0), 21 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem gehad . . voor vertrek met vakantie de middenlamp er uit, een gat zagen in het plastic daarachter en probleemloos met de caravan met 110 naar Spanje. Voor deze ingreep kookte het ding al als ik 70 reed met de caravan. Wat heb je aan een fan als er onvoldoende verse lucht naar binnen komt?

kees6223 (0) PRO, 21 jaar geleden

als het past kan je ook een grotere radiateur kopen voor extra koeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford USA Mercury of stel zelf een nieuwe vraag.