Ford Fiesta: 1.25i rammelt

Bouwjaar: 1996

Mijn vrouw heeft een Ford Fiesta 1.25i met zestienkleps ZETEC-motor van bouwjaar 1996. Prima auto, maar hij rammelt als een gek.
Zolang je op asfalt rijd is er niks aan de hand, maar in de binnenstraatjes... Het is net of de motor er onder uit rammelt.

Mensen zeggen dat dit meestal de draagarmen (rubbers stuk) of de stabilisatorstang (ook rubbers stuk)zijn, maar anderen hebben het over stabilisatorstang rubbers vervangen (er zou een stabilisatorstang van links naar rechts lopen, die met 2 beugels vast zit aan een subframe (?) ).
Weer anderen hebben het over een defecte motorophanging, een defecte uitlaat, kapotte kruiskoppelingen,
aanlopende kabels of leidingen, loszittend binnenwerk van een katalysator, te veel speling op fuseekogels of stuurinrichting.

Mijn vraag aan jullie, de experts:
1. wat zou de oorzaak kunnen zijn
2. kan het kwaad als we er zo mee blijven doorrijden of moet er worden gerepareerd?
3. wat kost reparatie ongeveer?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Pronk

axxi

Geplaatst door axxi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Wernervs (0), 19 jaar geleden

Je omschrijving van het rammelen moet veel specifieker zijn. Geef ook aan waar het gerammel vandaan komt en wat is het precies voor gerammel, zit er gepiep bij, gebonk, metaal-op-metaal, metaalgerammel? Komt het van het vooronder vandaan, linksonder, rechtsonder? Of van onder de auto (ter hoogte van de versnellingspook) vandaan?
Is het bij rechtuitrijden, bij bochten maken of beide?

Pas dan kan men hier een 'educated guess' doen en antwoord geven op de vragen. Want het kan van alles zijn wat je daar opnoemt!

Let ook op de punten: stuurt 'ie zwaarder dan voorheen? is 'tie zoekeriger dan voorheen (ofwel, moet je meer corrigeren met je stuur?), helt 'ie meer over in bochten dan voorheen?

Zonder meer info kan je natuurlijk wel stellen dat sommige dingen vaker voorkomen dan andere:
Het meest voor de hand liggend zijn namelijk inderdaad ophangsrubbers die versleten zijn, maar ook loszittende binnenwerk van de kat komt vaak voor... heb je net een nieuwe katalysator, dan is de kans dat 't hem hierin zit natuurlijk bijna nul...

Afijn, je ziet... meer info is gewenst.

axxi (0), 19 jaar geleden

Beste Werner
Het gerammel is inderdaad meer 'gebonk' en komt overduidelijk van rechtsvoor/rechtsonder. je hoort volgens mij echt metaal op metaal en ook vind ik hem best wel wat zwaar sturen voor een klein autootje met stuurbekrachtiging. Een andere auto waar ik vaak in rijd (een Kia Pregio bestelauto van 1760 kg) bestuur ik met m'n pink. Dat lukt bij de Fiesta niet.

Heb jij ideeën? Zou het inderdaad aan de ophangrubbers kunnen liggen? De stabilisatorstang??

Grtz KC.

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Het gebonk kan idd de stabilisatorstang of de wielophangen zijn, ff goed bekijken. Anders ff flink aan het wil trekken als deze op de krik staat.

Ja wat is zwaar sturen voor deze auto??? Zit er genoeg vloeistof in de stuurbekrachticher??
Welke maat banden liggen eronder?
Volgens mij is deze auto best nog wel zwaar voor zijn formaat...

c lafleur (0) PRO, 19 jaar geleden

Houd alsjeblieft de wielophanging in de gaten! In Duitsland zijn hierdoor dodelijke ongelukken gebeurd!,

Bij een bepaalde serie werden er tijdens de fabricage van de fuseekogels te weinig vet in deze kogels gedaan, zodoende de slijtage van deze kogels in een stroomversnelling kwam,

Laat deze kogels even bij een garage testen, dit is zo gebeurd,

Mijn Fiësta had ook dit probleem!, zoals u dit beschreef!,

De garage heeft de kogels nog net op tijd vervangen,

De kogels hingen los in de kom, met enig geweld kon de kogel uit de kom worden getrokken!, dit wil je niet tijdens het rijden hebben!, een ongeluk is dan echt gegarandeerd!, al dan niet dodelijk!, de wielen klappen naar achter, en sturen is dan niet meer mogelijk!, Wachten op de klap is dan de enige optie!

Mijn advies, nog één rit naar de garage, met rustige snelheid, Je kan het ellende er niet van hebben, veiligheid is alles!.

Veel succes!.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.