auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Escort: 1.6 DOHC motor slaat (meestal) direct af na starten

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v DOHC

Mijn Escort mk5b (jan '95, met DOHC motor en dus geen Zetec) slaat sinds een paar dagen meestal af na het starten. Bij starten (zonder gas) begint ie te lopen en slaat 2 sec. later weer af. Dit soms 2,3 keer achter elkaar tot ie wel pakt. Tijdens het rijden denk ik soms dat ie stationair wat onregelmatig loopt en bij flink gas geven 'schokt'.

nu heb ik al aardig gezocht op i-net en gelezen over mogelijke oorzaken: verkeerde motorolie (of geldt dit alleen voor zetec's), te laag stationair toerental, maf-sensor.

ben niet al te technisch, zal sowieso motorolie controleren, maar zijn er nog ervaringen van mensen hier?

alvast bedankt!

Geplaatst door

Wouter77 +0

al 17 jaar lid

Reacties

Het is wel zeker een Zetec !
Maar ook een DOHC, dat staat voor Double Over Head Cam.
In Nederlands : dubbele bovenliggende nokkenas.
De stationaire regelklep schoonmaken helpt meestal al.
Doe ook een busje/blikje/flesje injectiereiniger in de tank.

Edje Raketje +0

17 jaar

kijk ook een naar de temp sensor als die te laag aan geeft heb je hetzelfde probleem

alex drost +0
badge

17 jaar

Bedankt voor de reacties! Blijkbaar snap ik dan niet wat een zetec wel of niet is, en hoe je dat kunt zien/weten.. (volgens mij 'staat' dat nergens, toch? ) kan iemand me dat uitleggen? Hij heeft in elk geval EFI (injectie). De motorolie is het in elk geval niet, en soms start ie wel goed..
De temeratuursensor heb ik ook aan gedacht, omdat mijn temperatuurmeter (in dashboard) ook wel wat 'onbetrouwbaar' lijkt en vaak laag staat/blijft staan.

die injectiereiniger, waar kan ik die kopen? en moet die gewoon leeggemikt in de benzinetank?

Bedank voor de snelle antwoorden, ik moet nog veel leren (altijd nieuwe leaseauto's gereden) dus relaxt dat er mensen zijn die tijd nemen om te antwoorden.

Wouter77 +0

17 jaar

Injectiereiniger kan je bij de automaterialenzaak kopen.
Gewoon in de benzinetank, bij voorkeur als je gaat tanken, wordt het meteen goed gemixt.
100 % zeker dat je thermostaat stuk is, als je toch bij die zaak ben neem dan ook een nieuwe mee.

Zetec staat nergens, maar alleen in een RS2000 werd een DOHC gebruikt.

Edje Raketje +0

17 jaar

was er bij dit blok geen modificatie nodig?
Positie van de 11 is voorzijde blok ter hoogte van het hijsoog.staat die er WEL in dan kun je deze TSB als waardeloos beschouwen.

Samenvatting

Technische Service Brief , die met de uitgave van deze TSB niet langer meer geldig is. De reparatietijden en de positie aan de cilinderkop voor het inslaan van de "11" zijn veranderd. Bij motoren die zijn gebouwd voor 01-02-1995 dienen behalve de hydrostoters ook de klepafdichtringen van de uitlaatkleppen vervangen te worden indien de oude variant (groen afdicht-rubber) aangebracht is.

Wanneer een klant meldt dat de motor afslaat tijdens het warmlopen, onregelmatig draait na een koudstart, een groot vermogensverlies vertoont wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en dat wagens met een CD4E automatische transmissie schokken tussen 60 en 100 km/uur, dan moet de wagen gecontroleerd/aangepast worden precies zoals in deze Technische Service Brief beschreven staat. Wanneer de storing na de controle-werkzaamheden niet verholpen is, moeten indien nodig een overdrukklep en gewijzigde hydrostoters van de uitlaatnokkenas aangebracht worden. Bij motoren die zijn gebouwd voor 01-02-1995 dienen behalve de hydrostoters ook de klepafdichtringen van de uitlaatkleppen vervangen te worden indien de oude variant (groen afdichtrubber) aangebracht is.
De nieuwe lengte van de oliedruk regelklep is 29mm is de regelklep korter dan moet deze worden vervangen en geldt deze TSB.

gr paddo

paddo +0

17 jaar

Heren, dank voor de reacties. Ik heb in eerste instantie maar eens injectiereiniger toegevoegd aan de benzine en tada.. tot nu toe al 5 dagen achter elkaar probleemloos gestart, en hij lijkt ook wat soepeler te lopen.

bedankt voor de info!


Wouter

Wouter77 +0

17 jaar

Hm... of toch niet.. vanochtend sloeg ie aan, en daarna weer af, en bij de 2e poging sloeg ie helemaal niet aan.. Toen heb ik 3x het gaspedaal gepompt en toen sloeg ie wel in 1x aan..

fijn dit soort "af-en-toe" problemen..

Wouter77 +0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.