Ik heb een probleem met een 1.6I 16V zetec motor in een escort clipper.
Als je start zonder het gas in te houden, dan valt deze in 95% van de gevallen meteen weer uit. Hierna start de auto alleen nog maar als je een poosje start met het gas vol open.
Hou ik tijdens het starten het gaspendaal half open, dan start de motor prima, verder tijdens het rijden nergens geen last van.
Ik heb inmiddels de stationair toerental klep vervangen en ondanks dat deze echt erg vuil was, hielp het niet tegen het bovenstaande probleem.
Heeft iemand het bovenstaande ooit eerder meegemaakt ?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1: wat voor een olie zit erin? moet 5w30 zijn.
2: hoe start hij nadat hij afgeslagen is? draait de motor dan heel "licht" in de ronte?
Suc6
Er zit inderdaad 5W30 olie in, dat probleem is me inmiddels ook al bekent :)
Klopt als de motor is afgeslagen draait de motor best licht rond, in iedergeval heeft de startmotor er niet echt een probleem mee.
Hoezo, heb je een vermoeden in welke richting ik het moet zoeken ?
Weet iemand iets over het schoonrijden van de motor, lange tijd rond rijden met toeren boven de 4000 rpm ?
17 jaar
Waarschijnlijk een inspuitventiel dat niet helemaal goed afsluit, en blijft nadruppelen.
[quote=WORP3]Er zit inderdaad 5W30 olie in, dat probleem is me inmiddels ook al bekent :)
Klopt als de motor is afgeslagen draait de motor best licht rond, in iedergeval heeft de startmotor er niet echt een probleem mee.
Hoezo, heb je een vermoeden in welke richting ik het moet zoeken ?
Weet iemand iets over het schoonrijden van de motor, lange tijd rond rijden met toeren boven de 4000 rpm ?[/quote]
Ik denk dat het lichte ronddraaien een teken is dat er dan te weinig compressie is doordat de kleppen blijven hangen.
Een klepreiniger en motorflush zou misschien nog wat uit kunnen halen.
Toch zou ik verwachten als er weinig compressie is dat je dit merkt tijdens het rijden !
Ik ga zowiezo een reiniger in de tank gooien en eens lekker hoog toerig rondrijden.
17 jaar
Hangende kleppen en weinig compressie is eigenlijk al uitgesloten. Hij start immers wel gewoon goed als je de gasklep open houdt. Verder rijdt hij ook gewoon goed.
Oorzaak is dus hoogstwaarschijnlijk zoals ik al eerder geschreven had.
Injectorreiniger in de benzinetank zou kunnen helpen. Anders professioneel ultrasoon laten reinigen of een nieuwe.
Natuurlijk eerst controleren of er wel echt 1 (of meer) blijft nadruppelen.
Fijn om te horen dat de meningen toch overeenkomen :)
Morgen zal ik eens onder de motorkap duiken en eerst eens alle sensoren doormeten en de status van de slangen en kabels controleren.
Wordt vervolgd.
17 jaar
Het zou heel goed mogelijk kunnen zijn dat de MAF sensor defect is.
17 jaar
Ik heb de motor nog eens na gekeken en het bleek dat er een gat in de luchtslang zat tussen de maf en de luchtklep, toen deze gedicht was starte de auto een stuk beter.
Tenminste, het blijkt nu dat de auto tijdens een koude start wel goed start maar als deze warm is moet ik nog steeds het gaspendaal inhouden, iemand nog briljante ideeën ?
Kan iemand mijn trouwens vertellen waarom de koelvloeistof sensor in het garage handboek als een NTC staat getekend en er in werkelijkheid een fan switch in zit ?
17 jaar
Voor de zekerheid heb ik een nieuwe sensor nagemeten in een onderdelen winkel, en inderdaad er is geen weerstands waarde meetbaar,ofwel gewoon een open contact (tot een bepaalde temperatuur dan).
Blijft vreemd dat er in het handboek een variabele weerstand getekend staat... ?
17 jaar
[quote=WORP3]Kan iemand mijn trouwens vertellen waarom de koelvloeistof sensor in het garage handboek als een NTC staat getekend en er in werkelijkheid een fan switch in zit ?[/quote]
Dat klopt, er zitten 2 NTC sensoren in en 1 thermocontact
De sensor voor de temperatuurmeter is een NTC en zit schuin onderin het thermostaathuis,
De sensor voor de computer is ook een NTC en zit bovenin het thermostaathuis,
Het thermocontact voor de koelvin zit in de bovenste waterslang en is een aan-uit switch.
Dus het schema klopt wel.
Suc6
Nog bedankt doktor, het is me na het ontdekken van de derde sensor geheel duidelijk.
Gezien er bij de bovenste sensor (computer) geen weerstandswaarde meetbaar was heb ik hiervoor een andere gekocht en deze vervangen.
Sindsdien start de auto weer geweldig :)
Wel was het lastig om een sensor te vinden met een oud type connector erop !
Voor zover van mij kant is dit probleem afgewerkt :)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar