Ford Escort: motor slaat regelmatig af bij laag toerental

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 CLi

De laatste tijd slaat mijn motor regelmatig af als ik in een lager toerental kom, bijv bij stoplichten of als ik terug schakel voor een bocht. De Ford garage kan niets constateren bij een testritje, wat wel kan kloppen, want het probleem doet zich niet per se altijd voor. Ze zeggen dat ik maar terug moet komen als het probleem erger wordt. Maar ja, dat rijdt natuurlijk niet lekker, altijd maar de stress van dat het niet weer gebeurt.
De motor heeft nog maar 135000 gelopen en ik rijd meestal maar korte stukken van minder dan 25km.

Een half jaar geleden heb ik dat probleem ook al gehad en toen heeft de garage iets gedaan met de stappenmoter en/of de inlaatmeting (?), in ieder geval kostte me me het toen handenvol geld. Ik dacht dat ik daarmee van het probleem af was. Niet dus.
Ook heb ik (op advies van de ANWB) de injector al vervangen, maar dat helpt ook niets.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het op kan lossen.

jwillems

Geplaatst door jwillems (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

paddo (0), 16 jaar geleden

ik zou dan gaan kijken of het gasklephuis en de luchtomloopklep wel goed schoon zijn aangezien de auto minder dan 25 km draait word dit nooit echt warm en schoon kan best vuiligheid in zitten is vrij simpel om zelf te doen.

gr paddo

alex drost (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb dit ook een keer met zo'n auto gehad heb de gasklep iets afgesteld dat hij iets verder open staat en het probleem is nooit meer terug gekomen

jwillems (0), 16 jaar geleden

Ik ben ban dat ik nog wat moet toevoegen: als ik eerst de koppeling in trap en dan pas rem lijk ik er (tot nu toe althans) geen last van te hebben.

Maar ik ben bang dat ik de vraag moet gaan verleggen: niet zozeer naar de oplossing vragen, maar naar een goede methode om het probleem te analyseren en te onderzoeken, want ik heb nogal wat oplossingen aangedragen gekregen, zowel hier als elders op het internet. Hoe weet ik dus wat de juiste is?

Meest gevonden idëen:
- zekeringkast
- (dis-)bobine, bougiekabels, bougies of iets anders van de ontsteking
- verdelerhuis
- verkeerde olie, moet perse 5w30 zijn
- lambdasonde, gasregelklep
- reset motormanagement
- carborateur afstelling/membraan
- bdp-gever
- gasklephuis/luchtomloopklep

Overigens heb ik zelf twee linkerhanden en ben dus afhankelijk van een garage, maar ik wil ook wel een beetje beslagen ten ijs komen.

paddo (0), 16 jaar geleden

olie van een ford moet echt 5w30 zijn is ford heel gevoelig voor.Ik zou toch eerst naar het gasklephuis gaan kijken aangezien dat het goedkoopst en het simpelste is.

gr paddo

jwillems (0), 16 jaar geleden

Bedankt Paddo.
Ik denk dat ik maar met een uitdraai van deze berichten naar de garage ga. Misschien dat zij er iets mee kunnen.
Ik loop waarschijnlijk wel het risico dat het probleem niet meteen bij de eerste kosten opgelost is, dat ze telkens maar iets anders aanpakken en dat ik uiteindelijk, achteraf bezien, waarschijnlijk net zo goed een andere tweedehands auto had kunnen kopen. Maar ja, je moet ergens beginnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.