Ford Escort: 1994 Escort VI 1.6 16V Cabriolet versnelling probleem 2->3

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Goedemorgen,

Ik heb een irritant probleem: bij het omhoog schakelen van 2 naar 3 wil de versnelling makkelijker in de 5 dan in de 3. Om naar z'n 3 te schakelen moet ik heel goed opletten dat ik de pook iets naar links doe voordat ik omhoog schakel.

Verder schakelt hij wel goed. Wat zou dit kunnen zijn?

Ook slaat mijn richtingaanwijzer niet automatisch af na het nemen van een bocht. Hoort dat zo bij deze auto of is dit mechanisme stuk? Ik heb geen idee, heb 'em net zo gekocht :) Als her stuk is, wat is de kans dat het te repareren is?

Alvast bedankt.

raphidae

Geplaatst door raphidae (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Escort? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

pook afstellen
schakelaar stuk of ring achter stuur

raphidae (0), 11 jaar geleden

Waar zou ik dan het beste kunnen beginnen? Is er een bepaalde procedure voor?

En begrijp ik het dan goed dat het knipperlicht automatisch hoort uit te schakelen?

fordmannetje (0) PRO, 11 jaar geleden

afstellen is lastig ,kun je beter door ford dealer laten doen
en ja knipperlicht hoort vanzelf uit te gaan

raphidae (0), 10 jaar geleden

Uit de Haynes manual (Gearchange linkage - adjustment):

1. On 4-speed models, select 2nd gear; on 5-speed models, select 4th gear.

2. Working from underneath the vehicle, loosen off the gearshift rod-to-gear selector shaft clamp bolt, and disengage the shift rod from the transmission selector shaft. Slide the selector shaft back and forth to find its central position, then turn the selector shaft to the right and left to find the central position in the transverse plane. Hold the selector shaft in the centralised position , then insert a suitable rod (or punch) into the hole in the selector shaft in the transmission, and move it as far forwards as possible.

3. Insert a fabricated 'lock-pin' adjustment tool (from the left-hand side), and secure it in position with a sturdy elastic band or similar.

4. Check that the selector shaft coupling surfaces are free of grease, then reconnect the gearshift rod onto the transmission selector shaft, and secure it by tightening the clamp bolt to the specified torque setting.

5. Extract the locking pin, then check for the satisfactory engagement of all gears, selecting each gear in turn to confirm that the mechanism has been correctly reset. Further minor adjustment may be required.

5-10m werk.

raphidae (0), 10 jaar geleden

Oh, richtingaanwijzer gemaakt door de multiswitch te vervangen. Het plastic nippeltje dat door het stuur geraakt wordt was versleten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Escort of stel zelf een nieuwe vraag.