Ford Mondeo: 7 polige stekker

Bouwjaar: 2001

Mijn auto heeft een 7 polige stekker, zo ook mijn caravan. Vanaf de fabriek zit hier al een achterlicht op waar ik alleen nog maar een mistachterlichtlamp in hoef te zetten.
Binnen de side van de ANWB kan ik geen schema vinden hoe ik de draden van mijn 7 polige autostekker kan aanpassen zodat ik zowel gebruik kan maken van de konstante stroom als ook van de caravan mistlamp. (Stekker zit dus al 'vol')

Heb via een bekende het volgende schema gekregen. Weet echter niet of deze korrekt is en of ik ook iets aan de 'sterkte' van mijn zekeringen moet wijzigen.
Wie kan mij adviseren?

Schema;

pen li-boven: stoplicht
pen li-onder: alle verlichting
pen midden boven: richtingaanwijzer
pen midden onder: richtingaanwijzer
pen midden midden: mistlamp
pen re-boven: konstante stroom
pen re-onder: massa

Bvd.,
Roelof

R. Terpstra4

Geplaatst door R. Terpstra4 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

chaan (0) PRO, 18 jaar geleden

1 keer vragen is ruim voldoende.

bob1976 (0), 18 jaar geleden

Hallo Roelof,

je kan hier even kijken:
http://www.caravans.net/rijden/verbindin...

daar staan de verschillende aansluitschema's voor 7 en 13polige stekkerdozen (de aansluitingen zijn genummerd van 1 t/m 7 dan weet je zeker dat je de juiste draad op de juiste plaats aansluit).

je kan ook ff op het forum van die site kijken:
http://www.caravan-forum.nl/

dan kan je mbv het zoek programma ff zoeken naar draadjes met mogelijke oplossingen. Wat ik daar namelijk ook wel eens heb gehoord is dat de verlichting van de caravan door 1 pen gaat (bij een 7polige stekker).

Persoonlijk zou ik gewoon een 13polige stekkerdoos (multicon)monteren op je auto en ook een 13polige stekker op je caravan. Dan kan je meteen een stekkerdoos nemen die automatisch je automistlamp uitschakelt (dat moet namelijk in belgie, kost 15 euro....). Het voordeel van een multicon stekkerdoos is dat je er ook een gewone 7polige stekker (van een boedelbak ofzo) in kan steken...

suc6, gr, Bob.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

schema van Roelof is NIET standaard schema, want deze heeft mistlamp EN constante stroom. Normaal is de verlichting links en rechts gescheiden! Beter even Bobs link bekijken: http://www.caravans.net/rijden/verbindin...

R. Terpstra4 (0), 18 jaar geleden

Zie voorgaande reacties. Wat Sjaak zegt klopt. Wat Bob schrijft over dat alle verlichting van de caravan door 1 pen gaat is nu juist wat ik heb gedaan. Namelijk Zw draad van pen 7 bijgeplaatst op pen 5 (Br draad) Op vrij komende pen 7 Bl draad mistachterlicht geplaatst. Wat er verder nog is aangepast is dat de dubbele grijze draad van schakelaar welke geschakeld staat met pen 2 is los gekoppeld en geisoleerd. Zitten dus niet meer aangesloten. Pas hierna mag de dikke Rd draad van de constante stroom in pen 2 geplaatst worden.
Samengevat:
Gat 1, Gele draad Li richtingaanwijzer
Pen 2, Dikke rode constante stroomdraad
(schakelaar van Pen 2 draadloos)
Gat 3, Witte massa draad
Gat 4, Groene draad Re richtingaanwijzer
Pen 5, Bruine en Zwarte draad (alle verlichting)
Gat 6, Dunne rode draad stoplichten Li + Re
Pen 7, Blauw mistachterlicht draad

Met voorgaande schema heb ik met aangesloten Caravan: Constante stroom (koelkast)en bij inschakeling via verlichtingsknop op dashboard een aan en uitschakelbare mistachterlamp.
Bij een mogelijke kontrole kan ik dus de mistachterverlichting van de caravan in/uitschakelen.
Voor op vakantie was mij dit voldoende. Wat op dat moment niet volgens de wet was, is dat ik via deze schakeling bij een losgekoppelde caravan geen mistachterlicht kan voeren op de auto. (Maar ja wanneer heb ik dat op vakantie nodig). Verder blijkt het zo te zijn dat alle verlichting wettelijk niet op één pen aangesloten mag zijn. Bij storing staat dan de gehele caravan zonder licht. (bij 's nachts rijden een probleem)
Volgens voorgaande schema heb ik zowel bij donker als bij daglicht ca. 2000 km probleemloos gereden. Na de vakantie heb ik de stekkerdoos weer terug gewijzigd naar de ANWB 'stand'. Let op: dikke rode constante stroom draad losgekoppeld en geisoleerd (+ zekering hiervan verwijderd).
Opmerking: voorgaande te zien als tijdelijke oplossing. Bij bestellen/aanschaf van een 13-polige stekkerset wordt het systeem Jaeger, ook wel Volta of DIN genoemd, aanbevolen daar dit de Norm gaat worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.