Ford FIESTA 1.25I: Aandrijving

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: DHA, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Beste lezers,

Ik had wat problemen met een homokineet en omdat dit in mijn beleving wat vaag is hersteld door een garage, heb ik mijn auto zelf maar eens onderzocht. Ik zette de Fiesta 1.25 uit 1996 op pootjes en controleerde het een en ander. Bijvoorbeeld of de wielen speling vertoonden als ik ze met 2 handen onder en boven vast pakte en als ik dat links en rechts van het wiel deed. Geen speling kunnen vinden. Ook controleerde ik de ashoezen. De linker vertoont wel een lichte poreusheid in een rechte lijn op een bepaalde plek, dus die zal volgende APK wellicht niet door komen. De rechter was vernieuwd dus daar is inderdaad wel iets gebeurd in de garage. Toen ik verder ging met onderzoeken viel mij het volgende op (en ik verneem graag van jullie of dit wel klopt):

Bij het starten van de motor en in de eerste versnelling schakelen met de voorwielen vrij van de grond, begint het linker voorwiel vlot te draaien, terwijl de rechter wat hakkelend amper mee komt. Ook als ik gas geef, gaat het rechtervoorwiel niet goed mee komen.
Kan iemand mij zeggen of dit normaal is? Ik ging er eigenlijk vanuit dat de aandrijving van 2 wielen gelijkwaardig moet zijn?

Als dit een storing is, waar zou ik die dan moeten zoeken? En wat is de oplossing?

Bedankt alvast voor uw reacties!
Arno

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos , lid sinds 9 jaar geleden

6 Reacties

Punt PRO, 4 jaar geleden

Dat wiel wat stil blijft staan daarvan komt de rem niet goed vrij.

De rem mag wel aanlopen maar moet met de hand draaibaar zijn. Een blauwe remschijf is FOUT.

Kijk of dit te verbeteren is . Zuiger gangbaar en blokken makkelijk schuivend in de houder enz.

Wat bij ford ook wel voorkomt een rubberen remleiding die zichzelf afsluit als je er stevig druk op zet.

Het lijkt onzin maar het komt toch regelmatig voor !!

Succes.

Arno Streekvos, 4 jaar geleden

@Punt:
Bedankt voor uw reactie. Het maakt één en ander duidelijker en die info is altijd welkom.
Het is overigens niet zo dat de rem teveel aanloopt, want ik kan het wiel met de hand ronddraaien (zoals u als voorwaarde stelt) en de remschijf is ook niet blauw.

Blijft de vraag of het normaal is dat 1 as volledig aangedreven wordt en de ander slechts hortend en stotend mee komt. Want ik begrijp dat u aanneemt dat de as dus alleen wordt tegen gehouden door de aanlopende rem, maar dat is dus niet het geval. Dan zou ik hem volgens uw uitleg niet met de hand kunnen rondraaien lijkt mij dan?

En onzin bestaat niet. Dat mensen iets niet geloven maakt het nog geen onzin... Informatie is altijd kostbaar en is aan de ontvanger of die het tot zin of onzin maakt vind ik...

Bedankt voor de toelichting.

Punt PRO, 4 jaar geleden

Het geval onzin slaat op het zichzelf dichtknijpen van een remslang onder druk gebracht.

Dit is weer te testen door na het stevig remmen met het wiel vrij ,hoe lang het duurt eerdat het wiel weer los komt.

Ook bij het lossen van de ontluchtingnippel, daar mag geen straaltje remvloeistof uit komen behalve druppelen.

Over het totaal niet draaien van EEN wiel en het Ander dat de dubbele snelheid gaat draaien is vrij normaal en komt veel voor.
Als je weet hoe een diff. werkt stoor je je daar niet aan.Als er maar niets is wat er aan loopt.

Vr .Groet.

voyager, 4 jaar geleden

Een aanvulling van het laatste verhaal van Punt over losdraaien van ontluchtingsnippel. Losdraaien van ontluchtingsnippel met rempedaal in ruststand mag GEEN straaltje remvloeistof tot gevolg hebben.Zodra je rempedaal ingedrukt houdt tijdens losdraaien van ontluchtingsnippel, zou er WEL een straaltje remvloeistof naar buiten moeten komen.

Punt PRO, 4 jaar geleden

Voyager leuk die aanvulling maar nu begrijp jij niet waar die druk zich dan bevindt.

Als die defecte slang zichzelf afsluit in het voorbeeld hier geschetst.

In een normale situatie heb je wel gelijk.

Vr. Groet.

Arno Streekvos, 3 jaar geleden

Interessant die discussie over de remslang, maar het betrof een remklauw die niet lekker terug kwam. Punt had dus wel gelijk denk ik. Ik heb het uiteindelijk zelf niet opgelost want de auto is verkocht en ik rijd Suzuki tegenwoordig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.