Ford S-Max 2010: Aanloop geluid en schokken bij afremmen

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: UKWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Mijn S-max met 240K op de teller heeft al maanden last van een aanloop geluid dat zich willekeurig voordoet in combinatie met problemen bij het afremmen/tot stilstand komen op lagere snelheden (bijvoorbeeld de laatste 30 meter voor een verkeerslicht).

Het geluid zelf klinkt als een as die aanloopt (kloppend geluid) en doet zich voor in alle standen van de automaat en zover ik heb kunnen beoordelen ook in alle versnellingen.
Het geluid hangt samen met het toerental alleen vermoedelijk in een andere overbrenging. Dus bij stationair draaien op 1000 toeren maakt het geluid circa 100 toeren p/m. Bij gas geven gaat het geluid dus mee ook in alle standen van de automaat.
Minder relevant maar ik vermeld het toch even. Het geluid is het beste te horen in de auto bij stationair draaien. Buiten de auto is het niet hoorbaar mogelijk door de draaiende motor.
Het doet zich eigenlijk nooit voor bij een koude motor dus pas na enkele tientallen kilometers bestaat de kans dat het zicht voordoet.
Bij het stoppen en direct weer starten van de (warme) motor komt het geluid meestal meteen weer terug. Na enkele uren wachten komt het meestal niet terug.
Het weer heeft, zover ik kan beoordelen, geen invloed.

Als het geluid zich voordoet komt dat samen met een ander probleem en dat is bij het afremmen op lagere snelheden.
Het lijkt op het afremmen bij een handbak in een te hoge versnelling zonder de koppeling te gebruiken waarbij het voertuig lichtjes begint te schokken en het afremmen wat moeizamer lijkt te gaan.
Zodra het geluid stopt verdwijnt dit probleem ook dus het hangt echt samen.
Bij het afremmen op hogere snelheden/versnelling merk ik niks.

Het probleem doet zich wel regelmatig voor maar te willekeurig voor m'n garagehouder om het te onderzoeken.
Er komen geen foutmeldingen in beeld.
De auto heeft (los van het probleem) regelmatig onderhoud gehad in de vorm van de nodige beurten en het verversen van de versnellingsbakolie.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen of waar ik nog naar kan kijken?
Ik heb een OBD2 stekker en kan eventueel ook gaan rondrijden met een laptop maar dan moet ik wel weten welke module of sensor ik het beste kan monitoren.

RemiAlone

Geplaatst door RemiAlone (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 2 jaar geleden

Je zou toch denken dat het uit de bak komt
Zit de koppelomvormer niet los op de meeneemplaat vliegwiel?

    Ik had er nog nooit van gehoord maar als ik zo google naar de functie en werking dan is het een kanshebber. Is zoiets makkelijk te beoordelen door een garage?

    En kan je ook zeggen waarom dit probleem zich dan zo willekeurig voordoet en weer kan verdwijnen? - RemiAlone (0), 2 jaar geleden

kaleido 1 (1620) PRO, 2 jaar geleden

Lijkt ook temperatuur afhankelijk , alsof er iets uitzet en er dan ruimte op komt of juist gaat klemmen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.