Ford S-Max 2013: Ford S-Max fan control unit probleem

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: JTWB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 118

De kleine koelvin van mijn S-Max (2013) draait op maximaal aantal toeren; blijft ook draaien na uitschakelen, en stopt niet meer. Grote koelvin reageert wel normaal. Het vervangen van de fan control unit (940.0043.00) is volgens mij vrij eenvoudig zelf te doen, maar kan ik er van uit gaan dat het probleem hierin zit?

kox

Geplaatst door kox (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford S-Max? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

bij een moderne auto kun je helaas nergens meer vanuit gaan.

kaleido 1 (1355) PRO, 1 jaar geleden

Aannames kosten vaak onnodig geld , zou hem eerst uitlezen voor meer zekerheid of zoekrichting.

kox (0), 1 jaar geleden

Dank voor de reacties. Temperatuur sensor is uitgelezen, werkt goed; rond de 100 graden gaat grote ventilator aan. Dat lijkt te kloppen. Ook airco werkt naar behoren. Enige probleem is dus dat de kleine ventilator continue draait wanneer de stekker is aangesloten. Ook wanneer de auto een nacht stil heeft gestaan en ik de stekker van de ventilator (zonder de auto te starten) weer aansluit op de unit, begint deze meteen op vol vermogen te draaien.
Ik begrijp dat het altijd een gok is. Wellicht nog een tip voor iets wat ik zou kunnen doen om wat uit te sluiten?

harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

Dan moet je adhv een schema de bedrading op de vinunit meten, incl de aansturing. deze laatste moet eigenlijk met een scope. het zou bv kunnen dat er ergens een draadbreuk zit waardoor de vin blijft lopen.

    De kans dat het in de vinunit zit is zeker het grootst, dat zondermeer aannemen kun je echt niet. - harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

kox (0), 1 jaar geleden

Nogmaals dank voor de tips Harry!

Een oscilloscoop heb ik helaas niet. De stekker die naar de unit loopt heeft 3 draden, waarvan de dunste het signaal doorgeeft. Misschien een gek idee, maar stel dat ik deze toevoer stekker aansluit zonder deze signaalkabel; wat zouden de fans dan moeten doen? Stil blijven staan? Of werkt dat niet zo? Mijn idee was dat wanneer de betreffende fan dan nog steeds draait dat wellicht nog meer richting een defecte unit zou wijzen.
Of is dit een slecht idee?

harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

Je hebt kans dat ze dan allebei voluit gaan draaien, dat is eigenlijk geen manier om diagnose te stellen.

kox (0), 1 jaar geleden

Daar was ik al bang voor :-)

Ik denk er nog even over of ik toch de gok neem en een vervangende unit bestel, of ‘m wegbreng naar de garage.

Bedankt voor je hulp!

kox (0), 1 jaar geleden

Ik heb toch de gok gewaagd en een nieuwe module aangesloten. De kleine ventilator begint nu niet meer direct te draaien. Dat lijkt goed nieuws. Hoe kan ik het beste testen of ze nog wel aan gaan indien nodig? Tijdens rijden gaan ze denk ik niet zomaar aan vanwege de rijwind? Is de enige manier om in z’n vrij een tijdje gas geven tot de motor te warm (in dit geval +-100 graden) wordt? (Dat deed de anwb)

kaleido 1 (1355) PRO, 1 jaar geleden

Het gaat sneller als je even een stukje rijd , stopt en kijkt wat er gebeurt .

harry4203 (400) PRO, 1 jaar geleden

zet ook de airco ff aan, dan moet er iig 1 vin gaan draaien.

check

Beste antwoord, geplaatst door kox (0), 1 jaar geleden

Update: koelvinnen lijken goed te functioneren na het vervangen van de unit. Probleem is verholpen!

kaleido 1 (1355) PRO, 1 jaar geleden

Mooi bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.