Beste transit makkers,
EDJE RAKETJE! die wéét het zeker !!!! ik hoop dat hij antwoord op mijn vraagske?
Ik heb ik een campertje van 1982,en heb een verlies van
olie aan de achterbrug,(lekt zelfs bij stilstand) is het mogelijk die oliering te vervangen
zonder hem helemaal te moeten demonteren ?ik heb een enkel lucht met vierkante as !!
Wie van ons heeft er ondervinding mee??
Op voorhand dank voor de inlichtingen
Ressort
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een achterbrug met een vierkante as noemde wij in de werkplaats altijd een 'Duits cardan'.
De Duitse achterassen waren beter dan de Engelse (ronde as), die meestal meer lawaai maakte en waarvan de lagers vaker vernieuwd werden.
De keerring is zondermeer te vervangen, .
Probeer wel eerst een nieuwe keerring te krijgen voordat je de oude verwijdert. Er zijn een paar soorten van die erg op elkaar lijken.
Op het typeplaatje onder de motorkap staat achse/ axle. daar staat dan een code bij. Die code opschrijven (of onthouden).
Dan weet de dealer welke as er onder je Transit zit, en welke keerring daar bij hoort.
Je moet wel zorgen dat de moer van de flens weer net zo vast komt te zitten, anders verandert de speling tussen pignon en kroonwiel.
Thancks voor het snelle antwoord Edje,ik wist op voorhand dat jij het zou weten !!!!!!!!!en natuurlijk ga ik je raadgevingen opvolgen,u is een brave mens Edje,het zal een winterwerkje worden,want ik heb hem nog nodig,maar ik kan nu aant werk om die oliekeerring te vinden,en dank zij uw raadgevingen zal ik de juiste kunnen vinden,is het niet bij de dealer geraak ik er wel aan in duitsland,zoals jij weet heb ik de zeldzame automaat,en wellicht heeft die een aangepaste achterbrug ?!
Ik hou je op de hoogte als het mij gelukt is Edje,en nogmaals een dikken MERCIE !!!!
Ressort
11 jaar
Edje,
Ik heb de boel uit mekaar gehaald buddy,en je raad het al hé,ze hadden mij een verkeerde oliekeerring mee gegeven !!! doeme toch !!de ring die er in stak was een volledige gepanserde,die ik mee kreeg was een doodgewone oliekeerring,wèl de juiste afmetingen,maar niet het juiste soort !!en vermits hij bloot staat aan steenslag en vuil durfde ik hem niet te monteren.De oude kan je het veertje zien zitten als je er binnen in kijkt,nogal wiedes dat hij lekte !!heb er trouwens ook een opmerking voor gehad op de jaarlijkse auto controle.
Ik heb een trekker moeten maken om de oude keerring eruit te krijgen,hopelijk kan ik de juiste keerring nu woendag bekomen,ik hou je op de hoogte.
Thancks Edje voor al je goede raad !!!!!!!
11 jaar
Ondertussen is de oliekeerring toegekomen van duitsland,is helemaal die ik wou,alles van mijn oldtimer kan ik er krijgen,op bladzijde 27 kan je zien dat een vierkante as een engelse achteras is,het is inderdaad een niet moeilijke klus,hier is de site waar men kan kijken en kopen,vriendelijke en behulpzame mensen op MOTOMOBIEL.DE en hier de kataloog http://www.oldcars.de/kataloge/transit_1...
11 jaar
Ik zie het nu ook. De assen zijn dus net andersom als dat ik zei.
De dementie is hard toegeslagen!
11 jaar
[quote=Edje Raketje]Ik zie het nu ook. De assen zijn dus net andersom als dat ik zei.
De dementie is hard toegeslagen![/quote]
Helemaal niet Ed,je bent zoals ik ZEKER wéét heeeeeeel behulpzaam,en je bent VAKMAN !!!!ik wou slecht dit kleine vergissingske ff melden,ik hoop dat je mij niet kwalijk neemt,trouwens wat de demontage betreft:die moet zoals jij het beschreven hebt buddy.
Dank u Ed !!!
Ressort
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar