Ik heb een V4 blokje van een taunus overgenomen om eventueel in mijn transit te hangen, en heb ik de compressie gemeten,
en kwamen de volgende waardes (psi) tevoorschijn;
120, 130, 135
160, 170, 160
160, 135, 135
110, 100, 100
Ik heb dus 3 metingen gedaan op elke cillinder, en het vreemde is, dat in het derde rijtje de eerste meting 160 aangaf, en daarna juist minder. De motor heeft een jaar niet meer gelopen, en heb ik bij elke meting even wat smeermiddel in de bougiegaten gespoten.
Wat ik uiteindelijk wil weten is of deze waarden acceptabel zijn, of dat deze motor aan een revisie toe is.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou nog eens meten zonder smeermiddel , want dit geeft een vertekend beeld, door extreme afdichting.
Wel eerst kleppen gesteld , voor dat er gemeten werd ?
Gasklep maximaal open tijdens de meting ?
Alle bougies eruit ?
hoi Kaleido,
Ik heb het smeermiddel (spuitbus) gebruikt omdat de motor al dik een jaar niet gelopen heeft, dus denk ik dat de oliefilm op de cillinderwanden wel een eind er af is, en alleen met de startmotor draaien, zullen die wel niet veel olie krijgen, vandaar ik het zo heb gedaan.
Verder zijn alle bougies eruit tijdens de metingen. En nee, ik heb de kleppen nog niet gesteld. Maar wat vind je van die waardes?
De hoogste is dus rond de 11 bar en de laagste rond de 7,5 bar.
11 jaar
7.5 is wel laag zeker ten opzichte van de 11 bar. zou een cil. lektest uitvoeren.
7,5 bar is nog niet zo verkeerd aangezien de compressie volgens opgave Autodata tussen de 7,75 en 8,25 bar moet bedragen.
Die 11 bar lijkt met dan ook niet reeel. In die dagen lag de compressie nog niet zo hoog. 9 Bar was toen nog buitengewoon hoog voor benzinemotoren. Dat er onderling verschil aanwezig is, is een ander verhaal. Ik denk dat de compressiemeter iets te optimistisch is.
Ik zou de motor eens warm laten draaien als dit mogelijk is en daarna nog eens meten
Vreemd, want ik heb de compressiemeter gisteren nieuw gekocht. Het is wel geen top spul, maar wel nieuw, dus zal het toch wel een beetje betrouwbaar zijn? Verder is de motor nog niet ingebouwd, dus heb ik de bak een startmotor er even aangehangen, om zo te kijken of het wel de moeite is om in te bouwen.
11 jaar
Peter,
wees gerust boy,hij zal wel draaien !!!!!!!! zolang je niet minder dan 80 op één cylinder hebt is er géén (zieke) cylinder bij,de kleppen stellen en hij gaat lopen,wees gerust er is niks mis met die motor,die dingen marcheren ALTIJD !
11 jaar
Hoe lang had die motor al niet gedraaid ? Er staan altijd wat kleppen open in rust ,met roest tot gevolg.
Nu het blok nog niet in de auto hangt zou ik de kleppen controleren en de hoedjes op de klepstelen tegen oliegebruik vervangen .
Kan je met een gerust hart de ritten aanvangen .
Veel plezier.
Zo is dat,Punt heeft gelijk,het blok is eruit duss je kan rustig al je werken doen
11 jaar
Ik heb besloten om de originele motor te reviseren, dus mag dit topic als opgelost beschouwd worden.
11 jaar
Bedankt voor de feedback en veel plezier met je oldtimer
Peter; deze motor heeft gietijzeren koppen zo ook de uitlaatklepzetels !!!
Die zetels zijn niet bestand tegen de benzine van tegenwoordig . Laat die veranderen anders blijf je kleppen stellen en kans dat de kleppen verbranden.
Veel succes met het sleutelen.
Opgelost, maar vergeten aan te vinken, dus bij deze
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar