Het lamphuis van het achteruitrijlicht van mijn Focus stond halfvol water. En het brandde dus ook niet meer. Geen zekeringen doorgebrand. Ik heb alles zuiver gemaakt, maar het licht brandde niet. Dan maar de lamphouder verwijderd en nieuw gezet, wegens zwaar geoxideerd. Eerst heb ik met een multitester op de waterdichte stekker gemeten, en daar stond zo'n 4V DC op. Als ik de pennen van de meter wat langer liet zitten, dan ging de spanning ook langzaam omhoog, tot 12V. Dan maar de lamp terug erin gestopt, maar dat gaf geen licht. En bij het opnieuw doormeten zat er helemaal geen spanning meer op de draden.
Ik heb de massaverbinding gecontroleerd, die is goed. Op de +draad zit echter geen stroom, ook niet op de kabelboom ergens halfweg de auto.
Dan heb ik de schakelaar op de versnellingsbak doorgemeten, die geeft goed door bij het inschakelen van de achteruit. En nog steeds zijn alle zekeringen goed.
Wat kan ik nog proberen, behalve nagaan of er wel spanning naar de schakelaar gaat (wat ik niet kon, omdat de accu uitgebouwd moest worden om aan de schakelaar te geraken). En vooral, waar komt het verschijnsel vandaan dat de spanning langzaam begon op te lopen? Een electronisch spook, of zit er ergens een canbus schakeling tussen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens naar de stekker in het linker achterscherm, via de bekleding laadruimte te bereiken, komt ook wel eens vocht in.
En meet andres eens eens enkele cm's terug vanaf de fitting achteruitrijlicht, de bedrading kan namelijk "naar binnen toe" geoxideerd zijn.
Suc6
Ik heb de kabel op verscheidene plaatsen in de wagen, onder de bekleding, doorgemeten. En vond nergens spanning. Dus nog maar eens het schema met de zekeringen erbij gehaald. En nu blijkt dat er, behalve op de eerste rij, ook nog een zekering op de derde rij zit met de vermelding 'achteruitrijlicht'. En die had het begeven, waarschijnlijk bij mijn pogingen om fittingen en stekkers zuiver te maken. Daarom dat ik eerst spanning kon meten, en later niks meer. Halve dag werk, batterij en onderplaat eruit, luchtfilter eruit, bekleding los, nieuwe fittingen gehaald, tig keer alles doorgemeten, en uiteindelijk gestruikeld over een zekering, die bij een eerste controle wel nog goed was. Enig voordeel, alles is nu nieuw, en na al die jaren kan eindelijk de kofferklep met de knop op het dashboard weer geopend worden. Dat ding deed het ook al jaren niet meer, en nu toch alles open lag, maar even verder gezocht. Uiteindelijk bleek de knop zelf, de microswitch binnenin, kaduuk te zijn.
Bedankt voor het meedenken.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar