auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford Focus: Motortemperatuur te hoog

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: fyda Zetec

Temperatuurmeter vliegt omhoog en is na twee minuten op temperatuur .
Als je de motor afzet gaat hij borrelen in het tankje .
Reeds de cinderkop vervangen , daarna de thermostaat en de radiateur .
De waterpomp losgehad , niets aan te vinden .
Radiateur blijft koud .
Temperatuur in de kop is 140 als het lampje gaat branden en de meter in de hoek staat.
Wat zie ik over het hoofd ?
M.vr.gr.
Fré

Geplaatst door

HILGER (125)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Focus is HEEELLLL lastig te ontluchten. Probeer hem met een vacuum vuller te vullen.

Succes!

paulmichiel 0
badge

14 jaar

3 mogelijke oplossingen:
1, koudere thermostaat monteren
2, wijziging aan 2 koelslangen doorvoeren, even zoeken op dit forum staat al ergens
3, gaatje in huidige thermostaat boren

Maar ten alle tijden als koelsysteem leeg is deze met een vacuumvuller vullen, hierna motor starten en op 2000rpm laten draaien totdat koelvin inslaat.

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Geen orginele thermostaat monteren, vaker problemen mee gehad. Een imitatie doet het beter..

Postie 0
badge

14 jaar

Ik heb heb ontlucht door het tankje zo hoog mogelijk op te hangen en gewacht tot er geen luchtbelletjes meer kwamen .
Er zit een thermostaat met ontluchtingsgaatje in van 82 graden .
Stationair draaiend slaat de fan op 1e snelheid aan bij 120 graden en slaat weer af bij 113 graden .
Dat blijft hij volhouden , maar zodra ik ga rijden wordt hij chagerijnig en schiet de temperatuur weer omhoog .
Als je dan stopt , is de slang bij de thermostaat koud .
Laat ik hem weer even rustig stationair draaien dan komt hij weer op normale temperatuur
Ik heb nog wat benzine in een vaatje staan , maar dat vind ik zonde om er over te gieten ( bezine is duur )
Dus wie heeft er nog wat bruikbaars ?

HILGER 125
badge

14 jaar

Ik heb 3 mogelijke oplossingen gegeven,

Suc6

Doktor 0
badge

14 jaar

Ik ga er vandaag een koudere thermostaat in zetten ( met ontluchtingsgaatje )
Alleen dat van de wijziging van de koelslangen kan ik nergens vinden .

HILGER 125
badge

14 jaar

Haal er de termostaat eens uit, en monteer terug, dan ga je rijden, blijft de radiatorslang nog steeds koud, zoek dan het probleem ergens anders, bv een verstopping

ik bedoel met monteer terug,zonder termostaat natuurlijk!!

Hallo
Als de radiateur of delen daarvan koud blijft, zal de temperaruur oplopen

jan dijk 0
badge

14 jaar

@ markus, waarom een vacuumvuller gebruiken bij de focus? Heb hier geen problemen meegehad, het is gewoon een zelfontluchter, ik vul ze altijd rustig en dan laat ik ze 2000-2500 rpm draaien tot fan in tikt

Het probleem is opgelost !!!
Thermostaat van 74 graden en hij doet het perfect
Hartelijk dank voor het meedenken

HILGER 125
badge

14 jaar

Dacht het probleem opgelost te hebben .
De temperatuur blijft perfect tot 135 km/u.
Daarboven loopt hij op tot in de hoek en volgens mijn scanner is het dan 104 graden , maar het lampje gaat niet branden en hij blijft prima draaien .
Nog suggesties ?

HILGER 125
badge

14 jaar

3 mogelijke oplossingen:
1, koudere thermostaat monteren
2, wijziging aan 2 koelslangen doorvoeren, even zoeken op dit forum staat al ergens
3, gaatje in huidige thermostaat boren

Maar ten alle tijden als koelsysteem leeg is deze met een vacuumvuller vullen, hierna motor starten en op 2000rpm laten draaien totdat koelvin inslaat.

Suc6 schreef Doctor,

Heb je punt 2 al gehad? dat lees ik niet.
Anders heb je nu ook de kans door dat hij al een paar keer te heet is geweest, dat je weer op nieuw kunt beginnen met meten.

turbozh 0
badge

14 jaar

zet er maar een andere motor in dit symtoon ook al een paar keer gehad en alles gedaan, wat blijkt er zit een waterkanaal in de motor verstopt, dit krijg je nooit meer los.

bnm 0
badge

14 jaar

Zelfde probleem twee weeken geleden opgelost.
In het thermostaat huis, kunstof deel zit een klein sluufje zorg dat het ontluchtings gaatje van de thermostaat daar precies mee in lijn staat.
En ik heb bij deze thermostaat dat kleine afsluitertje afgeknipt dit ivm. stromings richting van koelsysteem.
En wij zijn er pas achtergekomen nadat de waterpomp temp. sensor radiateur accu en drie verschillende thermostaten vervangen waren blok gespoeld computer laten uitlezen en nog geen oplossing te hebben gevonden de oorzaak nog eens nader onder de loep genomen en toen tot deze ondekking gekomen.
De werking van het sluufje is het ervoor zorgen dat er absoluut geen lucht bij de thermostaat kan blijven zitten.

Het betreft hier trouwens een ford focus 1.6 16v zetec van 2002.

mvg skip

skiposs 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.