Klant rijdt met een Transit Dubbelcabine en af en toe heeft hij , bv staande voor een stoplicht, het probleem dat hij hem niet meer in de versnelling kan krijgen.Eeen beetje heen en weren met de pook en koppeling in en uit trappen, lukt het dan weer.Net op dat moment het stoplicht op rood en opnieuw beginnen.Heel irritant dat begrijpen wij ook, maar bij ons natuurlijk niets te merken.
Zijn er problemen bekent met deze versnellingdsbakken, die dit kunnen verklaren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niels het is eenvoorwielaandrijving.We hebben vanmorgen de auto hier gehad en wel even gekeken naar het schakelmechaniek, maar hier was op het oog niets aan te zien.
Siem,
Komen die problemen niet door de koppeling,het lijkt wel of deze af en toe niet goed vrij komt.
Hans
Is het een voor of achterwiel aangedreven transit?
Bij voorwielaandrijving het schakelmechanisme(onder de pook)nog wel eens defect gaan.
Laat ff weten.
Niels
de koppelingsplaat wil bij de transits wel eens blijven kleven.
Dit komt omdat ze af fabriek geen vet op de prise-as doen, als je de koppeling los hebt kun je ook duidelijk zien dat alles onder de roest zit.
Als je de wagen dus een tijdje stationair laat draaien, kun je hem alleen geforceerd in de versnelling cq achteruit zetten.
Aan jouw klachten te zien heb je met dit probleem te maken.
(ik neem dus aan dat de afstelling van het schakel mechaniek correct is)
Is het niet toevallig het primaire koppelingscilinder wat voor problemen zorgt?
De veer in de cilinder gaat wel eens stuk zodat je hem moeilijk in de versnelling krijgt.
Het koppelingspedaal moet evenhoog als het rempedaal staan, zoniet is de koppelings cilinder defect
hier volgt de oplossing:
1)demonteer de afdekplaat onder het schakel mechanisme.
controleer of de centrale bout niet los gelopen is. als deze losgelopen is niet vastzetten maar een nieuw mechanisme monteren.
2)controleer de schakel kabels op afstellin en of loslaten van de buiten kabel.
3)controleer waar de speling zit, zit de speling na de kabels
ga dan als volgt te werk:
-controleer het aanhaalkoppel van de centrale bout op de schakeltoren (M8 bout kop 10mm) als deze goed vast zit verwijder dan de schakeltoren en controleer het antrekkoppel van de cebtrale bout IN de toren (gaar om een zelfde bout 10.9 treksterkte!!)
wij hebben veelvuldig met dit probleem te maken gehal daar wij de transit vloot van TPG regio utrecht onderhouden.. succes..
Bedankt jongens.Er zit nog garantie op en we hebben dit met de leverende dealer besproken en hij gaat daar morgen naar toe.Moet zo te lezen vast wel een oplossing voor komen.
Je hoort er van.
Oplossing was toch de koppelingcilinder.Nieuwe gemonteerd en geen klacht meer gehad.Beetje late reaktie, maar bedankt voor de tips.
Nu 80.000 km en 2 jaar verder weer hetzelfde probleem. De gevercilinder hebben we allereerst weer vervangen, maar nu lekt hij vloeistof in het koppelingshuis. Probleem doet zich een paar dagen nadat het met het vervangen van de gevercilinder goed leek weer voor.
Nu hij ook uit het koppelinghuis lekt denk ik toch dat de nemercilinder lek is en dat die vervangen moet worden.
Iemand dit eerder bij de hand gehad? Moet het koppelinghuis daarvoor los?
Als het een voorwiel aangedreven is moet helaas de bak er achterweg.
Bij dit type is het druklager en hydraulische deel een geheel..
Bij een achterwiel aan gedreven auto zit de secundaire cilinder aan de buiten zijde van de bak.
Deze kun je zo zonder rare dingen zo vervangen.
Het is een voorwiel aandrijver en daar was ik al een betje bang voor. Bedankt, gaan we doen.
Siem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Transit of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar