auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford C-max: Airco Ford Focus C-max

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v 125pk First edition

Hallo, wij hebben hier staan een Ford C max van 2004 1.8 16v First Edition.

Klant had klacht dat de airco niet meer goed functioneerde. Bleek dat de aircoleiding vanuit de aircopomp gescheurt was, Deze gecheckt en opnieuw afgeperst en gevuld.
Paar maanden later maakte de airco bij inschakelen een licht tikkend geluid, deze was hoorbaar in interieur. Auto op de brug, aircoradiateur lek. Deze vervangen, weer opnieuw gevuld en afgeperst. Nu een maand later komt het tikkende geluid weer terug?! Hebben jullie ervaringen hiermee en evt. een oplossing??


bvd,

Ron

Geplaatst door

ronrusticus (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor drukken meet je nu?

Grtz, Pascal

Zal ze even meten, je hoort nog even.

alvast bedankt

grtz Ron

ronrusticus 0
badge

14 jaar

mischien best het systeem eens spoelen zodat er geen gruis in zit ... lijkt mij dat er anders nog veel stuk zal gaan !

Danny78 0
badge

14 jaar

Tijdens draaien van de motor + airco:

laag: 1.9 - 2.0
hoog: 7,5 - 8,5

Bij stilstaande motor, alles uit:

hoog- en laag allebei 3.



kun je hier wat mee?

ronrusticus 0
badge

14 jaar

stilstaand zal dit ongeveer juist zijn ... heb je geen temperatuur aanduiding om het toestel ... 4.7 is ongeveer 20 °c als ik het goed heb (buitentemp van 20 °c is 4.7 druk in het systeem)

Drukken lijken me vrij normaal te zijn ....

Het lijkt mij dat het totaal niets met de airco te maken te heeft ... als de airco inschakeld belast je de v-riem veel feller + rollen en krukas poelie ... kan ook een spanrol zijn al lijkt mij de krukas poelie de boosdoener.

De airco werkt verder normaal ?

Ik kan dat tikkend geluid niet echt linken aan de airco ... zie niet in waarom er een tikkend geluid was bij een lekkende condensor.

Danny78 0
badge

14 jaar

op 't werk ook even verder overlegd met de jongens.. we denken toch aan de aircopomp. Ford dealer gebeld, deze zei dat het wel eens voorkwam dat er 'te veel' vloeistof in het systeem zit?? lijkt me eerlijk gezegd wat onwaarschijnlijk.. misschien een dezer dagen proberen door maar weer leeg te halen (misschien zit er inderdaad gruis in het systeem), en nieuwe vloeistof erin?! of zal dit niks uitmaken?

bvd

ronrusticus 0
badge

14 jaar

om het gruis eruit te halen moet je spoelen ... is een kit met filter zodat zeker het gruis uit je systeem is ... dit moet je in principe altijd doen als er wat stuk gaat in de compressor ... anders kan de volgende compressor wel eens snel stuk gaan.

teveel vloeistof, wat maakt dat uit ivm tikkend geluid ?

zolang er niets staat te bevriezen ...

Danny78 0
badge

14 jaar

[quote]4.7 is ongeveer 20 °c als ik het goed heb (buitentemp van 20 °c is 4.7 druk in het systeem)[/quote]
Ik kan nergens zien dat hier gesproken wordt over 4,7 bar ? dat haalt de lage druk NOOIT bij deze temperatuur..

Dat het systeem gespoeld moet worden is duidelijk, maar de TS vermeld een scheur in de aircoleiding vanuit de aircopomp die gescheurt was, is toen ook de accumulator vervangen?
Een paar maanden later aircoradiateur lek., is toen ook de accumulator vervangen ?

[quote]Ford dealer gebeld, deze zei dat het wel eens voorkwam dat er 'te veel' vloeistof in het systeem zit??[/quote]
Hier kan de Ford dealer wel gelijk in hebben, hoeveel is afgevuld !!, er van uitgaande dat de aantal mm van de vloeistofleiding van cruciaal belang zijn om de vulgraad te bepalen..
Daar komt bij over welke C-max van 2004 hebben we het ? kan net zo goed een Ford Focus C- Max zijn.

[quote]teveel vloeistof, wat maakt dat uit ivm tikkend geluid ?[/quote]
Maakt HEEL veel uit, want als het goed is, is dit systeem voorzien van een orifice (open calibratie) ook al was deze voorzien van een TEV, een over vulling van het systeem brengt de druk omhoog in het systeem ! dus moet de compressor ook meer werk verzetten.
De drukken zijn idd van belang, maar ook de omgevings temperatuur, aan de hand hiervan kan de nakoeling en oververhitting bepaald worden. !

Dus bij de vorige lekkages ! zal de accumulator niet vervangen zijn geweest en doet vocht zijn intrede... vocht is niet condenseerbaar..enz, enz enz..

TheoStek 0
badge

14 jaar

en vocht kan de compressor niet comprimeren klopt wel ... tikken doet hij wel als er wat aan het bevriezen is (teveel vloeistof) als alles uitgesloten is (krukas poelie)

Ford C-Max first edition van 2004 ...

Danny78 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford C-Max of stel zelf een nieuwe vraag.