close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Galaxy: Airco Ford Galaxy

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

mm

Geplaatst door

Henri4482 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe en wat precies met de leiding/slang is me onduidelijk, bedoel te zeggen, waar bevindt zich de poreuse slang, onder de bodem voor/achter of in de motorruimte.
Er zijn mogelijkheden als de aircoslang gemakelijk is te demonteren te bereiken om de slang te vernieuwen.
Toch heb ik nog een kant opmerking: je zegt "Ik heb geen redenen om aan de objectiviteit van mijn garage te twijfelen" ? die heb ik wel..!
Een systeem dat niet lekdicht is mag niet en door niemand terug afgevuld worden ! dat heeft te maken met het milieu.
De tweede reden: het had nog meer ingrijpender kunnen worden als de compressor vast was gelopen of dat deze misschien nu al inwendige schade heeft, want je rijdt tenslotte al twee jaar met een lekkend systeem rond.
Er lekt niet alleen koudemiddel weg maar ook olie, hoe minder koudemiddel des te minder smering, hoe meer aanvraag naar koudemiddel en niet geleverd krijgt, hoe harder de pomp moet werken, hoe warmer dat ze wordt.
Dit ter kennis neming, en hopen dat er geen gevolgschade ontstaat.

TheoStek 0
badge

13 jaar

Beste Theo, Zeer bedankt voor je reactie. Ik heb het in de gauwigheid niet goed verteld. Toen ik vorig jaar een foutmelding in mijn ventilatiedisplay kreeg, heb ik door mijn garage de code laten uitlezen. De garage heeft vervolgens de airco laten controleren en bijvullen. Door een Stek-erkend bedrijf (jouw naam is natuurlijk bekend in de airco-wereld...). Daarbij is contrastvloeistof ingebracht en een paar weken later kwam de poreuze slang aan het licht. Ik heb toen zelf de keuze gemaakt het er even bij te laten zitten, a) omdat ik niet wist hoe poreus en b) omdat ik overwoog de wagen in te ruilen. En dan zou zo'n ingrijpende reparatie niet lonend zijn. De gevaren waar je op wijst, zijn ook door mijn garage gemeld en ikzelf was ook (theoretisch) op de hoogte van de ins en ouits van airco. De rubberen slang schijnt onder de wagen te lopen en waarschijnlijk bloot te staan aan weer en wind. Hoewel ik er de leeftijd niet meer voor heb, ga ik a.s. weekend liggen en kijken of ik zelf iets kan vinden. Uit pure nieuwsgierigheid, want ik laat de zaak sowieso repareren. Blijft natuurlijk de vraag waarom een onbeschermde (?) rubberen slang (rubber, kan ik me nog voorstellen ivm torsie), maar dat er dan zo'n zware ingreep nodig is om die slang te vervangen...
Groet, Henri

Henri4482 0

13 jaar

Oké ik begrijp het vanuit jouw standpunt gezien, dan nog had dat stek-erkend bedrijf niet mogen afvullen met contrastvloeistof om het lek op te sporen, daar zijn andere middelen voor.
Er is een nieuwe F-gassen verordering van kracht en dient men zich toch aan de regels te houden.

[quote]De rubberen slang schijnt onder de wagen te lopen en waarschijnlijk bloot te staan aan weer en wind.[/quote]
Ik weet niet hoe precies die leiding loopt, omdat dergelijke wagens van dat bouwjaar terug naar de garage gaan i.vm. garantie enz, het kan dus i.d.d. zijn dat die aan weer en wind wordt blootgesteld ? maar dan zou ik denken dat deze kort in de buurt ligt van de uitlaat en zou onbeschermd er langs moeten liggen, ik doe maar een gissing hierover ?

TheoStek 0
badge

13 jaar

Even een terugmelding hoe het is afgelopen. Wagen toch naar de garage gebracht. Eris( zijn) nieuwe leiding(en) getrokkken, ringen in koppelingen e.d. zijn vervangen, systeem is gecontroleerd en gevuld. Kosten 600 euro, probleem verholpen. Noiu ja, bijna dan, want soms geeft de auto een foutmelding (knipperend display ventilatie unit) en dan doet de airco het niet, maar soms werkt e.e.a. wel correct en dus ook de airco. Wagen toch nog een keer teruggebracht en laten controleren. Druk is systeem was OK. Geheugen is uitgelezen en daar zaten een paar foutmeldingen in. Die zijn verwijderd.
En nu, afewachten maar of het koud blijft. Theo, dank voor het meedenken.
Henri

Henri4482 0

13 jaar

...en een paar dagen later, 7 mei dus, een stukje gereden. Heen werkte airco prima. Tien minuten stilgestaan, bij starten weer een foutmelding d.m.v. een knipperend display en geen werkende airco. Wat wel opvalt is alsof om de 10 seconden de pomp wil "pakken" en dan is er bij stationnair draaiende motor even een verandering van toerental te horen. Bij normaal werkende airco treedt dit verschijnsel niet op. De kans bestaat dat e.e.a. na een paar dagen weer wel naar behoren werkt, maar op deze wijze is het natuurlijk wel een onbetrouwbaar systeem geworden en het probleem is vooral: waar zit de fout.
Wie weet raad?

Henri4482 0

13 jaar

Foutcode laten uitlezen en op basis daarvan een diagnose doen, dit is koffiedik kijken.

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Hallo Dokter,
Foutcode is door mijn garage uitgelezen en verwijderd.
Maar af en toe zit er dus iets mis met mijn knipperende display.
Gisteren ook weer knipperen, toch gestart, airco aan en binnen enkele seconden bevroren vingers...
Motor af, ontsteking weer aan, geen geknipper. Lijkt wel of het systeem zich zelf heeft gereset.
Over resetten gesproken, ik las in een andere draad dat de knoppen off en voetruimte en daarna auto voor een Modeo voor een reset zorgen. Zou deze combinatie ook voor een Galaxy gelden?
Overigens zag ik ook iets over de zelftest. Kan ik die link of een pdf-je krijgen? Puur uit leergierigheid. Ik ga zelf niet al te veel stoeien met de moderne autoelectronica.
Dank voor eventuele verdere reacties.
Henri

Henri4482 0

13 jaar

Nee dat is een testprocedure voor (meerdere) Ford EATC's. helaas is dit een systeem van VW en werkt deze test niet, geloof ook niet dat dit VW systeem een zelftest heeft die je zo kan aanslingeren.

Vraag de delaer eens welke code het was, daar moet je toch gaan zoeken ook al is het af en toe.

Aan het koelmiddelcircuit zou het niet zo gauw liggen als ik het zo lees want wanneer er geen storing is dan werkt de airco goed begrijp ik.

Suc6

Doktor 0
badge

13 jaar

Volgens mij gaat de display alleen knipperen als de druk in het systeem te laag is, dan zou ik in de richting van de drukschakelaar/bedrading zoeken.

Postie 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.