Ford Galaxy: Stotteren bij optrekken

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste,
Mijn probleem is hetvolgende en doet zich voor zowel op benzine als LPG:
Stationair loopt de auto prima.
Gas geven (tot zelfs 6500rpm) gaat ook goed. Geen hapering.

Maar als we rijden en versnellen of snel optrekken stottert de motor. Hij doet dit niet altijd, maar wel vaak. Op LPG heb ik zelfs al eens een back-fire gehad.

Nu is mijn vraag : kan het aan de bobine liggen? Vermits hij stationair goed draait en op hoge toeren ook, maar het probleem zich enkel voordoet bij belasting van de motor.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? De bougiekabels en bougies zijn al vervangen. En ik heb gezocht naar scheurtjes in luchtslangen....maar niks gevonden.

Hartelijk dank om met me mee te denken.....
Groetjes

Ben1019

Geplaatst door Ben1019 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Galaxy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kristinus (0), 13 jaar geleden

Hallo Ben, even naar de ford garage en de bougiedoppen vol laten spuiten met siliconen vet, bougiedoppen slaan door(backfire, vooral op lpg) ook als ze er nog maar pas opzitten, heb namelijk hetzelfde probleem gehad met een mondeo 1.8 vet erin en rijd weer als vanouds. hoop je hier van diest te zijn geweest, groetjes Kris.

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Dank u om mee te denken en je ervaring te delen.
Heb nu ontdekt dat het de 3de bougie/kabel of bobine is. Als ik de kabel er af haal blijft hij hetzelfde doen (dus met of zonder 3de kabel maakt geen verschil) Bougie vervangen, kabel ook (had nog een reserve liggen)maar probleem blijft op benzine en LPG.
Ga een nieuwe bobine bestellen en voor alle zekerheid ook dat vet erin laten spuiten.
mvg
Ben

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

Bobine is vervangen. Probleem is hetzelfde.
Steeds de 3de bougie die het begeeft.
Ik heb nu nieuwe kabels en bougies besteld. Morgen proberen.

Maar waarom gaat altijd precies die 3de kapot?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Is er wat te zien aan die bougie? Vet geslagen? Verbrandt? Misschien een foto plaatsen?

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

Als dat verder geen resultaat geeft dan kan je de bobines omwisselen en daarna controleren of het bij dezelfde cilinder blijft.
Blijft het bij dezelfde dan kan het zijn dat de aansturing van die boine het af laat weten (de bedrading op de bobines en op de cilinderkop willen nog wel eens erg hard worden en breukjes in de isolatie vertonen)
Gaat de storing mee naar de andere cilinder dan is de bobine de boosdoender.

Suc6

Marcel74 (0), 13 jaar geleden

Heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad op een Renault. Na heel veel zoeken, bleek het verkeerde type bougies in de auto te zitten.
De bougies hadden een te lage weerstandswaarde. Was 1,5 kOhm en moest 4,5 kOhm zijn. Daardoor ging er steeds (niet direct) na verloop van tijd de bobine stuk.

Verder is een goede bougie is extra belangrijk bij het gebruik van LPG of aardgas. Dit komt doordat de ionisatiespanning bij deze brandstoffen hoger liggen, wat betekent dat de vonk minder makkelijk overspringt.

De LPG bougies hebben een aangepaste warmtegraad, electrode-afstand en een mooie fijne centrale electrode van platinum die er allemaal voor zorgen dat de vonk gemakelijker overspringt en het mengsel doet ontbranden.

ik heb goede LPG bougies gevonden op deze site.
www.lpgbougie.nl

Ze zijn daar niet zo duur en bevallen mij uitstekend. De motor trekt beter en heb geen last van happeren of missfire.

Succes

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

De bougies zien er heel normaal uit. Ik meet met m'n Ohmmeter ook geen noemenswaardige verschillen tussen een "defecte" en een splinternieuwe.
Ik heb altijd dezelfde bougies gemonteerd. Originele waarvan ik de elektrode-afstand op 0,8mm heb ingesteld.
Heb de wagen toen nieuw gekocht, en nooit problemen gehad. Rij nu sinds ik de problemen heb alleen op benzine, maar op LPG doet 'm hetzelfde.

Morgen komen de nieuwe kabels aan en ga ik die monteren.
Gisteren de bobine nieuw gestoken, maar het kan dat door de oude (kapotte) bobine de kabel een storing doorgaf aan de bougie.

Morgen hopelijk goed nieuws.....
Dank u wel allemaal om me te willen helpen...

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

Of het probleem nu definitief weg is weet ik niet....maar vandaag dus de kabels vervangen en een nieuwe bougie gestoken....en alles werkt prima.
Dat is nog al eens geweest....maar dan kwam het na enkele km's terug.
Het kan natuurlijk een combinatie van factoren geweest zijn : bobine die kabel doet doorslaan....die bougie doet overslaan....bougie die daardoor kapot gaat....enz....
Ben benieuwd...
mvg
Ben

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

100km gereden, alles liep prima, auto een 3-tal uurtjes stilgezet en toen ik opnieuw vertrok herbegon alles.
Hij stottert opnieuw. :-(
Nu weet ik het echt niet meer....
Heb dus intussen al de bobines, kabels en bougies vernieuwd.

Luchtmassameter???
Lambdasonde???
Catalysator???
Morgen opnieuw naar de garage...

troublecar (0), 13 jaar geleden

Hallo stotteraars
Ik heb hetzelfde probleem met een ford focus 1.6 16 uit 1998
Volgens de garage moest het gasklephuis schoongemaakt worden.
Dat heb ik gedaan, van vervuiling was niet echt sprake, maar goed.
Het resultaat is nihil.
Ik ga nog een kijken naar overspringende vonken bij de onsteking.
Houd verder met belangstelling de oplossingen rond dit probleem bij
m.vr.gr

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

Hallo,
Gisteren heel de dag aan de auto bezig geweest.
Blijkbaar zit er vuil op de klep van de 3de cilinder. Een (hydraulische) klepstoter hoor je klikken.
Daardoor krijg ik een ongehele verbranding in cilinder 3 en een afzetting op bougie 3 waardoor deze stuk gaat. (alvast de isolatie onderaan) Hierdoor krijg je dan telkens weer het probleem.
Dit kan ontstaan zijn door de kapotte bobine van cilinder 3. Ik heb vandaag een produkt in de benzine gegoten en 170 km probleemloos gereden. Sta daar sceptisch tegenover....maar tot nu toe....
Ik hou jullie op de hoogte...

troublecar (0), 13 jaar geleden

Na een paar busjes wynns een benzinetoevoeging voor het reinigen van het brandstofsysteem was het resultaat nog nihil.
Maar nu komt het: Ik heb de deksel waaronder zich de bougies en bougiekabels zich bevinden eens opengemaakt en ziedaar de bougiekap van de laatste cylinder distributiezijde was kaduk en wel zo dat je hem met je handen makkelijk kon verpulveren.
Daarmee is ook duidelijk dat als je met 40 km/h wil optrekken in de vijfde versnelling (iets wat ie normaal, zij het met moeite, doet) er nu bij een haperende 4e bougie de motor stottert. ( tussen de 1500 en 2000 omw/min). Met slippende koppeling en een hoger toerental was het probleem weg.
waarschijnlijk omdat de tijd voor weglekkende spanning dan te kort is, dan wel dat door hogere trillingen er beter contact werd gemaakt in de defecte bougiekap. Enfin misschien heeft hier iemand wat aan.

Ben1019 (0), 13 jaar geleden

Ondanks de toevoegingen is het probleem ook bij mij terug opgedoken.

Bij mij zijn de kabels, bougies en zelfs de bobine al volledig vervangen en nog steeds niets.
Bedoel je met bougiekap : de aansluiting van de bougiekabel op de bougie?

Ik heb 2 weken geleden NGK iridium bougies gestoken, en het probleem is (nog niet) teruggekomen.
(= ca 800km)
Ben benieuwd...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.