Wie weet welke zekering/relais verantwoordelijk is voor de temperatuursensor, thermoschakelaar en de koelvin.
Temperatuurmeter blijft op koud staan maar moter wordt wel warm.
Koelvloeistof loopt wel in expantievat (dus niet verstopt)
Sensor is vervangen.
de bedrading en de stekkers zo goed als mogelijk schoongemaakt en opnieuw afgetaped i.v.m. verdroging kabeltjes.
Het gekke is dat de temperatuur meter wel spanning krijgt omdat bij het omdraaien contact wel beweiging in zit maar nooit verder komt dan tegen het begin vakje aan! af en toe schommeld deze een beetje maar komt nooit echt ver!
Als ik de zekering (nr21) er uit haal en weer terug stop gaan alle tellers in een reset en doet de tempmeter gewoon mee (dit duidt er op dat de meterzelf niet defect is..toch?)
Wat ik verder gelezen heb hier op problemcar dat er ook een probleem kan zitten in de waterpomp. mijn moter maakt bij stationair een soort van tjilpend geluid bij de multiriem.
Wie kan mij een goed antwoord geven, ik ben nl een beetje ten einde raad!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kunt de koelvin testen zonder de locatie van het relais en de zekering te weten.
Trek de stekker van de thermoschakelaar los. Met contact aan: verbind de pennen in de stekker. Koelvin moet gaan draaien.
Gebeurt dat, dan is de zekering en het relais heel en is waarschijnlijk de thermoschakelaar de oorzaak.
Draait de vin totaal niet, dan de vin proberen met rechtstreekse aansluiting op de accu.
Denk wel om je vingers!
Voor de zekerheid: radiateur wordt wel warm op de plek van de thermoschakelaar? Pas op! Heet!
Beste Oldford,
Ik heb de schakelaar getest en hier blijkt het niet aan te liggen,
Wat me na veel overpeinzingen wel opvalt is dat de meter het in het begin altijd doet maar als de moter echt warm begint te worden dat deze weer terug valt naar koud.
Mijn indruk is in deze niet een kabelbreuk of anderzins maar een defecte thermostaat welke niet meer opent wanneer de temperatuur oploopt of zou moeten oplopen!
Heb je hierbij enige er of herkenning?
Alvast bedankt!
Groet Bob
13 jaar
Ik begrijp dat de koelvin ging draaien toen je de draden door verbond?
Warm worden en dan naar koud gaan en daar blijven is een thermostaat die open blijft staan.
Andere omschrijving, maar zelfde uiteinde: thermostaat vervangen.
Maar bij jou is dat een gevaarlijke conclusie. Als de meter wel weer reageert na uittrekken van een zekering zijn er meer dingen aan de hand.
De vraag is hoe warm die motor nu eigenlijk echt wordt.
Beste even laten uitlezen, want als die meter niet te vertrouwen is dan kan de motor ook zo maar te heet worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Galaxy of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar