close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Ka: Airco verwijderen ford KA

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: Endura E

Hallo,

Iemand vraagt mij of het mogelijk is om de airco te verwijderen van haar Ka.
Motortje trekt het niet, houdt in en verliest enorm vermogen bij ingeschakelde airco.
Alles is bijgevuld en systeem is nu in orde maar valt niet mee te rijden.
Navraag leert dat dit vaak voor komt bij de Endura Blokjes.
Dure condensor vervanging en compressor en nu is ze het een beetje zat.
Nu is mijn vraag of deze te verwijderen is zonder al te veel ingrepen.
Kan alles worden verwijderd en dan een korte multiriem plaatsen of moet ik de compressor laten zitten en deze als soort van vrijlooprol laten functioneren?

Geplaatst door

C.Jonker (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

moet normaal geen probleem zijn bij deze motoren
zijn zeer goede motoren zonder problemen
dus je moet hem laten uitlezen
map sensor gaat wel eens stuk
je kan natuurlijk een multie riem plaatsen geschikt voor ka zonder airco
maar is wel zonde na wat je al aan de airco hebt vervangen
nogmaals er zijn vrijwel nooit problemen met airco en vemogensverlies

Wat moet ik uitlezen?
Motor is verder geweldig..zeer fijne auto..mooie kleur en verlaagd..roestvrij en zeer goed onderhouden.
Maar vanaf nieuw is het probleem al inhouden, schokken en vermogensverlies bij inschakelen airco.
Forddealer(s) zeggen das normaal, deze dingen horen geen airco te hebben..
Maar eigenaresse zegt het zat te zijn dus weet ik ook niet zo goed wat ik moet.
Wat ik wel graag zou willen is een compleet overzicht van alle aircodelen en de plaats hiervan en liefst werkplaatstekeningen enz.
Het is een klusje voor in het voorjaar maar ik wil graag weten wat de mogelijkheden nu nog zijn..
Ik heb zelf minimaal aircokennis dus je kunt me wat dat betreft veel wijsmaken.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Je kan gewoon een kortere riem plaatsen en de airco compressor overslaan...de rest laat je gewoon zitten.

Hans4040 1240
badge vip badge

9 jaar

dus ze rijdt al 13 jaar met schokken en inhouden????
geloof ik niet
uitlezen zou ik zeggen
iets vermogens verlies is normaal bij airco dat hebben de meeste autos
schokken is niet normaal,vandaar dat ik zeg uitlezen
@hans,ja dat schreef ik ook al maar is wel dom na alle investeringen

Fordmannetje ik vraag om advies, geen kritiek.
Uiteraard weet ik dat een verbruiker als airco een hoop vermogen trekt.
Ik heb deze auto zelf al 8 jaar in onderhoud, persoon is familie en ken de auto vanaf nieuw.
En ja het ding schokt al 13 jaar.
Maar ze gebruikt airco dus maar heel weinig , meer in de file enz als het bloedheet is.
Valt niks uit te lezen want auto is kerngezond.
Niks met dommigheid te maken meer met een airco die nooit aan gaat en dus het loodje gaat leggen.
Forddealer bevestigd de problemen vandaar de keuze om het te verwijderen voor compressor weer gaat vastlopen.
Jij kent het probleem niet maar schijnt wel degelijk een Endura kwaal te zijn.

Hans in ieder geval bedankt.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

ik wil geen kritiek geven maar ik vind je verhaal niet helemaal kloppen
dat van vermogensverlies geloof ik wel .
maar je hebt het ook over schokken van de auto.
dit is wat anders dan vermogensverlies
als de auto belast wordt door de airco moet het motormanagement een aantal dingen aanpassen.
zoals inspuiting en ontstekingstijdstip.
hoe groot de belasting is wordt gemeten door bijvoorbeeld de map sensor.
er zijn veel brieven van ford hierover
ook het vacuumslangetje op de sensor wordt vaak vervangen
als jij weet dat dit normaal is bij deze endura blokjes waarom heb je dan de pomp en condensor vervangen en niet meteen een kortere riem gemonteerd??

Wij dachten dat er te weinig koelmiddel in het systeem zat omdat je de compressor echt voelde blokkeren soms met een gierende riem tot gevolg..( 1 sec max )
De pomp maakte al lawaai en airco specialist adviseerde me vervanging..niet zelf gedaan want das niet mijn kennisgebied.
Map sensor heeft idd al vaker een probleem gegeven maar deze is al eens vervangen en standaard eens per jaar schonnmaken voldoet.
Maar als je tips hebt probeer ik alles nog

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Ik haak effe in omdat ik lees "condensor vervangen.. compressor" en "weer gaat vastlopen"..
Compressor vraagt idd vermogen van de motor, maar niet zodanig dat met ingeschakelde airco de auto niet door een pakje boter te branden is.
Indien de vorige compressor was vastgelopen, zal het systeem niet gespoeld zijn geweest en vraagt de compressor meer vermogen om het koudemiddel rond te pompen en dat lukt niet....doordat waarschijnlijk een verstopping aanwezig is in het systeem.

Vergeet niet dat het toerental van de compressor gelijk is aan het toerental van de motor, bij 2000 toeren p/m verpompt de compressor een 200 ltr p/m....als dat niet lukt door een verstopping? ja dan kan de compressor zijn volledig slagvolume niet halen en probeert het wel maar lukt niet.

Maar nu...terug naar je vraag...wat je moet verwijderen zonder al te veel ingrepen..!
Indien de compressor wordt ingeschakeld via de koppelingsplaat die wordt aangetrokken door de magneetkoppeling, hoef je alleen maar het stekker contact op de compressor los te halen, ofwel de stekker op de lagedruk pressostaat los maken....of de zekering van de airco 30 of 40 amp eruit halen.

Bij dergelijk soort a/c systemen werkt de compressor niet en wordt er ook niets aan koudemiddel verpompt.

Het wordt anders als deze auto een continu variabele compressor heeft, die draait altijd mee ongeacht of de airco aan of uit staat, die draait meteen zodra de motor wordt gestart..!
Deze compressors hebben een breekkoppeling, die breekt over zodat de multiriem niet wordt over getrokken, wat bij de andere wel het geval is die in bedrijf is.

Indien er toch wordt gekozen om de compressor te verwijderen, ontkom je er niet aan door een kleinere multiriem op te leggen...het systeem moet wel leeg gehaald worden.

Tot slot...iedereen wil tegenwoordig airco..denk eraan de auto daalt in waarde bij een niet functionerende airco? men is verplicht om het kenbaar te maken, of een fatsoenlijk produkt af te leveren..maar dat is niet mijn probleem.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Bedankt voor je uitleg Theo.
De auto is een blijvertje dus restwaarde niet van belang.
Er is veel in geinvesteerd behalve de airco.
Als ik de airco zou verwijderen dan zou ik graag ook alles verwijderen, wat immers niet werkt hoeft er ook niet op en geeft weer ruimte onder dat krappe motorkapje.
De auto heeft zeker wel vermogen met airco maar houdt wel enorm in...net of je een zwaar karretje moet trekken.
Ook gaat acceleratie erg schokkerig dan wat op gehoor overeenkomt met een schokkerig(vastlopende) pomp.
En met maar 60 paardjes is elke pk er een.
Zou het dan heel simpel zo kunnen zijn dat het systeem gewoon verkeerd of te weinig is gevuld en of gespoeld ? Is wel een stek bedrijf.

C.Jonker 0
badge

9 jaar

Chirstiaan, mijn antwoord is gebaseerd op het vermogen van de motor met ingeschakelde airco..omdat de auto enorm in houdt....

Dit betekent en komt mij heel bekend voor dat de compressor mret een burn-out bezig is, krijgt niets meer rondgepompt...
Het kan en sluit ik niet uit dat het te laat was om het a/c systeem te controleren en dan word de compressor niet meer gered met het bijvullen wat trouwens niet kan...bijvullen staat niet in mijn woordenboek bij a/c systemen.

Stek wil niets meer zeggen, ben ook niet meer STEK erkend...net als het schild BOVAG niets te zeggen heeft....
Alles eruit halen om een pk tje meer te hebben....is zinloos compressor weegt zo'n 10 á 12 kg...weegt niet op tegenover het werk.

TheoStek 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Ka of stel zelf een nieuwe vraag.