auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Ford KUGA: Airco werkt niet. Condensor ventilator schakels niet is

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: G6DG, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Van onze Ford kuga werkt de airco niet meer. We hebben de fout code uitgelezen.
P0691 code koelventilator 1 massasluiting

We hebben al enkele dingen gedaan:
- nieuwe ventilator met PWM module
- Draad getrokken van de ECU naar de PWM schakel module van de blazer.
- Massa punten op geschuurd van ECU, accu en ventilator.
- inhoud van het airco systeem gecontroleerd.

Dus we hebben al heel wat dingen geprobeerd maar de storing komt steeds weer terug.

Kan iemand mij helpen?

Geplaatst door

Dennis Geerts (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alle zekeringen zijn heel , de stekker/schakelaar op /in de hogedrukleiding zijn in orde?

Deze heb ik niet gecontroleerd. Dit omdat hij hier geen foutcode over geeft. De stekkers van de koelventilator zijn wel gecontroleerd. Dit a.d.h.v. de v 4 meting.

Ik merk wel als het warm weer is dat de Airco eerder in storing gaat. Met de zelfde P0691 code.

Heb je al eens geprobeerd op de ventilator goed werkt met eigen aansturing?

Heino4267 725

5 jaar

Er is een nieuwe ventilator op gezet door een autobedrijf. Bij deze ventilator zat ook een nieuwe module. Dit waren niet de originele onderdelen. De nieuwe module heeft er 3 weken op gezeten en daarna was hij door gebrand en bleef de ventilator door draaien. Nu heb ik een tweedehands module die de ventilator aanstuurt.

Volgens mij zit het niet in de ventilator of module. De storing blijft terug komen en het is de zelfde storing als waar ik mee gestart ben.

Is er iets bekent over het motorregelapparaat of dat hier inwendige sluiting zit? Dat als de ventilator harder moet gaan werken dat hij dan warm wordt en inwendig kortsluiting maakt?
Is er ook iets bekent over een update van de ECU. Dat de parameters gewijzigd zijn voor de aansturing van het PWM signaal van de koelventilatormodule?

Heb je voor de zekerheid de accuspanning al eens gemeten bij 2000 toeren?

Heino4267 725

5 jaar

Hoi Heino,

Ik heb de volgende test uitgevoerd. 1900 motor toeren heb ik er ook bij gezet omdat de motor dan wel eens wil inhouden. Ik hoor graag jou bevindingen.

Gr Dennis

Motortoerental 900 rpm 1900 rpm 2000 rpm 3000 rpm

Geen verbruikers aan.
Accu spanning 14,35 V 14,38 V 14,38 V 14,38 V
Ampère accu in 42 A 40 A 40 A 43 A
Ampère accu uit 32 A 31 A 24 A 20 A

Alle verbruikers aan licht-sturen-stoelverwarming-airco-blazer-achteruitverwarming-spiegelverwarming.
Accu spanning 12,14 V 12,20 V 12,20 V 12,10 V
Ampère accu in 102 A 105 A 108 A 110 A
Ampère accu uit 140 A 154 A 160 A 152 A

Enkel de verbruikers behalve sturen
Accu spanning 14,30 V 14,34 V 14,30 V 14,30 V
Ampère accu in 77 A 75 A 78 A 83 A
Ampère accu uit 70 A 70 A 70 A 70A

Enkel sturen van de auto Maakt niet uit of hij in Normaal-sport-comfort staat. Wijkt soms 5 ampère maar af
Accu spanning 12,90 V 14,30 V 14,30 V 14,30 V
Ampère accu in 103 A 95 A 93 A 103 A
Ampère accu uit 102 A 104 A 106 A 102 A

Die spanningen lijken in orde te zijn: op zich zijn ze niet de oorzaak voor je doorgebrande module (dus overspanning kan je afstrepen).

Heino4267 725

5 jaar

Hoi Heino,

Is de spanningsval als ik alle verbruikers aan heb staan geen probleem?
Levert de dynamo wel genoeg stroom? (laadbalans)

Dit i.v.m. met het schakelen van mijn koelentilator module tussen 50% en 60% PWM. Ik hoor de koelventilator namelijk als er meer verbruikers aanstaan wel eens erg snel schakelen tussen verschillende toetentallen

Ik heb het hele verhaal nog eens doorgelezen.
Ik zou me niet primair concentreren op de laadspanning c.q. laadstromen, die zijn niet de oorzaak van je probleem.
Wat je ziet is dat als er meer wordt verbruikt als de dynamo kan leveren, de boordspanning terugvalt naar de accuspanning. Als op zo'n moment de koelventilator langzamer gaat draaien, zou ik dat niet gek vinden: die krijgt dan 2,2 Volt (= 15 %) minder spanning).

Je airco doet het niet meer met een foutcode die een massasluiting aangeeft in de stuurdraad naar de aanstuureenheid van de koelventilator.
De koelventilator zelf kan zelfs tegen 15 Volt spanning: als je die bij wijze van spreken gewoon vanuit de accu voedt met een relais wat zorgt dat de koelventilator alleen loopt bij draaiende motor, zou de koelventilator dat prima overleven.
De aanstuureenheid is een hard/zacht regelend stukje elektronica, wat regelt via pulsbreedte modulatie (PWM). Die wordt aangestuurd vanuit de airco ("je moet draaien") en bevat mogelijk een tijdvertraging (bij motor uitzetten) of een temperatuursensor ("je moet koelen").

Dat gezegd hebbende denk ik dat je moet gaan meten aan de bedrading tussen je airco-computer en de koelventilator: als die is ergens is doorgesleten (of vol water staat), krijg je sluiting naar massa en dat kan zowel je module kapot maken als de foutmelding veroorzaken.

Loop eerst die bedrading eens goed na, beginnend bij de koelventilator terug de kabelboom in.

Heino4267 725

5 jaar

Hoi Heino,

Het is even geleden maar ik denk dat het probleem opgelost is. De volgende stappen heb ik nog ondernomen:

-Op de KUGA is in 2016 een te kleine dynamo gemonteerd (vorige eigenaar) van 120 ampère. Dit moest er een van 150 ampère zijn. Als de spanning te laag word schakelt de ECU de minst belangrijke onderdelen uit (airco).

-Verder heb ik de massa draad onder de rechter koplamp van de ventilator en verlichting gescheiden. Dus ieder draad heeft nu een eigen massa kabel.

Nu rij ik al enkele maanden met een werkende airco.

Storing verholpen ;-)

Bedankt voor je hulp.

Fijn dat je er achter bent waar de fout zit. En nou lekker (cool) rijden!

Heino4267 725

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Kuga of stel zelf een nieuwe vraag.