Ford Fiesta: airco werkt niet en auto houd in en heeft nog nooit goed gewerkt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

motor houd in bij normaal rijden als airco aanstaat volgens ford dealer is er niets aan de hand
zou graag eens in contact komen die het zelfde probleem heeft gehad de auto zit nog in garantie en het hele verhaal erachter is nog al erg lang
maar het komt er kort op neer dat de airco van nieuw af al niet werkt en ben wel heel benieuwd naar oplossing van probleem met airco en met de ford dealer tichelaar breda (wat een ...bedrijf)

chris 74

Geplaatst door chris 74 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans vK (0), 16 jaar geleden

Dat je de airco goed kunt voelen als deze aan staat is geen onbekend verschijnsel. Maar doet de airco het nu wel of niet?

robert10078 (0), 16 jaar geleden

Ik heb een Ford Focus I 1.6-16V, en deze "bokt" lichtjes bij ingeschakelde airco en constante lagere snelheid, ook als je bij het optrekken niet flink gas geeft (voordat je de koppeling helemaal op hebt laten komen) smoort de motor en komt dan erg langzaam op toeren. Ook maakt de airco veel klik- en schakelgeluiden. Bij uitgeschakelde airco merk je niets. Schijnt allemaal te horen, heb ik ook naar gevraagd. Airco snoept +/- 7,5 kW van het motorvermogen af. Bij mijn vorige auto (Opel Astra G 1.6-8V) merkte je niets van de werking van de airco, behalve dan dat deze ERG koud werd, veel kouder dan in de Focus.
De Focus airco koelt wel, echter niet zo krachtig. Als je bij ingeschakelde airco (let wel onder +/- 4 °C werkt de airco NIET, ongeacht of het lampje brandt of niet) echter geen flink koelere lucht krijgt uit de roosters, teruggaan, dan is er iets mis. Dan ook niet doorrijden met ingeschakelde airco, de compressor kan slecht tegen te weinig koudemiddel en is duur om te vervangen.

Overigens is mijn ervaring met Ford als auto niet zo geweldig (veel onoplosbare irritiaties, kleine storingen, veel vervelende "producteigenschappen" enz), maar de (monteurs van de) dealer helpen je geweldig. Heel veel beter dan bij Opel, hoewel de Opels mij beter bevielen.

Henry Ford jr. (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf een Ford Escort 1,6i 16V Business Edition, uiteraard met handbediende airco! Ik kan ook voelen als de airco inkomt, maar alleen de eerste keer, dan voel je vermogens verlies bij het inschakelen van de compressor door de koppeling die erop zit, normaal free-wheeled (wat een mooi nederlands woord) = eigenlijk vrijloopstand!
Uiteraard merk ik wel of de AIRCO werkt of niet, maar dat het storend zou zijn met slecht lopen en onvoldoende vermogen van de motor kan ik niet zeggen, motor loopt mooi rustig stationair met ingeschakelde AIRCO, wel wordt het stationair toerental iets verhoogt om het benodigde vermogen te kun leveren die de compressor nodig heeft! Ook loopt hij prima binnen en buiten de bebouwde kom en op snelwegen, ik rij max. de 160 km/u, maar dan rij ik nog niet vol gas en heb nog over! Wel is het zo dat het vermogen dat de AIRCO weghaald bij het motorvermogen in verhouding hoog is bij mij ca. 10% heb ik begrepen van de dealer: 66 KW x 10% = 6,6 Kw! Mijn AIRCO is altijd ijs en ijs koud en doet het altijd goed zelfs bij 40 graden celcius! Wel heb ik problemen gehad met de ventilator die bij de verdamper zit in een kunststofdoos tegen het schutbord, deze had de neiging bij een langere gebruiksperiode van de AIRCO vast te lopen en dan heb je dus geen ventilatie meer, deed het dan wel weer na een afkoelperiode! Daarom heb ik zelf de ventilator vervangen, is wel veel werk de halve auto moet je slopen om die kunststof doos te kunnen verwijderen en dan nog demonteren! Die ventilator motor kost bij de dealer ca. 250,- euro + kosten inbouw ca. 400,- euro + leegmaken en opnieuw vullen van de installatie ca. 150,- euro = totaal ca. 800,- euro! Ik heb gewoon op de sloop van een jonge sloopauto de complete doos uitgebouwd en die bij mij ingebouwd, was een klein risico aan verbonden dat hij niet goed was, maar hij bleek gellukig 100% in orde en werkt al weer 1,5 jaar zonder enkel proleem! Ik was in totaal 50,- euro bij de sloop en 65,- euro voor het legen en vullen kwijt via een aktie bij de OPLEL dealer dus 135,- euro en niet 800,- euro! Overigens ben ik heel blij met die AIRCO, mijn vorige Escort had er geen, maar wat een verademing, vooral op een lange reis in een hete periode in de zomer, behalve de storing met de ventilator ben ik heel blij met de AIRCO in mijn Escort, maar inderdaad je moet hem wel regelmatig laten bijvullen om de max. 2 jaar want je verliest standaard ca. 10% per jaar en dat is na 2 jaar al 20% en bij Ford is de compressor er gevoelig voor als hij niet goed wordt gesmeerd door het koelmiddel, dit geld overigens voor de meeste auto's! Kennissen van ons hebben een Zafira met Climate Controle AIRCO die het in 3 jaar tijd nog nooit goed heeft gedaan en al voor 1000,- euro aan is gerepareerd en nu opnieuw (van de zomer) defect is gegaan, dus ook andere merken kennen dit probleem zelf het gerenomeerde merk AUDI heeft hie rproblemen mee voor de elektronische besturing gaat vaak kapot en kost dan werkelijk een vermogen om te repareren bij de AUDI dealer!

chris 74 (0), 16 jaar geleden

kleine aanvulling op mijn probleem de auto is ondertussen voor de 5de keer terug bij dealer geweest en alles is vervangen op de interieur radiator na en het probleem blijft zich voor doen maar heb de airco bij een andere garage laten controleren en volgens het certificaat moet er een aantal gram van koudemiddel in zitten dit bleek dus niet te zijn
probleem is nu doorgespeeld naar rechtsbij stand en komt een specialist kijken
oja airco doet het na afvullen ongeveer 2 weken daarna begint het probleem weer

dirk2269 (0) PRO, 16 jaar geleden

dan zit er gewoon een lekke airco in je auto en als ze alles hebben vervangen behalve de verdamper dan zal die aan de beurt zijn

Henry Ford jr. (0), 16 jaar geleden

Beste Chris, dan zal het inderdaad zijn wat Dirk hierboven schrijft de verdamper zal wel lek zijn, dat is een erg dure reparatie in de garage i.v.m. dure onderdelen en erg veel arbeid (zie mijn verhaal hierboven)! Je kunt bij een goede garage een onderzoeking laten plegen of en zoja waar de intallatie lekt, hebben ze bij gratis gedaan na het vullen, er wordt bij die garage standaard bij het vullen een stof meegevuld die oplicht bij een speciale lamp en zo vindt je een lek of lekje snel, bij mij was alles 100% en alles werkt tot op heden 100% en hij is het hele voorjaar en zomer ijs en ijs koud geweest en ik heb er op vakantie erg veel plezier van gehad, vooral als de auto lang in de zon had gestaan even ramen open en doorblazen, ramen sluiten en ventilator op stand 1 en heerlijk koel in de auto!

Ik begrijp die garage helemaal niet ze hebben gewoon maar wat gedaan, je moet eerst een diagnose maken van het probleem en niet zomaar gaan sleutelen zonder dat je weet wat je aan het doen bent!
Ze werden daar waarschijnlijk niet gehinderd door enige kennis van zaken, zulke bedrijven bezorgen de bedrijfstak een slechte naam, want jagen klachten op onnodige kosten en ergenis!
Ik lees net dat het zelfs een officiele FORD dealer is geweest, nou dan is het helemaal diep schamen voor hen!
Echter ik ken dit probleem wel de Ford dealer heeft vaak weinig kinnis van het eigen merk in huis, alles moet zo goedkoop mogelijk veel niet goedkoop jong vakbekwaam personeel! Een vriend werkt bij een bekende Ford delaer en ergert zich hier elke dag aan wat er bij dat bedrijf gebeurt! Vaak organisaties met veel dure directeuren, dure managers, dure boekhouder, dure verkopers, etc., maar geen geld om goede vakbekwame monteurs in dienst te nemen en als ze er zijn zoals mijn vriend dan voor een loon op bijstandsniveau!

Maar OK, ik wens je sterkte met de juridische afhandeling, maar ik vrees dat dat een moeilijke kwestie wordt, ze geven niet goauw toe dat ze fout zitten! En jij moet het bewijs leveren dat het hun fout was en dat is moeilijk!
Ik heb ca. 3 jaar geleden een aanrijding aan de achterzijde van mij Escort (hatchback) gehad, ik stond stil en een Renault Espace reed tegen mij aan met 20 km/u! Auto bij de dealer gebracht voor schade-expertise werd ca. 1100,- euro bumpertje, achterpaneeltje richten, slot vervangen en weer OK! Toen ik er echter mee op vakantie geen bedong als te trillen en te bonken en hij lekte als een vergiet en het bleek dat een achterdeur niet meer nomaal kon worden geopend! Bleek toen ik op vakantie bij een goed schadebedrijf kwam (in polen) dat de auto kompleet scheef was! En niet een paar millimeter, echter op sommige plaatsen 8 to 10mm verschil met de norm, zelfs mijn dak was kompleet krom, achterbinnenpaneel rechts en bodem geknikt! Hebben daar de auto iets gericht, zodat ik langzaam naar NL kon rijden, echter ik heb ondanks het inschakelen van een advocaat niets extra's gekregen! Auto had eerdere schade gehad zeiden ze gewoon, terwijl ik kon bewijzen dat dit niet zo was vai oude eigenaar en register van de verzekeringenen expertise van schade expert! Rechter besliste dat mijn bewijzen niet waterdicht waren en dat er is polen mogelijk aanvullende schade aan de auto was toegebracht waardoor niet meer na te gaan was hoe de vork werkelijk in de steel zat! Terwijl ik voor deze werkzaamheden telefonisch toestemming had gehad van mij verzekeraar, maar degene die dit toegezegd had bleek hiertoe niet bevoegd, dus als gewone particulier ben je altijd de pineut, want jij moet zien dat het geld krijgt en hun hebben het geld!

SUCCES, met de reparatie en ZAAK!

Als je nog iets wilt weten of hulp nodig hebt hoor ik het wel van je!

H F jr.

pha (0), 16 jaar geleden

Ook na het vullen van de airco tot het juiste niveau zullen (een deel van) je klachten niet opgelost zijn. Mijn auto is ook een Fiesta van 2005. Ook bij mij merk je duidelijk dat de auto schokt en inhoudt tijdens het rijden. De airco werkt (koelt) overigens wel erg goed. Ik ben bij diverse garages geweest die allemaal aangaven dat dit normaal is, en ik lees het ook veel terug in reviews. enkele jaren geleden had ik een Ka die hier ook last van had. Zal dus wel een producteigenschap zijn van Ford. Mij vorige auto (Peugeot) had dit euvel niet of althans in vééééél mindere mate (maar goed, die had last van andere kwaaltjes).

Rowel (0), 16 jaar geleden

Hallo,
Mijn Honda HR-v heeft geruime tijd een storinkje in de LPG gas installatie, waardoor het lampje van de motorcompartiment gaat branden.
Mijn garage heeft niets kunnen vinden en ook diverse malen uitlezen bij een LPG inbouwer heeft geen resultaat opgelevert.
Mij is door een kennis geadviseerd om er nieuwe software in te laten zetten.Dat kan volgens de LPG inbouwer nier zomaar, want hij moet het eerst uitlezen om te weten wat er aan de hand is( en dat is reeds diverse keren gebeurt tegen uur tarief /geen resultaat) Ik ben nu dus ten einde raad en zit met een irriterende brandend storingslampje, en een auto dat regelmatig tijdens het rijden (op gas) ff inhoud/stottert, maar voor de rest goed functioneert.Op benzine rijdt hij prima als het gereset is, maar zo gauw ik op gas overgaat komt de storing er in.

Wie heeft hier ervaring mee?

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Airco of LPG probleem??

Doktor (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Rowel]Hallo,
Mijn Honda HR-v heeft geruime tijd een storinkje in de LPG gas installatie, waardoor het lampje van de motorcompartiment gaat branden.
Mijn garage heeft niets kunnen vinden en ook diverse malen uitlezen bij een LPG inbouwer heeft geen resultaat opgelevert.
Mij is door een kennis geadviseerd om er nieuwe software in te laten zetten.Dat kan volgens de LPG inbouwer nier zomaar, want hij moet het eerst uitlezen om te weten wat er aan de hand is( en dat is reeds diverse keren gebeurt tegen uur tarief /geen resultaat) Ik ben nu dus ten einde raad en zit met een irriterende brandend storingslampje, en een auto dat regelmatig tijdens het rijden (op gas) ff inhoud/stottert, maar voor de rest goed functioneert.Op benzine rijdt hij prima als het gereset is, maar zo gauw ik op gas overgaat komt de storing er in.

Wie heeft hier ervaring mee?[/quote]
het lijkt mij toch echt verstandig als je dit bij het juiste merk(HONDA) neer zet, en maak dan een nieuw toppic ipv het bij een ander probleem neer te zetten, dan blijft het overzichtelijk.

Suc6 met je probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.