Hallo,
Ik heb het eerste type Mondeo. Er kwam een kabaal onder de motorkap vandaan. Vrienden en een garage dachten dat er een cilinderzuiger kapot zou zijn. Na onderzoek door deze garage blijkt de aircopomp kapot te zijn. Deze garage vertelde mij dat hij dit probleem niet kan oplossen, want hij kan geen aircopomp monteren en de airco vullen.
Wie heeft hier ervaring mee? Of advies? Ik kan eventueel aan een 2e hands aircopomp komen.
Alvast bedankt!
Bastiaan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gisteren ben ik bij de garage langs geweest. De pomp is nog goed. Deze schakelt in en uit. Het is de poelie van de aircopomp welke deze herrie maakt. De garage wist niet precies hoe en wat, maar die had het idee dat de poelie waarschijnlijk niet apart vervangen kan worden, omdat deze geïntegreerd zit met de aircopomp, daarom had hij mij verteld dat de pomp kapot was. Misverstandje dus.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit vraagstuk: Is de poelie apart te vervangen? De garage weet het niet zeker.
(Het bouwjaar is 1996, ik had deze toch echt op 1996 gezet, maar in het kader rechts staat 2006...)
Ja de poelie, is apart te vervangen.
Is gewoon verkrijgbaar bij de dealer, wel prijzig denk ik maar goedkoper als een complete pomp.
Guiness 96, ik zou als ik jouw was wel naar een andere garage gaan, ik vindt dat ze je weinig kunnen vertellen daar bij die garage en ze weten ook niet zoveel van jouw Mondeo blijkt.
De meeste garage's laten ook een airco monteur langs komen(stek erkend) !
18 jaar
Bedankt voor de reacties.
Inmiddels via een collega van mij een goed adres gekregen: Auto Electra in Delft. Ik had al meerdere garages afgebeld, maar auto electra gaf me echt het gevoel dat ze wisten waar ze het over hebben. En zij kunnen de poelie inderdaad vervangen. Vanmiddag kan ik mijna auto daar neerzetten. Ik ben benieuwd naar de prijs.
Henkton: Dit is meer een garage die goedkoop dingetjes regelt, zoals olie verversen etc. Hij heeft ook weer zijn adresjes voor als er iets groters is. Wat de airco betrof, hij zei het gewoon eerlijk tegen me dat hij niet wist hoe en wat. Maar in eerste instantie dacht ik dat de motor kapot zou zijn. Bleek dus achteraf de poelie van de aircocompressor te zijn.
18 jaar
Ach zo, nee maak me voor de rest niet uit maar heb bij een reparatie van airco altijd zoiets als , oppassen!!!.
Maar ik hoor graag wat het je kost , ben erg benieuwd
18 jaar
Hey Henkton,
Volgens Auto Electra is het de hele magneetkoppeling van de compressor van de airco die heen en weer zwiept en niet alleen de binnenpoelie daarvan. Hij heeft een bedrijf gebeld welke ze ook reviseert en die vertelde dat in dat geval de magneetkoppeling wel vervangen kan worden, maar de kans heel groot is dat de compressor ook beschadigd is door dat zwiepen. Hij adviseerde de compressor en de droogfilter (zo heet dat toch?) te vervangen. Inclusief montage kost me dat 750 euro. Als ik zelf met een 2de hands compressor aan kom zetten doettie het ook voor me en kost het 350 euro. Lijkt me qua prijs netjes. Nu maar hopen dat ik dezelfde pomp kan vinden, of is een 2de hands onverstandig?
Groet,
Bastiaan
18 jaar
Niet 2e hands doen! Gewoon nieuwe pomp erin. Denk dat je bij mij plm. 400,- kwijt bent voor een nieuwe. Mail me als je info wilt,
Sytze
Eerst kijken of de compressor echt stuk is. (ik denk dat het wel meevalt, als je er op tijd bij was en de snaar eraf hebt gehaald)
2e hands is altijd een risico.
Zelfs met gereviseerde compressors wil het nogal eens mis gaan. (heb er zelf ooit 3 achter elkaar lek en stuk gehad, totdat ik zelf de compressor had gereviseerd, welke nu al weer jaren probleemloos draait)
Sytze, ik heb je alvast een e-mail gestuurd.
Ronnie, ik heb er zo een 200 km mee gereden terwijl de magneetkoppeling een kabaal maakte.
Hoe kan men kijken of de compressor stuk is? Volgens de garage is de magneetkoppeling zo erg uit balans (gaat echt een centimeter of 2 van links naar rechts), dat ik er bijna zeker van kan zijn dat de pomp hierdoor kapot is gegaan. Ik vroeg me af hoeveel werk het is voor een garage om alleen de magneetkoppeling te vervangen, weet je dit misschien?
18 jaar
Bastiaan, heb je off-topic al iets gestuurd, maar luister nog ff: De magneet koppeling verbrand of gaat stuk door de volgende reden. De pomp moet zijn voorzien van olie, door de jaren heen lekt elk systeem een beetje en dus ook die van jou. De pomp zal dan minder olie cq smering krijgen en uiteindelijk vastlopen. Doordat er dan nog wel druk op het systeem staat zal de verbinding van de pomp aan de aandrijflijn toch tot stand komen. De pomp zal eerst heel zwaar gaan draaien en later vastlopen. Dan blijft er voor de koppeling nog maar 1 ding over en dat is verbranden. We krijgen wel vaker vragen hierover en het antwoord is heel simpel. Als de koppeling van de ac pomp eruit ligt of sporen vertoont van overmatige slijtage, vervang hem dan niet!!! Je pomp is toch al naar zijn mallemoer! Als je er eerst nog een nieuwe koppeling op zet pleeg je alleen maar een aanslag op je eigen portemonee, je moet daarna alsnog de pomp vernieuwen want de reden van het overlijden van de koppeling is te vinden in de pomp, die draait zwaar of helemaal al niet meer! Vraag je toch eens af waarom nieuwe pompen uitsluitend worden geleverd met een koppeling!
NIET DOEN DUS! COMPLEET VERVANGEN!!! Te duur? Draai dan in hemelsnaam je raampjes open!
Sytze
Sytze, dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Een beetje monteur kan dat zo zien en voelen. (het lager zou b.v. ook gewoon stuk gegaan kunnen zijn)
Een 2e hands koppeling kan ook een optie zijn. (deze kun je immers van tevoren goed inspecteren)
Hmm, 2 verschillende ideeën. Ik ben intussen aan het onderhandelen met Sytze voor het vervangen van de compressor.
Ronnie, (of iemand anders) kan jij iets voor me betekenen om inderdaad te kunnen zien of het alleen de lagers zijn welke kapot zijn? Voor mij wel een belangrijke vraag omdat het behoorlijk scheelt wat kosten betreft. Ik moet eerlijk zeggen dat zowel Sytze als Ronnie zeer aannemelijk klinkt wat zij zeggen.
18 jaar
Ja hoor Ronny! Je hebt helemaal gelijk. Heb al eerder mijn bedenkingen gehad over de mogelijkheid tot antwoorden door een particulier...........
..........................zijn natuurlijk ook vele particulieren die wel verstand van zaken hebben. Jammer dat Bastiaan op het verkeerde been word gezet. Maar ja, dat is slechts een uitvloeisel van die 1e zin geweest.
Maak jij um maar Ronny, dan komt het wel goed, kost ook veel minder en weet je tenminste zeker dat ie het weer doet na het vullen.
Sytze
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar sta open voor ideeën. Als leek zijnde vraag ik mij inderdaad af: kan het niet zo zijn dat alleen het lager kapot is gegaan? Sytze, ik ben nog steeds geïnteresseerd naar je prijsopgaaf.
18 jaar
sytze heeft gelijk... 2e hands is een prima alternatief, maar niet in dit soort gevallen, je loopt een groot risico met gebruikte airco delen, dat houd in: 2 keer afpersen 2 maal vullen.
noem jij dit maar ''GOEDKOOP'' ronny
ervaring is slechts een optelsom van alle gemaakte fouten uit het verleden..
paul,
Indien de compressor vervangen moet worden doe ik inderdaad een nieuwe laten plaatsen, maar wat nu als alleen het lager van de koppeling kaduuk is? Dus niet dat de koppeling kapot is gegaan opmdat de pomp kapot is, maar dat alleen het lager van de koppeling kapot is. Is het dan raadzaam om alleen een nieuwe koppeling erin te zetten?
18 jaar
Het is heel simpel: als de herrie weg is als de pomp inslaat, is alleen je lager stuk.
Sytze
De herrie is er ook als de pomp uit is.
Misschien belangrijk: De airco doet het nog wel! Hij is nog steeds zeer koud indien ik deze inschakel. Het is de poelie van de multiriem welke kabaal maakt.
18 jaar
Bastiaan, let op: op het moment dat je de ac inschakeld loopt het buitenwiel (waar de multiriem om zit) met het zelfde toerental als de binnenste.
Dat betekend dat het lager van de koppeling stil staat, en dus ook niet hoorbaar kan zijn. Als de pomp lawaai maakt als ie werkt / ingeslagen is, dan is je pomp gewoon versleten. Punt uit! Zo simpel is het. Snap dat je liever een ander antwoord had gehoord maar dat kan nou eenmaal niet.
Sytze
Maar bij mij maakt de koppeling hetzelfde lawaai als ik de airco niet aan heb. Volgens mij begrijp ik het nu niet meer. De airco is uit, en toch hoor ik die herrie. En ik zie de poelie heen en weer gaan van links naar rechts.
18 jaar
Je moet even goed lezen. Airco aan en toch lawaai? Dan is de pomp de boosdoener.
Alleen lawaai als airco uit staat? Dan is het lager de oorzaak.
Sytze
Als het lager goed stuk is, zal de koppeling ook lawaai maken als hij ingeschakeld is. (poelie draait dan immers exentrisch van as)
Bastiaan,
Door met de hand aan de compressor te draaien, kan een beetje monteur al voelen of ie echt stuk is of niet. (ook even de as en het compressorhuis bekijken als de koppeling eraf is)
Je zegt dat alles nog goed koud wordt, dus van opnieuw vullen is voorlopig nog geen sprake.
Als de compressor in eerste instantie dus nog in orde lijkt, dan kun je gerust een 2e hands koppeling kopen en monteren. (Je koppeling is sowieso stuk, dus deze moet je in ieder geval een andere hebben) Zoals eerder gezegd kun je deze gerust 2e hands kopen, aangezien deze goed te inspecteren is.
Als alles dan in orde is (even goed in de gaten houden), dan is het probleem opgelost.
Mocht toch blijken dat het je compressor is, dan kun je die nog altijd los kopen zonder koppeling.
Simpel toch?
ps1: laat alles wel doen door iemand die de kennis ervoor in huis heeft.
ps2: mocht je compressor echt kapot zijn, dan is het verstandig om je systeem te laten schoonspoelen, en ook een nieuwe filter/droger en expansieventiel te laten plaatsen. (anders is je nieuwe compressor door het ijzervijlsel in het systeem ook weer zo stuk)
Sytze,
Jou opmerking dat er zowel particulieren zijn met meer en minder verstand van zaken, geld natuurlijk ook voor professionals.
Ik weet echt wel waar ik over praat, en de keren dat mijn airco (onder garantie) is gerepareerd door "gespecialiseerde" bedrijven, is hij altijd binnen afzienbare tijd stuk gegaan.
Toen er niet meer onder garantie gerepareerd werd, heb ik zelf alles maar gedaan. ((sloop)compressor reviseren; systeem spoelen; nieuwe filter/droger; nieuw expansieventiel; nieuwe afdichtingen; nieuwe olie; enz.)(op het vullen na, aangezien ik daarvoor natuurlijk niet de apparatuur heb)
Nu draait alles al weer jaren zonder problemen.
Niet te vlug oordelen dus!!!
Waar wil je in godsnaam een nieuwe compressor vinden zonder koppeling, Ronny?
Die bestaan niet hoor! Elke nieuwe pomp is v.v. een koppeling om de simpele reden dat ze bij elkaar horen. Maar goed jij doet het maar lekker op jouw manier, wij kunnen ons niet veroorloven om elke klant 2x voor hetzelfde binnen te krijgen, ik doe het liever meteen goed. Ik hou niet zo van rotzooien.
Sytze
Sytze,
Ik vind dat je wel iets vriendelijker mag zijn hoor!
Dit is een forum om mensen te helpen, en niet om elkaar af te katten!
Natuurlijk wil jij graag een compressor verkopen, want daar verdien je je brood mee.
De klant is echter niet gebaat bij onnodig geld uitgeven.
Als je echter in de boeken van de leveranciers kijkt, dan zie je bij de compressors 2 bestelnummers.
1 met clutch en 1 zonder clutch (koppeling)
Weet je, je hebt gelijk Ronny! Nou, verkoop jij die man maar fijn een koppeling.
Tenslotte kon ik heel veel geld verdienen aan die 400 euro, maar dat hoef ik niet meer.
Neem jij het maar over vanaf hier. Kijk maar es ff in je boekkie wat die pomp kost, dan weet je meteen dat ik er wel 350,- aan over houd!
Nu moet ie alleen nog uit vogelen wie je bent en waar je zit en werkt, dan kan hij de zaken mooi met jou afronden.
De groeten uit Friesland maar weer.
dit klusje kan ronny mooi afronden, tikken uitdelen vanachter een gordijn en ze vervolgens snel dicht trekken.. maar daar is het probleem nog niet mee opgelost....
nou ronny, je hebt de vraagsteller een goed voorstel gedaan? nu maar hopen dat de man zijn verstand volgt ipv van zijn hart..
suc6
paul,
Ik begrijp het echt niet meer.
Wat Ronnie zegt klinkt aannemelijk. Als dit te controleren valt, dan moet dit te controleren zijn. Ik begrijp niet meer of Sytze dingen nu ironisch bedoeld of niet, zoals over 350 euro overhouden.
De tip van Ronnie dat de compressor ook zonder koppeling te bestellen is vindt ik een goede.
De tip wat er nog meer moet gebeuren indien ook de compressor vervangen moet worden ben ik ook blij mee.
Ronnie, rest mij de vraag: kan ik dit regelen met jou Ronnie?
Ik weet nu echt niet of ik mijn verstand of hart volg. Ik baseer mijn beslissing op logica en argumenten. Ronnie heeft goed en netjes geargumenteerd. Helaas is Sytze op de een of andere manier gepikeerd op Ronnie, waardoor hij afziet om mij te helpen, vreemd, want ik ben Ronnie niet.
18 jaar
Wat denk je zelf Bastiaan? Ja ik ben een heel erg cynisch momenteel en daar heb ik alle reden toe!
Ik heb je een superaanbod gedaan. Die pomp kost me zelf namelijk hetzelfde als wat jij ervoor betaald.
Denk alleen niet dat ik koste wat koste je die pomp wil verkopen, ik heb echt wel iets beters te doen.
Graag of niet, ik heb ook nog een bedrijf waar ik wel geld verdienen moet.
Zie maar wat je doet, het zal mij worst wezen.
Sytze
Sytze, ik heb nog geen aanbod van je gekregen, want je mailde me zelf dat je nog meer gegevens nodig had om een prijs op te maken. Die gegevens heb ik je gegeven, en daarna heb ik niets meer gehoord. Ik wachtte gewoon geduldig af. Ik heb namelijk alle recht om zelf ook nog bij anderen navraag te doen en dat was de opmerking van Ronnie. Dit zag jij waarschijnlijk als iets dat ik niet meer inging op je eventuele aanbod? Dat is dus niet zo. Ik zie er nu echter wel van af, want hoe super het aanbod ook is, ik zie dat je geen geduld hebt en ik moet eerlijk zeggen dat je erg stug in de omgang overkomt. Daarvoor ga ik geen 500 km rijden, dat risico durf ik niet te nemen.
Wel wil ik je bedanken voor je aanbod en je reacties.
18 jaar
Je doet maar wat je wilt, misschien dat je wel geld toe krijgt bij een ander!
Ik heb getracht voor mijn inkoop prijs een mede forum lid te kunnen helpen. Je mag van mij de hele wereld er bij halen om te kijken of het nog goedkoper kan, dat is je goed recht. Maar op mij hoef je niet meer te rekenen.
Ik vind je ook nauwlijks realistisch, getuige je reactie! Vergeet niet dat alleen het vullen en afpersen al 100 euro zou hebben gekost. En dan de pomp nog. En wat dacht je van de btw? Nee, ik ben er klaar mee.
Sytze
Ik kijk niet of het goedkoper kan, ik kijk wat het probleem is. En dat bespreken we met meer dan alleen jij Sytze. Ik ga niet ruim 250 km met een kapotte auto naar je toe rijden en dan te horen krijgen dat je dacht dat het een ander probleem was. Wat als Ronnie gelijk heeft? Dat scheelt pas geld. Ik geloof echt dat je me wilde helpen en goedkoop bent en daar bedank ik je vriendelijk voor, maar de manier hoe staat me niet aan. Je laat geen ruimte open voor een ander om een inbreng op dit ondewerp te hebben.
18 jaar
Als die het bij het rechte eind zou hebben wel! Alleen een beetje in de lucht staan roepen schiet niemand iets mee op, maar daar kom je nog wel achter!
Je snapt er nog niet zo veel van kerel..............
.......ben nou eenmaal van de no nonsens afdeling en daar kom je verder mee dan zoete koekjes bakken.
Sytze
We zijn Friezen Sytze, misschien snappen ze dat nog niet......
Niet lullen maar doen.
Misschien dat darom zoveel Friezen worden gevraagd in Holland om te Werken.......
:D
Ik geloof niet in generalisatie, maar toch bedankt heren!
18 jaar
Topic door moderator gesloten misschien een idee om dit per e-mail uit te praten.
Groeten Problemcar-team
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar