close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford S-MAX: Auto start slecht met koude motor (na verwijderen DPF)

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: AZWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 96

Beste Forumleden,

Heb ruim 3 jaar geleden bij mijn s-max bij ca. 180.000 km de dpf laten verwijderen. Dat was toen in september en dus nog niet erg koud. Die winter merkte ik dat de auto slecht startte als het wat kouder werd. Op echt koude dagen (-10 / -15) was starten vrijwel niet mogelijk. Dat is sindsdien dus zo en ik wil het nu onderhand toch wel opgelost hebben.
Een steenmarter heeft de bekabeling van de elektronica die in de dpf zitten doorgeknaagd en dat is toen ook gewoon afgeknipt, voor zover ik kan herinneren viel dat vrijwel samen met de dpf-aanpassing.
Na het doorstarten en het uiteindelijke aanslaan van de motor is even een wit rookpluimpje te zien uit de uitlaat.

De DPF-verwijderaarboer, heeft uiteraard ook de software van de motor moeten aanpassen, anders ging de motor in noodloop.
Ik heb hem nu toch de originele software weer laten installeren, en hoewel de motor belabberd rijdt en dus in noodloop gaat, start de auto aanzienlijk beter.

Het lijken me twee dingen te kunnen zijn die veranderen bij de softwarewissel:
1. aansturing gloeibougies (scenario 1 laat ze niet gloeien, scenario 2 laat ze wel gloeien)
2. de brandstofopvoerdruk in de common rail is bij de originele software hoger dan bij de aangepaste software (maar dat is gissen en ik weet verder niet hoe die softwareaanpassing werkt. Hij doet het iig met een KESS V2 master.

Vragen:
bij 1. waar vind ik bij een s-max 2.0 tdci het gloeirelais zodat ik kan meten of er stroom naar de gloeibougies gaat. Ik wil namelijk zeker weten dat het verschil in software ook uitmaakt of de gloeibougies het doen (als ze het al doen) Huidige km-stand 235000
bij 2. Weet iemand hoe die softwareaanpassing precies in zijn werk gaat? Is dat elke keer handwerk of is er een soort (illegale) database op het internet te vinden waar dit soort mannetjes hun aangepaste software downloaden en installeren? Als dat laatste het geval is, kan er misschien een fout zijn gemaakt door de maker ervan en is het softwarematig op te lossen door het aan te passen, bijv door de druk van de pomp te verhogen tijdens de start (als dat mogelijk is hoor). Of wellicht is dat een waarde die gewoon te checken is tussen beide versies in de software. En daarna ook te meten aan de auto zelf (geeft de pomp voldoende druk)

Dank allemaal.

Geplaatst door

tochmaaropel (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En wat zegt die zogenaamde tuner over het feit dat met de originele software de auto aanzienlijk beter start?

Files van het internet zou ik nog niet met een paal van 3 meter willen aanraken.
Dat kan je je motor kosten zo slecht zijn die soms/vaak.

Pompdruk (werkelijk en gewenst) tijdens het starten kun je gewoon uitlezen - in ieder geval met Ford diagnose apparatuur.

oldford 0
badge

5 jaar

Dank je Oldford,.
Hij gaat de software aanpassen, ik ga er zo langs om nieuwe software te installeren.

Ik weet niet of hij de files van internet plukt hoor, was meer een algemene vraag.

Wanneer wordt de druk precies opgebouwd eigenlijk?
Is dat een mechanische opgebouwde druk, door bijvoorbeeld de omwenteling van de motor, of is dat een elektrisch opgebouwde druk?
Of zit er al druk in van het moment dat je de vorige keer de motor uitzette?
En begint het meten van de druk bij contact aan, of pas na omwenteling motor?

Weet iemand wat de gewenste pompdruk moet zijn bij mijn type motor? AZWA 2.0 tdci van 2007?

Wat verstaan jullie onder een DPF?
De EGR?
De katalysator?

Heino4267 645

5 jaar

Roetfilter

Diesel Partikel Filter. oftewel roetfilter idd

Ahaa, dat leest wat gemakkelijker ...

Heino4267 645

5 jaar

Opgelost.
Mijn 4 jaar oude Bosch 85A accu, bleek gewoon te zwak. Ik moet zeggen dat het een beetje een atypische zwakke accu was, want ik kon er toch vaak erg lang mee doorstarten. Maar kennelijk gaf ie te weinig power om, alles aan te sturen tijdens het rondraaien van de startmotor. Haperende aansturing de hele motor tot gevolg. Tijdens het uitlezen bleek er een foutcode over te lage spanning tijdens starten.

Nieuwe accu (Varta 85A 800A) erin en je merkt het meteen, ook geen rook meer.

Ik heb hier heel veel op gegoogled de laatste paar dagen en het lijkt toch wel een kwaaltje bij dit type motor. Ze hebben echt een flinke zet nodig van een goede accu en startmotor om te starten.

Dank!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford S-Max of stel zelf een nieuwe vraag.