close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Fiesta: Auto stotterd na starten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Goedemiddag,

Ik heb al een tijdje last dat mijn Fiesta schokt nadat ik de auto heb gestart. Ik heb al een aantal dingen vervangen zoals:

Bougies, bougiekabels, brandstoffilter.

Ook heb ik twee maanden geleden een brandstofsysteem reiniger erin gedaan, en sinds die tijd had ik er geen last meer van.

Sinds afgelopen zondag is het weer begonnen, elke dag weer. Als ik wegrij is het over, maar ik heb wel het gevoel dat hij op minder cilinders rijd. Lijkt wel er minder vermogen is. Ik trap de gaspedaal in, maar het lijkt wel of hij moeilijk snelheid maakt.

Iemand een idee? Gasklephuis, bobine, koppakking, of misschien iets in brandstofsysteem omdat na de reiniger het probleem weg was?

Alvast bedankt!!

Geplaatst door

RMF (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat zijn de foutcodes?

fordmannetje 0
badge

12 jaar

Geen, dat is het moeilijke.

Maar heb het wel door een normale garage laten uitlezen, misschien maar door Ford laten doen?

RMF 0

12 jaar

Het zou zomaar kunnen dat dat reinigings middel zo goed zijn werk heeft gedaan, dat er vuildeeltjes zijn losgekomen, en dat deze nu voor je brandstoffilter zitten. Kun je controleren.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Dus brandstoffilter controleren denk jij?

Kan best, want is wel opvallend dat het al die tijd weg was. Als het de bobine was zou de auto niet eens starten na een tijd volgensmij.

RMF 0

12 jaar

Probleem nog steeds aanwezig. Geen idee wat het is. Dacht sproeierkopjes, maar tijdens de regen geen last. Kan het komen door een lekke koppakking? Verlies wel wat koelvloeistof, en vul om de paar maanden een halve liter bij.

RMF 0

12 jaar

Iemand een idee?

Auto stotterd weleens na het starten. Niet altijd. Soms heb ik het een week lang dagelijks, soms is het maanden weg. Na 1 min lopen van de motor of gas geven is het schudden verdwenen.

Ook verlies ik al twee jaar koelvloeistof. Om de 3-4 maanden vul ik een halve liter bij.

Tijdens het rijden ook last van stotteren, bij gas geven, of omhoog laten van de koppeling.

Al vervangen: bougies, bougiekabels, brandstoffilter, gasklephuis laten reinigen, brandstof systeemreiniger gebruikt.
Voor de koelvloeistof: radiateurslang boven vervangen, deze had een inwendige breuk. Toch blijft koelvloeistof langzaam zakken.

Volgens mijn monteur ziet de bobine er nieuw uit, maar hij heeft deze niet gechecked. Ook dacht ik aan een lekke koppakking, kan dat inderdaad de reden zijn?

Alle suggesties zijn welkom, thanks.

RMF 0

12 jaar

Koppakking is een verdachte aangezien je vloeistofverlies.
Bobine ziet er altijd nieuw uit maar is een zwak punt van de Ka/fiesta 1300 endura motor dus dat kan het schokken verklaren.
Ook een megaboosdoener is vaak de MAP sensor achter / bovenop je inlaatbuis..deze wil ook graag stuk gaan of vervuilen.
je hebt het over sproeierkopjes maar die zitten er niet op je hebt injektie en geen carburateur meer.

succes

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Probeer eens als je de auto stil zet de dop van het koelvloeistof een los te draaien, voorzichtig zodat de druk in het systeem weg is, volgene ochtend dop vastdraaien en starten...

Postie 0
badge

12 jaar

[quote=C.Jonker]Koppakking is een verdachte aangezien je vloeistofverlies.
Bobine ziet er altijd nieuw uit maar is een zwak punt van de Ka/fiesta 1300 endura motor dus dat kan het schokken verklaren.
Ook een megaboosdoener is vaak de MAP sensor achter / bovenop je inlaatbuis..deze wil ook graag stuk gaan of vervuilen.
je hebt het over sproeierkopjes maar die zitten er niet op je hebt injektie en geen carburateur meer.

succes[/quote]
Maar als het de bobine is, zou het dan geen grotere problemen moeten geven na 2 jaar? Zoals niet meer kunnen starten.

Ik heb het over de ruitensproeierkopjes. Ik heb gelezen dat deze bij de Focus vaak regenwater doorlaten, wat terecht komt op de bougies. Is dat ook met de Fiesta?

RMF 0

12 jaar

[quote=Postie]Probeer eens als je de auto stil zet de dop van het koelvloeistof een los te draaien, voorzichtig zodat de druk in het systeem weg is, volgene ochtend dop vastdraaien en starten...[/quote]
Als de motor koud is, en ik draai de dop eraf, is het dan normaal dat er veel druk op zit? Dat is namelijk wel het geval. Dus als er die dag helemaal niet met de auto is gereden.

RMF 0

12 jaar

Ruitensproeierkopjes hebben er in dit geval niks mee te maken, of je moet water zien liggen op de kabels.
Bobine's kunnen idd lang kuren geven en sommige gaan nooit stuk maar geven wel storingen.
nee echt hoorbare druk is niet normaal... ik zou de koppakking laten vervangen.
Is een motor met onderliggende nokkenas dus geen gedoen met distributie enz wat vervanging eenvoudig maakt ( lees goedkoop )

succes

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Nee, zie niks raars bij de kabels.

Heb vandaag het systeem onder druk laten zetten. Ze hadden het op 1 bar gezet, en het zakte naar 0,75. Zo was er nergens een lek te zien. Geen belletjes of olie in de koelvloeistof, en ook geen koelvloeistof bij de motorolie. Motorolie ziet er gewoon normaal uit. Toch is er iets aan de hand, anders zou het ook niet zakken naar 0,75.

Moet alle bougies anders losmaken, en kijken of daar water in zit.

RMF 0

12 jaar

Als het op de goede manier is afgeperst, dan heb je een lek naar één van de cilinders. Dat verklaart waarom je olie schoon is, en geen bellen in je KV.!

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Het is op de goede manier gedaan, heb het eerder ook door een andere garage laten doen, en zelfde kwam naar voren.

Hoe kan ik deze lek checken? Of is dat alleen te zien als de koppakking vervangen word?

RMF 0

12 jaar

Je hèbt het toch gecheckt op lekkage?!
De lektest laat zien dat de druk toch terugvalt?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ja de druk valt wat terug. Maar daaruit konden ze niet opmaken waar de lek zit. Dus hoe weet ik zeker dat het de koppakking is. Moet wel denk ik, want verder zijn de slangen etc in orde.

RMF 0

12 jaar

Precies, als je uitwendig geen lekkages vaststelt, en toch loopt de druk terug...... kun je voorzichtig stellen dat je koppakking lek is. Lek zie je pas als je de kop hebt verwijderd.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Oke, dus toch koppakking vervangen.

De motor is niet warm geweest, dus dan hoeft de kop niet gevlakt te worden toch? Ik wil eigenlijk alleen de pakking vervangen, en de vloeistoffen zelf hergebruiken. Deze zijn pas vervangen, oliefilter ook, dus ik vind het zonde.

RMF 0

12 jaar

Kun je doen. Met het demonteren kan er altijd wat vuil in je koelwater komen. Echter als de kop eraf is, controleer of deze recht is (hij is er toch af) met een rei. Indien deze recht is, niets aan doen.
Hoop voor je dat je een defect aan de pakking ziet. Soms zie je weinig, maar na vervanging is het OK.


Succes

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Koelwater maakt niet zo uit. Gaat meer om de motorolie, geen zin om weer geld uit te geven daaraan. Ja, gewoon vervangen, kan alleen maar beter worden.

Thanks voor het reageren.

RMF 0

12 jaar

Nog een andere vraag:

Ik heb al een tijdje last van een irritante geur in de auto. Ik heb de pollenfilter vervangen, de auto heeft een airco check met geurbehandeling gehad, maar toch nog last van.

Kan ik hier nog wat aan doen, of alleen een geurtje ophangen?

RMF 0

12 jaar

Oorzaak van die misselijke geur achterhalen. Komt deze wel van de airco?
Ruik je geen koelvloeistif in je interieur? Alle vloeistoffen in orde, op niveau? Geen lekkages? Ook geen lekkages van bijv.olie op je motorblok?

Geen verstopping van je afwatering onder de paravan?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Nee, ik heb het niet als de airco aan is. Juist als ik de aanjager aanzet, op een stand bijvoorbeeld, dan ruik ik het. Dus als ik koude lucht wil blazen.

Geen idee of het koelvloeistof is? Kan best denk ik met de koppakking probleem?

Alle vloeistoffen zijn in orde, geen lekkages nergens.

Verstopping ook niet volgensmij, ff dat checken hooguit.

RMF 0

12 jaar

Lijkt toch op vervuiling in je ventilatiekanaal. Vraag nogmaals; is het kanaal gereinigd? Hebben ze hier van dat middel dat bacterieen doodt ingespoten?
Anders nogmaals doen.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Trouwens nog ff over dat probleem van de koelsysteem. De waterslangen zijn ook keihard meestal, pas als de motor helemaal is afgekoeld kan ik er weer in knijpen.

RMF 0

12 jaar

Heb je de koppakking al vervangen?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ze hebben een busje in de auto gedaan, passagierszijde. Dat zelf leeg spoot, met deuren dicht, en de circulatie aan. Niet goed?

RMF 0

12 jaar

Nee, zo snel ben ik niet.

RMF 0

12 jaar

Idd gewoon even de kop los halen, is bij deze blokjes een leuk klusje om zelf te doen.
Nog lekker begrijpelijk.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Yes.

Hebben ze dat met de ventilatiekanaal goed gedaan?

RMF 0

12 jaar

Ja dat zou kunnen helpen tegen bacterieen enz maar als er een andere oorzaak is dan helpt dit natuurlijk niet.. eerst die kop er af en niet verder gaan denken nu.
Gewoon beginnen..:D

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Ik weet :-). Ik laat wel weten hoe het afloopt.

RMF 0

12 jaar

Heb nog ff gekeken met een monteur vandaag die ik geruime tijd ken.

Inderdaad zijn de waterslangen keihard, wat niet normaal is. Verlies ik koelvloeistof, komt er een (cilinder) verbrandingsgeur de auto in, zelfde geur komt ook uit de uitlaat. Uitlaat is ook vochtig, terwijl dat volgensmij ook niet klopt bij dagelijks gebruik.

Stotteren, vermogen verlies, soms moeilijk starten. Conclusie: Koppakking :-). Wist ik al, maar nu is het zeker.

RMF 0

12 jaar

Volgens mijn monteur hoef ik geen koppakkingsset te halen, maar alleen een losse koppakking. En zegt hij dat er ook geen nieuwe kopbouten nodig zijn. Hij zegt dat hij de huidige kopbouten rustig met een momentsleutel loshaalt.

Moeten de kopbouten niet altijd vervangen worden?

RMF 0

12 jaar

Haal nou eerst die kop eraf. Wie weet wat je tegenkomt, daarna kun je een lijstje opstellen met wat je nodig hebt. Eerst doen.....

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Ja, maar ik moet wel weten welke standaard dingen ik nodig heb zoals koppakking of koppakkingsset. Wel of geen kopbouten etc.

Ik vervang het namelijk niet zelf. Ik neem de onderdelen alleen mee naar de monteur. En hij zegt geen set, en geen kopbouten, terwijl ik op verschillende forums wat ander lees.

RMF 0

12 jaar

Normaal gesproken geen rekbouten dus kun je ze idd hergebruiken.
Ik zou even de dealer bellen of ze even aan de hand van je kenteken kunnen zien wat hun onderdelensysteem aangeeft , wel of geen vervanging van de bouten.
Rekbouten altijd vervangen, de naam zegt het al ze zijn nu uitgerekt en zijn na losdraaien schroot geworden.
Je hebt een kleppendekselpakking nodig en een koppakking.
Bij een set zitten vaak ook nog de klepsteelhoedjes de seals, maar als die nog goed zijn kun je die uiteraard laten zitten.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

De dealer beweerd dat in elke Ford motor, dus ook in deze rekbouten zitten. Daar heb ik ook veel aan.

RMF 0

12 jaar

Wat is eigenlijk de reden van een lekke Koppakking? Ouderdom misschien?

Ik ga morgen of vrijdag de koppakking doen, maar weet niet eens waarom hij lek is. Waterpomp en dergelijke is volgens mijn weten in orde.

RMF 0

12 jaar

Autodata® geeft aan: kopbouten vervangen...

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Oke, ik heb ze al aangeschaft.

RMF 0

12 jaar

Kopbouten mogen 3x gebruikt worden...

Postie 0
badge

12 jaar

Mooi...dan kan de kop er nog 2x af...

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Originele kopbouten kunnen 3 keer gebruikt worden?

Beetje telaat :-) ik heb al nieuwe kopbouten gekocht die ik niet kan ruilen.

RMF 0

12 jaar

De Ford dealer zegt nieuwe bouten gebruiken, Autodata® zegt nieuwe bouten gebruiken...
aan jou de keuze of je het risico wilt lopen dat de oude bouten breken.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Aan dealers heb je niet veel. Vaak weten ze het zelf niet eens, en zeggen ze vervang het voor de zekerheid.

Maar goed, ik vervang ze sowieso, wat moet ik er anders mee.

Iemand nog een antwoord op mijn vorige vraag: ''Wat is eigenlijk de reden van een lekke Koppakking? Ouderdom misschien''?

RMF 0

12 jaar

Daar is nooit een reden voor tenzij de motor bloedheet is geweest.
Vaak is ouderdom wel een reden, er komen namelijk enorme krachten op deze pakking, hete olie onder druk, heet water onder druk..enorme verbrandingsdruk plus temperatuur, uitzetting en krimp enz....en dan te bedenken dat de pakking dit allemaal bij elkaar moet houden en afdichten...best knap dus.
Nu begrijp je misschien ook meteen de reden waarom het precies zo en niet anders moet worden vastgezet.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Oke. Ik laat wel weten hoe het is afgelopen..

RMF 0

12 jaar

Vandaag Koppakking vervangen. Inderdaad bleek de koppakking stuk te zijn bij één van de cilinders. Hierdoor dus een inwendige lek, dit was duidelijk te zien. Er zat koelvloeistof in één van de kanalen.

Hoefde niet gevlakt te worden. Alle pakkingen van de set gebruikt, behalve eentje. Kopbouten ook vervangen. Was een klusje van 4 uur, maar wel goed gegaan. Auto startte in één keer. Op het einde auto warm laten draaien, ventilator sloeg aan, dus goed gegaan.

Heb niet echt een afstand gereden nog, maar vertrouw erop dat alles goed is.

RMF 0

12 jaar

Mooi dat het is opgelost.
Het klusje heeft in ieder geval véé lminder tijd gekost, dan het intikken van alle vragen. Succes

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Haha ja klopt. Komt meer doordat ik al zoveel heb laten vervangen, en het ook niet meer wist. Zulke dingen laten doen is ook niet gratis, dus ik wilde het liever vermijden. Maar goed, het is goed gekomen.

Thanks voor het reageren.

RMF 0

12 jaar

goed gedaan...succes !

C.Jonker 0
badge

12 jaar

poeh...weer een probleem opgelost.
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Dat heeft lang geduurd. Misschien 1,5 jaar bezig geweest om het probleem te vinden. Allerlei garage's langsgeweest, en achteraf onnodig allerlei dingen vervangen. Maar goed, het is voorbij :-).

RMF 0

12 jaar

Ik ga nog de motorolie vervangen, is het aan te raden om een flush eerst erin te gooien?

Dit vanwege sludge(mayonaise) die er erg veel te zien was toen de kop eraf ging.

RMF 0

12 jaar

Nee, gewoon op bedrijfstemperatuur rijden dan de olie eruit laten lopen. Vervang het oliefilter natuurlijk ook mee.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Maar wat doet een flush precies?

RMF 0

12 jaar

Dat is gewoon een spoel/reinigingsmiddel.
Kan in sommige gevallen zeker aan te bevelen zijn...en nu natuurlijk ook.
Maar voor die white sludge zal het niet veel helpen idd motor goed heet rijden...ff stukje autosnelweg pakken, heb je geen ver familielid?
die sludge ontstaat doordat de motorolie regelmatig niet op temperatuur komt waardoor de waterdelen in de olie niet de tijd krijgen om te kunnen verdampen.
Veelal door te veel korte ritjes.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Oke, ik gooi het wel erin dan. Kan geen kwaad, en kost toch niks.

Ik rij wel een afstandje voordat ik het laat vervangen.

En idd, ik rij bijna alleen in eigen woonplaats. Korte afstanden, dus kan best.

RMF 0

12 jaar

Forte is een goed middel maar wel volgens voorschrift gebruiken.
Korte stukjes kan wel maar af en toe een fikse rit op snelheid is goed voor elke motor.
Ze zijn geconstrueerd om arbeid te leveren...daarom is het "nieuwe rijden" ook zo waardeloos voor een motor.
Nou ja succes ermee en als er weer wat is dan horen we het wel weer..

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Komt goed. Thanks!

RMF 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Marea of stel zelf een nieuwe vraag.