close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Ford Mondeo: Auto trekt slecht op als de airco aanstaat

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0Tddi

Vanuit stilstand trekt de auto slecht weg als de airco aan staat, dit gebeurt pas als je een bepaalde ventilator aan hoort gaan. De airco geeft verder ijskoude lucht en op het moment dat je de ventilator niet aan hoort slaan, trekt de auto prima weg. Als je eenmaal rijdt is het goed. Als ik kort genoeg stil sta en de ventilator niet aanslaat, dan trekt de auto ook gewoon goed weg, MET de airco aan. Als de ventilator aanslaan, gaat ook de auto wat meer schudden.

Ik zeg elke keer ventilator, omdat het zo klinkt, geen idee of dat het ook is.

Ik heb verschillende mensen gehoord over de aircocompressor, maar vind dit nogal raar, omdat de airco zelf perfect werkt.
Het gebeurt alleen bij stilstand als je een bepaalde ventilator aan hoort gaan. De airco blijft onder ALLE omstandigheden goed werken.

Waar zou dit door kunnen komen? Iemand bij de dealer heeft er tussendoor even snel in gereden en gaf ook aan dat de pomp te zwaar liep.

Is dit ook simpel uit te lezen door de dealer?

Geplaatst door

Colin1985 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een airco die aanslaat voel je altijd. Is het systeem soms pas gevuld? Dan voel je het nog meer dan wanneer er te weinig koudemiddel inzit.
Zit er niet te veel koudemiddel in?

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Geen idee, ik heb de auto nu een week of 3 denk ik. De airco is ijskoud, heb hem vanmorgen nog even aangehad ivm vocht en omdat ik toch af en toe de airco wil gebruiken ivm uitdroging van bepaalde onderdelen. Zo hard zal het niet gaan, maargoed, dit geintje opzich gaat me al genoeg kosten denk ik :P Hoe dan ook, hij wordt zo koud dat er op de buitenkant van de ruit condens ontstaat, dus de werking van de airco is niets mis mee.

Ik weet ook niet wat eventuele 'symptomen' zijn van een te zwaar lopende airco compressor? Maar zijn al deze storingen ook uit te lezen? Ik kan er nu geen torenhoge kosten bij hebben, zoals het vervangen van een aircopomp, maar eventuele kleinere reperaties moet wel lukken, ik wil wel dat het opgelost wordt namelijk haha!

In ieder geval vast bedankt voor je antwoord!

Colin1985 0

16 jaar

Ik denk dat je de compressor bedoelt met aanslaan ipv de ventilator.
De airco compressor vraagt nogal wat vermogen van de motor, het is vrij normaal dat de motor dan iets inhoudt.

Als je de auto pas hebt heb je toch ook garantie? indien gekocht bij een garage.
Dan zal de garage naar de compressor of in zijn geheel de airco installatie na moeten kijken, als de monteur meent dat de compressor te zwaar draait..

TheoStek 0
badge

16 jaar

Dus de compressor werkt niet constant, begrijp ik? Aangezien hij pas aanslaat als ik stil sta en dan minimaal pas na 30 seconden ongeveer. Dan blijftie even een minuutje draaien en dan slaat hij weer uit.

Of hij ook tijdens het rijden aanslaat, durf ik niet te zeggen, daar merk ik tijdens het rijden niets van. Ook niet dat de auto ineens inhoudt oid.

Nee, heb de auto zonder garantie gekocht, dus zal echt zelf voor de reparatie moeten opdraaien :|

Colin1985 0

16 jaar

Tijdens het rijden slaat hij natuurlijk ook aan en uit afhankelijk van de gevraagde temperatuur.
Ik denk niet dat er iets kapot is, een airco vraagt gewoon tamelijk veel vermogen en dat voel je het best als de motor weinig toeren maakt omdat hij op dat ogenblik weinig vermogen heeft.

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Ja, maar dat hij bijna niet van zijn plek komt? Als ik vanuit stilstand weg wil rijden met de airco aan (die op dat moment dan ook pompt/draait/werkt), moet ik bijna 3000 toeren draaien, vervolgens heeeel langzaam de koppeling op laten komen om weg te rijden, dan valt het aantal toeren ook nog eens flink omlaag, in sommige gevallen moet ik de koppeling dan weer indrukken, behoorlijk gasgeven, om dan weg te kunnen rijden.

Dat airco vermogen vraagt, weet ik, het is een 90pk business, dus geen snelheidsmonster, maar zoals deze met airco van zijn plek komt, is niet geheel normaal denk ik :D

Colin1985 0

16 jaar

Dat lijkt me ook niet normaal.

primera p11 0

16 jaar

Ik durf de straat niet oversteken als de airco op staat want hij valt stil als ik niet oplet!! Ik heb dat probleem al acht jaar dus zal het wel normaal zijn Ik heb een focus 1800 diesel met 90 pk en bwj. 2000

cabrioman 0

16 jaar

Zoals ik het begrijp gaat de koelventilator in de hoogste versnelling (deze heeft 2 standen namelijk) na ongeveer 30 seconden airco aan,
dit hoort niet!
De koelvin moet, met airco aan, constant draaien met lage snelheid, pas als de temperatuur van de motor te hoog wordt of als de druk in de airco te hoog wordt moet de koelvin op de 2e sneheid draaien.
Dit wordt geregeld door een weerstand die links onderin de mantel van de koelvin zit, deze gaan wel een stuk, ook de stekker die erop zit gaan stuk.

Suc6

Doktor 0
badge

16 jaar

en als de ventielator in de 2de stand gaat draaien dan loopt de hoge druk van de airco behoorlijk op dus dan merk je dan wel met het optrekken
gr dirk

dirk2269 0
badge

16 jaar

We hebben vandaag even een afspraak gemaakt met de dealer om te kijken waar het vandaan komt, maar het verhaal van Doktor (markus) komt wel heel herkenbaar over. In de 2e stand maakt het ook enorm lawaai zeker? Ik hoor de airco sowieso niet en dan ineens hoor je hem aanslaan en maakt het een hels kabaal. Nou, ik HOOP dat dit het is, want dat zou een stuk goedkoper uitvallen dan een nieuwe aircopomp!

arnuh: sja, normaal...inhouden merk je inderdaad wel, een airco vraagt altijd iets vermogen van de motor. Op het moment dat hij gaat hikken en stotteren ga ik toch denken aan een probleem, maargoed, je hebt ook een 90pk en dat is natuurlijk al niet bijzonder veel vermogen voor een auto van bijna 1500 kilo. Als dan ook de airco nog eens aangaat, wordt hij er NOG langzamer op. Als je net een airco check hebt gehad, mag je er wel vanuit gaan dat het klopt. Mocht je het echt niet vertrouwen, dan kun je er altijd nog eens naar laten kijken.

Colin1985 0

16 jaar

Ik zat te denken,Levert de Dynamo dan wel genoeg spanning,om EN de AIRCO EN de motor aan de gang te houden.
Kan het ook mis hebben,hoor!

bertus 0

16 jaar

De airco zelf verbruikt geen stroom en de motor zelf ook bijna niet

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Nou, geen afspraak met de dealer...bij het maken van de afspraak waren ze er al van overtuigd dat de pomp het probleem was. Nou, dat vertrouw ik dus niet...ook al is het een schakelaartje, dan wordt waarschijnlijk alsnog gezegd dat de hele pomp vervangen moet worden.

Iemand hier die nog een betrouwbaar adres weet in de buurt van Assen of Drachten? :) Omdat ik er zelf geen moer verstand van heb en niet technisch ben, kan ik zelf niet controleren waar het probleem zit, maar ik ben gewoon bang dat me een oor aangenaaid wordt door de garage...

Colin1985 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.