Ford Mondeo: Motorkap Mondeo 2001 wil niet open

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Dag allen,

Ik heb een week geleden een Ford Mondeo gekocht van 2001. Toen was alles in orde, maar nu ik die wou binnen doen voor een groot onderhoud, wou de motorkap niet meewerken en gaat die niet meer open. Die opent slechts een cm bij het draaien van de sleutel linksom, maar gaat niet meer verder open, wat ie zou moeten doen bij rechtsom. Nu gaat die ook niet dicht, want daarvoor moet die meer geopend worden en blijft ie dus een kleine halve centimeter open. Ben bij een Ford-dealer geweest waar ze een 40mn met de sleutel in hebben zitten rammelen zonder resultaat waar ik dan nog 40€ heb moeten betalen. Ze hebben me wijsgemaakt dat de enige oplossing slot uitboren is en daarna een nieuwe slot plaatsen, alles bij mekaar 250€. Iemand hiermee al ervaring of raad voor me? Dank je...

1a2b3c

Geplaatst door 1a2b3c (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Mondeo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Als je de sleutel linksom draait moet de motorkap iets omhoog springen. Je kunt dan met je vingers tussen de motorkap en de grille de motorkap iets verder omhoog trekken tot hij niet verder wil (dan is hij meer dan een halve centimeter geopend!), dan de sleutel rechtsom en kap omhoog bewegen. Je kunt de kap wel iets voorzichtig "nadrukken" zodat hij in het tweede slot valt en dus geheel gesloten is. Je hoeft hem niet zoals sommigen doen met een knal vanaf meer dan een halve meter dicht te laten vallen. Zon'n Mondeokap weegt nogal wat....
Als het desondanks niet wil moet de grille eraan. dan kun je erbij en kan de kap helemaal open (zelfs zonder sleutel). Een nieuw slot zou ik niet kopen. kan je beter op een sloop een tweedehandsie halen. Heb je wel twee sleutels, maar hopelijk hoef je niet zo vaak onder de kap. Trouwens 40 minuten rommelen met de sleutel, geen resultaat en alsnog 40 pleuri rekenenen??? Bij een Ford dealer???

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=robert10078]Trouwens 40 minuten rommelen met de sleutel, geen resultaat en alsnog 40 pleuri rekenenen??? Bij een Ford dealer???[/quote]
Je maakt gebruik van hun diensten, daar staat een uurtarief tegenover, dealers zijn hier strikt in ze werken met een tijdklok ieder uur moet verantwoord worden, niet mijn stijl maar het gebeurd. Het had voor die 40,- ook opgelost kunnen zijn (kun je niet inschatten) dan had je het waarschijnlijk goedkoop gevonden.... het is maar net door welke bril je kijkt.

Gr. paul

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Ik vind 40 euro voor een gelukte reparatie niet zo hoog (net zoals je al aangeeft), maar iets "proberen" te herstellen (ik vind dat hier geklungeld is; te lang erover gedaan en niet succesvol !) dat men dat niet in rekening had moeten brengen. Het gaat bijvvoorbeeld niet om een vaak moeilijk te vinden electronicastoring!!!
Als men ieder uur verantwoorden moet (daar denk ik anders over...)had men VOORAF direkt moeten zeggen: kan alleen maar worden vernieuwd. Kost zoveel.Punt.

Sommige autodealers zijn net de overheid: klantvriendelijk is nul; mensen worden gezien als wandelende portemonnees...(zuig maar uit: je bent van hen afhankelijk)

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=robert10078]Ik vind 40 euro voor een gelukte reparatie niet zo hoog (net zoals je al aangeeft), maar iets "proberen" te herstellen (ik vind dat hier geklungeld is; te lang erover gedaan en niet succesvol !)[/quote]
Achteraf is natuurlijk makkelijk praten, jij bent eigenaar, jij beslist. Als je vind dat men heeft lopen klungelen waarom heb je dan niet ingegrepen en toch betaald?. Grijp dan in, en zeg stop er maar mee..........? maar dan nog is er tijd verloren gegaan, en die moet je dan helaas (vaak) toch betalen. ik denk zelf dat je het beste vooraf goede afspraken moet maken omtrent reparatie / oplossing dat voorkomt een hoop gezeur achteraf, mensen zouden eens wat mondiger moeten worden, niet achteraf.... maar vooraf tijdens zo'n gespek.

Gr. paul

robert10078 (0), 15 jaar geleden

Nogmaals, als je naar een autobedrijf gaat, wil je of kun je een reparatie niet zelf uitvoeren. De auto wordt onderhanden genomen door deskundige (!) monteurs, en daar mag je maar hoogst zelden bij zijn. "Ingrijpen" is dan ook bijna niet mogelijk. Moet ook niet nodig hoeven zijn, je mag ervan uitgaan dat men iets herstellen kan op een voor de klant acceptabele wijze; indien niet, dan ook geen factuur!, zeker niet bij zoiets eenvoudigs. Vergeet niet dat deze klant (als hij mocht besluiten het slot te laten vervangen) dit zeker niet bij dit autobedrijf zal laten doen: weer een potentiële goede klant weg.
Helaas zijn er nog (te)veel van dit soort bedrijven. Er zijn echter ook vele goede !!!

Even terzijde: dit draagt niet bij aan de oplossing van het probleem van het mogelijk defecte motorkapslot !!

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=robert10078]Nogmaals, als je naar een autobedrijf gaat, wil je of kun je een reparatie niet zelf uitvoeren. De auto wordt onderhanden genomen door deskundige (!) monteurs, en daar mag je maar hoogst zelden bij zijn. "Ingrijpen" is dan ook bijna niet mogelijk.[/quote]
Daarom zeg ik : maak vooraf duidelijke afspraken, ook omtrent de betaling / reparatie mocht het niet zijn opgelost, scheelt een hoop gezeur..... niet altijd meteen naar de garage wijzen, neem zelf ook je verantwoordelijkheid....................

Gr. paul

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb laatst ook een mondeo gehad waarvan het motorkapslot niet werkte.. slot was versleten.. grill verwijderd en een gat geboort in het omhulsel van het slot.. Nu kon met een schroevendraaier het slot draaien en zo motorkapp openen.

Was in totaal een uurtje werk maar dit was wel een uurtje prutsen en rammelen en vooraf kon ik ook geen enkele indicatie geven hoe lang het zo duren..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Mondeo of stel zelf een nieuwe vraag.